مسرح زيزينيا

مسرح زيزينيا Theater Zizinia هو اول مسرح قطاع خاص انشأه الكونت دي زيزينيا اللى كان تاجر للقطن و قنصل لبلجيكا في مصر . وقام بتصميمه المهندس الطلياني بترو افوسكانى وكان أنشأ مسرحين وهو زيزنيا الصيفي و زيزينيا الشتوى ، مسرح زيزينيا الصيفي أصبح بعدها فندق سان ستيفانو الشهير وحاليا فندق الفور سيزون، ومسرح زيزينيا الشتوى اتحول إلى تياترو محمد على سنة 1918 وبعدها لمسرح سيد درويش سنة 1962 وبعدها اتحول لدار الأوبرا بالإسكندرية 2004 .

مسرح زيزينيا
Alexandria Opera House.jpg

وعلى المسرح ده شاهد الخديوى عباس باشا حلمي الثاني الفنان جورج ابيض اللى كان ناظر محطة سيدي جابر وقتها وهو يمثل مع فرقة أبناء مدارس الفرير المسرحية ،واللى كانت تقدم أعمالًا باللغة الفرنسية ووافق الخديو بعدها على سفره إلى فرنسا لدراسة المسرح وسافر سنة 1904، وعلى نفس المسرح مثلت ساره بيرنار لما زارت مصر عام1908.

اماالكونت " زيزينيا" فكان قنصل دولة بلجيكا العام في مصر وواحد من أكبر تجار القطن بالإسكندرية سنة 1872، ويرجع تاريخ تسمية حي زيزينيا بهذا الاسم نسبة ليه.

وكان " زيزينيا" يعرف اهمية مدينة الإسكندرية العاصمة الثانية لمصر، فقام بشراء أرض، وبعد مرور فترة من الزمن باع الخواجة "زيزينيا" جزء من الأرض إلى الحكومة لمد خط الترام.

وبعدها بدأت المنطقة في العمران وعرفها الناس وأقاموا بها فسميت المنطقة بحي "زيزينيا" نسبةً إلى صاحب المنطقة الأول، وهو ذلك الاسم الذي يطلق على الحي حتى الآن.

اما قصر الكونت إيتيان زيزينيا اللى بناه سنة 1862 في ميدان القناصل " المنشية" قد تم تدميره بمدافع الأسطول الإنجليزى سنة 1882.