الموقع الأثري هو مكان (أو مجموعه من الاماكن) يتم فيه الحفاظ على أدلة النشاط الماضى (اما ما قبل التاريخ أو تاريخى أو معاصر) ، اللى تم ، أو ممكن ، تم دخليق فيه باستخدام علم الآثار ويمثل جزء من السجل الأثرى . قد تتراوح المواقع من تلك اللى مافيش بيها بقايا قليلة أو معدومة فوق سطح الأرض ، لالمبانى و الهياكل اللى لسه مستخدمه. كمان ، ممكن يختلف تعريف "الموقع" والمدى الجغرافى له على نطاق واسع ، ده بيعتمد على الفترة المدروسة و النهج النظرى لعالم الآثار.

موقع اثرى ذو حضور بشرى يرجع تاريخه للقرن الرابع قبل الميلاد ، فيليبوفكا ، جنوب الأورال ، روسيا . تم تفسير ده الموقع على أنه كورغان سارماتيان .

المدى الجغرافى تعديل

صعب تحديد موقع. عالم الآثار لازم يحدد كمان حدود النشاط البشرى حوالين المستوطنة. أى حلقة من الترسب زى الكنز أو الدفن ممكن تشكل موقع تشكل موقع كمان .

جيس بيك كتب فى "ازاى علما الآثار بيلاقو المواقع؟" [1] المناطق اللى فيها الكتير من القطع الأثرية بتعتبر أهداف كويسه للتنقيب فى المستقبل ، المناطق اللى فيها عدد صغير من القطع الأثرية بتعكس نقص فى النشاط البشرى السابق. تم اكتشاف الكتير من المناطق عن طريق الصدفة. اكتر الأشخاصاللى عثروا على القطع الأثرية هم المزارعين اللى بيحرتون حقولهم أو ينضفوها .

مصادر تعديل

  1. JB (27 February 2015). "How do archaeologists find sites?". Bone Broke. Retrieved 10 March 2016.

لينكات برانيه تعديل