مول فلاندرز (فيلم 1996)

مول فلاندرز ( بالإنجليزية: Moll Flanders) هو فيلم درامى أمريكى من إنتاج سنة 1996 من بطولة روبن رايت ومورجان فريمان ، و هو مستوحى بشكل فضفاض من رواية سنة 1722 اللى تحمل نفس الاسم للكاتب دانييل ديفو . الفيلم، اللى يختلف بشكل كبير عن الرواية الأصلية، من تأليف و إخراج بن دينشام . تم تأليف النوتة المزيكا الأصلية بواسطة مارك مانسينا .

مول فلاندرز (فيلم 1996)
(بالانجليزى: Moll Flanders تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
الصنف فيلم رومانسى [1]،  وفيلم دراما [1]  تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
تاريخ الصدور 1996  تعديل قيمة خاصية تاريخ النشر (P577) في ويكي بيانات
مدة العرض
البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
اللغه الاصليه انجليزى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
الطاقم
المخرج پين دينشام [1][2]  تعديل قيمة خاصية المُخرِج (P57) في ويكي بيانات
الإنتاج پين دينشام   تعديل قيمة خاصية المنتج (P162) في ويكي بيانات
سيناريو پين دينشام   تعديل قيمة خاصية كاتب السيناريو (P58) في ويكي بيانات
البطوله روبين رايت [2]،  ومورجان فريمان [2]،  وستوكارد تشانينج [2]،  وجون لينش ،  وبريندا فريكر ،  وجيرالدين جيمس ،  وجيرمى بريت ،  وجيم شيريدان ،  وماريا دويل كينيدى   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
موسيقى مارك مانسينا   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
صناعه سينمائيه
تصوير سينمائى ديڤيد تاتيرسال   تعديل قيمة خاصية مدير التصوير (P344) في ويكي بيانات
استوديو مترو جولدوين ماير   تعديل قيمة خاصية شركة الإنتاج (P272) في ويكي بيانات
توزيع مترو جولدوين ماير ،  ونيتفليكس   تعديل قيمة خاصية المُوزِّع (P750) في ويكي بيانات
معلومات على
اولموڤى.كوم v136310  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فلم في موقع "كُلُّ الأفلام" (AllMovie) (P1562) في ويكي بيانات
IMDb.com tt0117071  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات

ملخص تعديل

فى أواخر القرن السبعتاشر، يتولى رجل أسود، اسمه هيبل، حضانة فتاة تُدعى فلورا، اللى تتعرض لسوء المعاملة الجسدية على ايد راهبات مسيئات فى دار للأيتام فى لندن. انطلق الاثنان فى رحلة لالمستعمرات الامريكانيه حيث ستقوم ولى أمرها السيدة الوورذىى بتربية فلورا. وقت انطلاقهم، ابتدت هيبل فى قراية مذكرات والدتها مول فلاندرز لفلورا.

فى استرجاع للذاكرة، تتكشف قصة "مول فلاندرز". بعد حملها فى زنزانة السجن، تم شنق والدة مول بتهمة السرقة. نشأ مول فى دار أيتام الكنيسة. لما يعتدى عليها الكاهن جنسى، تطعنه بإبرة الحياكة ويتم جلدها.

يهرب مول رغم اعتقاله، وتستقبله فى النهاية السيدة الوورذىي، المالكة القاسية لبيت دعارة راقٍ فى لندن. الحياة كعاهرة تؤثر سلب على مول، و رغم أنها بقت صديقة لهيبل، إلا أنها تتعرض لسوء المعاملة على ايد السيدة السيدة الوورذىي. فى النهاية، ابتدا فنان تشريح لطيف لكن غريب الأطوار اسمه جوناثان فى الدفع ليها مقابل انها تكون موديل ليه  . يبدأ فى كسب ثقة مول من لما أخد باله منها بعد ما ضربها مجموعة دينية .

مول بالتدريج تحب جوناثان ويحمل. لفترة من الوقت، رغم تبرؤ والديه منه، تبدو حياتهم سعيدة. بعدين مرض جوناثان مرض خطير ومات. بعد ما دمرتها الخسارة، أنجبت مول طفلة بعدين . واجهت الوورذى وخادمها القوى Hibble مرة تانيه، لما اختطفت الوورذى Moll و أخذتها على سفينة متجهة لVirginia Colony ،و ده أجبرها على التخلى عن ابنتها فى لندن.

عاصفة تجبر السفينة على الدخول فى حالة من الجنون. مول تنتهز الفرصة و تحارب الوورذىى علشان السيطرة. ينتهى القتال لما يجتاح التيار الهايج الستين . ينظر هيبل مذعور.

بعد الانتهاء من قصته، أعلن هيبل أن مول قد ضاع فى البحر. بخيبة أمل، تلوم فلورا هيبل لعدم إنقاذ والدتها و تهرب بالتقريب قبل ما تظهر مول، على قيد الحياة وبصحة جيدة، بعد ما نجت من العاصفة و أخذت هوية ألورثى والثروة المرتبطة بها. مول تتصالح مع بنتها.

ممثلين تعديل

إنتاج تعديل

تم إلهام دينشام لإنتاج الفيلم بعد الاستماع لمقطع إذاعى NPR حول رسايل من ستات القرن التمنتاشر اللاتى تخلين عن أطفالهن. تم تصوير الفيلم فى أيرلندا. عمل فريمان ورايت مقابل رواتب متواضعة، و أعجبهما السيناريو. كان ده هو الدور الأخير لجيريمى بريت ، اللى توفى فى سبتمبر 1995، وظهر غير معتمد فى الفيلم اللى صدر بعد وفاته. تم إصدار الفيلم سنة 1996، لكنه لسه يستخدم إشعار حقوق الطبع والنشر سنة 1995 فى الاعتمادات الختامية.

استقبال نقدى تعديل

بناء على 24 مرا بيره تم جمعها بواسطة Rotten Tomatoes ، حصل Moll Flanders الايام دى على نسبة موافقة 46٪ من النقاد.[3] كانت المشكلة اللى واجهها الكتير من النقاد هيا أن الفيلم تخلص لحد كبير من قصة ديفو الأصلية وقام بهيكلتها زى فورست غامب (التى ظهر فيها رايت بشكل بارز). الكتاب الأصلى كان يدور حول كفاح المرأة علشان البقاء على قيد الحياة فى عصر يهيمن عليه الذكور (أوائل القرن السبعتاشر) وتحولها لأعمال مش قانونية لتحقيق ذلك من فى السرقة والدعارة، من وسايل تانيه، تناول الفيلم عمل مول على نفسها وتحسينها. حياتها.[4]

روجر إيبرت ادا الفيلم 3 نجوم وقال عن الفيلم "إنه أصلي؛ أخذ دينشام بس الاسم والفترة وبعض المفاهيم من ديفو، وقام بتأليف الباقي." كتبت مجلة Variety [5] أداء رايت " لازم أن يرسل (رايت) لالطبقة العليا من الممثلات اللاتى يتمتعن بالموهبة والكاريزما و إمكانية المشاهدة اللى لا تكل لحمل فيلم." [6] ويكلي أعطت الفيلم درجة C.

الجوايز تعديل

رشحت أكاديمية الصحافة الدولية مول فلاندرز ل4 جوايز: روبن رايت احسن ممثلة فى دراما، وجون لينش احسن ممثل مساعد فى دراما، وستوكارد تشانينج احسن ممثلة مساعدة فى دراما، ولتصميم أزياء كونسولاتا بويل .

مصادر تعديل

  1. أ ب http://www.imdb.com/title/tt0117071/ — تاريخ الاطلاع: 12 ابريل 2016
  2. أ ب http://stopklatka.pl/film/milosne-przygody — تاريخ الاطلاع: 12 ابريل 2016
  3. Moll Flanders (1996) at Rotten Tomatoes
  4. New York Times review
  5. Roger Ebert's review Archived 2012-09-29 at the Wayback Machine in the Chicago Sun-Times
  6. "Moll Flanders". May 24, 1996.

لينكات برانيه تعديل