نقابة الصحفيين

تأسست نقابة الصحفيين المصريين فى 31 مارس من سنة 1941 بصدور القانون رقم 10 لسنة 1941 اللى تقدم به رئيس الوزرا المصرى الاسبق على ماهر لمجلس النواب، واللى كان يتضمن مشروع إنشاء نقابة للصحفيين فى مصر.

نقابة الصحفيين
البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (عربى )  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

وتوج ده القانون نضال عدد من الاباء المؤسسين لمنهة الصحافة، اللى شكلوا أول نقابة تحت التأسيس فى سنة 1912، على ايد عدد من أصحاب الصحف القومية، و انتخب فى الجمعية العمومية الأولى، مسيو «كانيفيه» صاحب جريدة «لاريفورم» بالإسكندرية نقيب، وفارس نمر و أحمد لطفى السيد وكيلين، لكن الامر لم يستمر طويلا، فقد تسببت الاحداث اللى شهدتها المنطقة فى الحرب العالمية الاولى فى تأجيل الفكرة لفترة، قبل ما تعود مجددا فى عشرينيات القرن العشرين، بعد تأسيس أول رابطة للصحفيين على ايد 5 من الصحفيين وهم «داود بركات و إسكندر سلامه ومحمد حافظ عوض وجورج طنوس»؛ و أعلن المؤسسون فى الوقت ده أن هدف الرابطة هو السعى باتجاه إنشاء نقابة تضم الصحفيين المشتغلين بالمهنة فى مصر.

وحتى ديسمبر من سنة 1941 ماكانش للنقابة مقر رغم أن موافقة الحكومة على إنشائها اقترنت بشرط توفير مقر لها، الأمر اللى سارع من اجله الأستاذ/ محمود أبو الفتح بالتنازل عن شقته بعمارة الإيموبيليا علشان تكون أول مقر لها.

وفى دورة مجلس (1995) برئاسة النقيب / إبراهيم نافع - وضع ضمن أولوياته تنفيذ مشروع إقامة مبنى جديد يلبى الاحتياجات المتزايدة للأنشطة الصحفية وحصل بالفعل على دعم مبدئى من الدولة ساعتها بلغ 10 ملايين جنيه واتحط حجر الأساس فى 10 يونيه 1997 فى الاحتفال بيوم الصحفى وفى سنة (1998) وقع مكرم محمد احمد نقيب الصحفيين عقد بناء المبنى مع الإدارة الهندسية للقوات المسلحة. و انتهى الشغل تماما بالمبنى وتم تأثيثه والانتقال ليه فى يوليه 2002.[1]

مصادر تعديل

  1. "عن النقابة". www.ejs.org.eg. Archived from the original on 2 مارس 2021.