• النُسخه دى من موسوعة ويكيبيديا اسمها ويكيبيديا مصرى علشان لغة النُسخه دى هى المصرى
  • ويكيبيديا مصرى بتتكتب بالمصرى مش بأى لغه تانيه, لإن المصرى هى اللغه الاقرب للمصريين كلهم
  • اللغه المصرى لغه مفهومه, بيتكلمها ملايين و معترف بيها فى العالم , و رمز للمصريين فعلا فى الكلام, و فيه فى مصر ناس تحب تكتب بيها, و هى أول لغه بيتعلمها المصريين من ابهاتهم و امهاتهم قبل ما يوصلو سن الخمس سنين و ما بيحتاجوش دروس في قواعدها و لا فى صرفها و لا نحوها لإنها الاقرب ليهم من كل اللغات و بتعبر بسهوله عن مشاعر اللى بيتكلمها, و متأهّله لويكيبيديا و ويكشينارى
  • اللغه المصرى لغه سهله و بسيطه و متطوره و زى اى لغه عايشه, بتتطور كل يوم و تطورها نابع من الناس
  • الاعتراضات على ويكيبيديا مصرى هى هى و المعترضين بيكررو الأسئله و يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى, و يردّو على نفسيهم و يرجعو يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى
  • اترد على الأسئله المتكرره و على الاعتراضات هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا
  • احسن رد على الاسئله المتكرره هو حيادية و موضوعية ويكيبيديا مصرى و استمرارها بنجاح

ايه هى اللغه المصرى

  • اللغه المصريه الحديثه هى اول لغه بيتعلمها المصريين من ابهاتهم و امهاتهم قبل ما يوصلو سن الخمس سنين و ما بيحتاجوش دروس فى قواعدها ولا فى صرفها ولا نحوها لإنها الاقرب ليهم من كل اللغات.
  • اللغه المصريه الحديثه هى لغه معترف بيها ”ISO 639-3“. كود اللغه بالنسبه لقانون المنظمه الدوليه للتوحيد القياسى (ايزو 639), هو arz.

ليه بالمصرى مش بالعربى؟

الدعوه للكتابه بالمصرى و اعتمادها اللغه القوميه فى مصر عمرها اكتر من ميت سنه. ويكيپيديا عربى موجوده علشان توفر المعلومات بالعربى القياسى الحديث لكن المصرى لغة اكتر من 70 مليون شخص فى مصر و غيرها من البلاد. مفردات و قواعد اللغه المصرى مختلفه عن العربى القياسى الحديث. ويكيپيديا مصرى موجوده علشان توفر المعلومات للى بيتكلمو بالمصرى.

ليه بالمصرى مش بالصعيدى او الفلاحى او البورسعيدى او الاسكندرانى؟

  • ويكيپيديا مصرى مكتوبه باللغه المصرى بطريقه اى مصرى يعرف يقراها.
  • اللغه الصعيدى هى لغه محكيه فى الجنوب معترف بيها ISO 639-3 بردو. كود اللغه الصعيدى بالنسبه لقانون المنظمه الدوليه للتوحيد القياسى (ايزو 639), هو aec.
  • الفلاحى او البورسعيدى او الاسكندرانى هما لهجات مصريه لللغه المصريه الحديثه.
  • اما بتتوحد اللغه المحكيه فى اى مكان, بتتوحد على اساس الطريقه المنتشره, اللى بتبقى موجوده فى المركز الثقافى بتاعها, و الطريقه المشهوره و اللى ليها پريستيچ.

ينفع يتكتب كلام علمى بالمصرى؟

  • المصرى زى اى لغه حيّه بتتطور كل يوم و تطورها نابع من الناس.
  • اساتذه الكيميا و الفيزيا و الجيولوجيا فى كل مدارس مصر من شمالها لجنوبها ما بيشرحوش العلوم الا بلغاتهم المحكيه لإن هى دى الاسرع فى التواصل و الاسهل على لسانهم و الاقرب للوصول بالمعلومه العلميه لفهم الطالب.
  • ويكيپيديا مصرى بتحاول تكتب المعلومات باللغه الاقرب للمصريين كلهم.

شوف كمان: لغه مقدسه - لهجه - لكنه.

30 لغه

  • 30 لغه بيفترض انهم لهجات للـ لغه العربى بسبب ايديولوجيات سياسيه, بعكس الحقايق العلميه: List of macrolanguages
ISO 639-3 is an attempt to deal with varieties (of languages) that may be linguistically distinct from each other, but are treated by their speakers as forms of the same language, e.g. in cases of diglossia.

ترجمه: ”ISO 639-3 (ايزو 639-3) هو محاوله علشان يتعامل مع انواع اللغات اللى ممكن يكون عندهم اختلاف لغوى عن بعض, بس بيتعاملو من اللى بيتكلموهم على انهم اشكال بتاعة نفس اللغه, مثال زى فى حالة الديجلوسيا.“

--Mahmudmasri (مناقشه) 02:50، 17 فبراير 2010 (يو تى سى)ردّ

منع حضرتك اترفع تعديل

الله يكثر خيرك تعديل

قلتلي رفعتو الحظر عني؟ الله يكثر خيركو والله مش عارف وين اودي جمايلكم بصراحة. كيف ممكن اردلكم الجميل انا مش عارف. حكيتلي انا لازم اكتب بموضوعية واشياء مش متكررة؟ ولا حضرتك اللي ما عجبك كلامي ورحت حذفته وعملتلي حظر حتى بدون ما تبعثلي رسالة ولا تسألني. يا استاذ منصف. بصراحة ما شفت انصاف ولا عدل زي عندكم. اي شي ما عجبك بتروح بتعمل للمستخدم حظر. تحيا العدالة. يحيا الإنصاف. يحيى الفخراني! عمو، هالشيء اللي مسمينه ويكيبيديا مصري تمّ رفع صيته - بالسوء وليس بالحُسن - إلى أكثر من مستوى عالمي ودولي وإقليمي. لإنه فعلاً من السخافة وضع لغة فرعيّة للغة ام وتهرّب من مسؤولية وقيم وعادات. وهو ايضاً - كما أسلف كثير من زملائي - طعنة في ظهر أمّة. خليكو بالويكيبيديا تبعتكم اللي قد النونو العبو فيها براحتكم واذا بتجيبو ليجو ومكعبات بيكون كثير منيح. اما الكبار - الذين بينكم وبينهم تريليونات السنوات الضوئية - فهم في منأى عن لعبكم في الوحل والطين. بئست ويكيبيديا مصري. وخلي قوميتكم تنفعكم ياللي ما عندكم لا مبدأ ولا قومية. وقت الجد بنشوفكم يا مدعين القومية والمبادئ. ما رح نلاقي منكم حدا. حكيتلي انا تهجمي وبحكي كلام مكرر؟ على اساس في ارشيف لازم اقرأه يعني قبل ما اشارك!

بعرف كلامي ما رح يعجبك. لإنه الكلام المؤدب المحترم ما عجبك. فهذا كلام هجومي، لكنه فعلياً واقعي. وأكيد ما رح يعجبك ولا يعجب المدعين للعروبة زوراً وبهتاناً. الضاربين العروبة بخنجر مسموم من الخلف. انا مش هجومي وكنت كثير محترم بتعديلي للمقالة السابقة لكنكم انتو غير المنصفين وغير العادلين لما تيجي تعملي حظر بدون حتى ما تبلغني ولا تنبهني إني عملت خطأ. خلي ويكيبيديا مصري إلكم العبو فيها زي ما بدكم. انا اصلاً مكاني مش بين ناس بلا مبدأ وعقلها اصغر من عقل طفل في السنة الأولى من عمره تعتبر الانتقام اول سلاح امام شخص لم يعجبها كلامه.

وخلي المصري إلك يا أبو مصري. بالمناسبة بعرف مصريين شرفاء عددهم اكثر من المساهمين في ويكيبيديا مصري، كلهم يعارضون مشروع ويكيبيديا مصري من اساسه. وزي ما حكيتلك الموضوع كثير صار كبير على مستوى واسع. وسمعة ويكيبيديا مصري منذ نشأت وهي بالطين. بس احنا رح نزيد الطين شوي.

حكيتلي انا هجومي وبحط اشياء مكررة؟؟؟

وكم من عائبٍ قولاً صحيحاً \\ وآفته من الفهم السقيمِِ


( اذا ما فهمت اشي من العربي اعلاه فبتقدر تسأل حدا بيعرف عربي. لإني مش رح اغلب حالي واكتب بالمصري اذا حضرتك بتفهمش عربي)

Amjad Abdullah (مناقشه) 16:48، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ

  • مش أنا إللى منعت حضرتك ، أنا رفعت المنع عن حضرتك ، إكتب أي حاجة عاوز تكتبها فى صفحات المناقشة ، لو عاوز تكتب فى الصفحات لازم تكتب بالمصرى و بموضوعية.

كلام حضرتك رديت انا و غيرى عليهم اكتر من مره قبل كده . و لأن الاعتراضات على ويكيبيديا مصرى هى هى و المعترضين بيكررو الأسئله ;كتبت قالب:رد.

انا بطلت ارد على الاعتراضات على ويكيبيديا مصرى فى ابريل ۲۰۰۸ ,و بطلت ارد على الاعتراضات على ويكشينارى مصرى فى اكتوبر ۲۰۰۸ لأن مافيش اسئله جديدة ماردتش عليها قبل كده.

يا ريت ماتتضايقش لو ردى من هنا و رايح على الاعتراضات و الأسئله المتكرره يكون قالب:رد , لحد ما حضرتك او حد من المعترضين او حد تانى يسألنى سؤال او اسئله جديدة ماردتش عليها قبل كده .

تحياتى لحضرتك و اتمنالك كل الخير . --Ghaly (مناقشه) 17:43، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ

شكراً تعديل

أولاً : شكراً على ردّك. وثانياً: لم يطلب احد الرد على الاعتراضات. هذه اعتراضات موجودة والموضوعية كل الموضوعيّة في وضع هذه الاعتراضات ضمن ما صنفتم له عنوانا فرعياً "الاعتراضات على ويكيبيديا مصري". أليس ما كتبتُهُ هو من الاعتراضات ذائعة الصيت في المجتمع العربي؟ أولستُ التزمتُ بما أمليتم وكتبتُ كل كلمة باللهجة المصريّة؟؟ لماذا إذن تمّ حظري ما دمتُ كتبتُ معلومة صحية والتزمتُ بما تمليه علي التعليمات؟؟ هل هذا من الانصاف؟ أكرر وأقول انا لم أطلب رداً لأنّنا لسنا في نقاش أو مناظرة. أنا أقول أنّ ما كتبتهُ معلومة صحيحة والاعتراضات التي كتبتُها موجودة وبكثرة. فلماذا حذفت إذن؟ هل عليّ أن أجمع تواقيع الأشخاص المعارضين حتى يُسمح باعتبار ذلك كاعتراض جماعي؟

شكراً.

Amjad Abdullah (مناقشه) 17:48، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ

أعلم ذلك تعديل

استاذ غالي. أعلم أنّه ليس أنت. فالمستخدم مستخدم:Samsam22 هو من قام بذلك. ولكن أنت كإدارة جميعاً المفروض ان تتحمّلوا مسؤولياتكم بغض النظر عمّن ارتكب الخطأ. لأنّكم - أمام المستخدمين - تطبقون قوانين واحدة. شكراً مرّة أخرى.

Amjad Abdullah (مناقشه) 17:58، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ

  • انا الذى منعتك. و لا يحق لك الاعتراض هنا على موسوعة اقرتها ادارة ويكيبيديا. مثلما لا يحق لى ان اعترض فى ويكيبيديا ايطالى أو دنماركى على وجود ويكيبيديا طليانى او دنماركى. Samsam22 (مناقشه) 18:02، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ
  • يا أخ عبد الله انا ما قولتش ما تعترضش. احنا دلوقتى فى عصر منفتح و كل انسان ليه الحق فى شرح وجهة نظره. لكن فى المكان الصحيح. شوف ويكيبيديا مش تابعه لحكومة مصر و لا للدستور المصرى. دى موسوعة معلومات دوليه حره مش تابعه لدوله. و الاداره المسئوله عن المؤسسه دى سمحت مشكوره بفتح مواقع للغات المختلفه عشان اللى يعرف معلومات يكتب فيها فيتنور الناس اللى ما يعرفوش. لا هى موسوعه سياسيه و لا موسوعه دينيه لكن مجرد موسوعة معلومات عامه. يعنى ويكيبيديا سمحت بفتح موقع للمصرى قوم نقول احنا لاء و نزعل و لا أحسن نستغل الموضوع لمصلحتنا و ندون فيها معلومات للى عايز يقرا ؟ لازم يا أخ ماجد نكون واقعيين و نتعلم نستفيد و نفيد و نتعامل مع العالم اللى احنا عايشين فيه مع الناس اللى حوالينا. من حقك تغير فى مقاله فيها معلومات شايف انها غلط و ممكن تسجل وجهة نظرك بحريه فى المكان الصحيح. لكن انك تحجر على حريتى و ازاى و بأى لغه انا عايز اكتب او اقرا بصراحه ما يصحش. و ما حدش منعك من الكتابه بالعربى و لا راح الويكيبيديا العربى و غير الكلام للمصرى. و انا نفسى بأكتب فى الويكيبيديا العربى لإنى بأعتقد كل معلومه بأى لغه بتفيد. لو عندك اعتراض على وجود ويكيبيديا مصرى ممكن تبعت لإدارة ويكيبيديا لكن من فضلك ما تجيش هنا و تكتب كلام مكرر اتقال مليون مره. و انت حاطط فى صفحتك بالعربى انك ضد المشروع المصرى و ده حقك الشخصى لكن زى ما بتحب ان التانيين يحترمو حريتك الشخصية و وجهة نظرك لازم كمان تعرف ان التانيين ليهم نفس الحق. Samsam22 (مناقشه) 18:50، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ
  • بالمناسبه انا زرت دلوقتى صفحتك فى الويكيبيديا العربى و شفت الاخ سايفر نصحك تقريباً بنفس الكلام و قالك : للأسف لن أستطيع مساعدتك في شيء بشأن المنع، إن كان يهمك الأمر رجاء راسل الإداري الذي قام بمنعك في ذلك المشروع. على العموم برأيي الشخصي أنه ليس من الأمر المناسب كتابة تعليقات وآراء شخصية هنا وهناك خاصة إن كانت تلك الآراء ضد المشروع الذي تكتب فيه. --سايفرز
  • شكراً يا أمجد و اهو ده الكلام الزين. Samsam22 (مناقشه) 19:16، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ
  • بالنسبه لتاريخ مصر ده مجال دراستى و مقالاتى فى الويكيبيديا العربى برده تاريخ مصر فيها مركزى. هنا لإن الموسوعه مصرى فيه تركيز اكبر على المواضيع المصريه و تفاصيل التاريخ المصرى اللى هو جزء ضخم و مركزى فى تاريخ المنطقه العربيه. و ده مفيد و انا شفت الاخت اللى ردت عليك فى موقع الانترنت اللى حطه الاخ غالى انها قالت ان ممكن يكون فيه استفاده من موسوعات محليه بتركز على مواضيع ليها علاقه بالبلد المستعمله لغتها. انت اصلك - على ما اعتقد - شايف الموضوع من زاويه قوميه و دينيه وانا شايف الموضوع من زاوية نشر معرفه وعشان كده احنا مختلفين. تحياتى. Samsam22 (مناقشه) 19:27، 3 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ
  • و لو بصيت على الانترنت حاتلاقى الناس بينقلو مقالاتى بالمصرى و بيتعلمو . و دى حاجه بتفرحنى حتى لو نسبو المقالات لنفسهم و اتفاخرو بيها.

Samsam22 (مناقشه) 02:14، 5 مارس 2010 (يو تى سى)ردّ

ويكيبيديا انجليزى مبسطه Simple English Wikipedia تعديل

موجود ويكيبيديا انجليزى مبسطه Simple English Wikipedia بيفهمها الكل جنب الويكيبيديا الانجليزى العاديه Wikipedia in English فيكون فيه ويكيبيديا مصرى جنب الويكيبيدياالعربى وكل واحد حر يختار الويكيبيديا اللى تريحه من غير تعصب او تخلف وخلونا شويه متحضرين (Raafat (مناقشه) 00:13، 5 مارس 2010 (يو تى سى))ردّ

التعاون بين الويكيبديات تعديل