وسام الشمس المشرقه

وسام الشمس المشرقه هوا وسام اسسه الامبراطور ميجى ف سنة 1875 بيتهدا للى بيعمل انجاز مسبوق و ملحوظ.[1][2][3]

وسام الشمس المشرقه
 

البدايه 10 ابريل 1875  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
البلد
اليابان  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
بيمنحها امبراطور اليابان  تعديل قيمة خاصية تمنحها (P1027) في ويكي بيانات

Order of the Rising Sun هو أمر يابانى ، أنشأه الامبراطور ميجى سنة 1875. كان الوسام أول وسام وطنى تمنحه الحكومة اليابانية ، [4] تم انشاؤه فى 10 ابريل 1875 حسب مرسوم صادر عن مجلس الدولة.[5] تتميز الشارة بأشعة الشمس القادمة من الشمس المشرقة. يرمز تصميم الشمس المشرقة لطاقة قوية زى الشمس المشرقة [6] بالتوازى مع مفهوم "الشمس المشرقة" فى اليابان ("أرض الشمس المشرقة").

يُمنح وسام الشمس المشرقة للأشخاص اللى قدمو خدمة متميزة للدولة فى مختلف المجالات باستمدح الخدمة العسكرية. نظر عدم وجود ترتيب للانجازات العسكرية فى ظل النظام اليابانى الحالي، يتم منح أفراد قوات الدفاع الذاتى اليابانية وسام الكنز المقدس لمشاركتهم الطويلة فى الخدمة العامة.[7] قبل نهاية الحرب العالمية الثانية، تم منحها كمان للخدمة العسكرية المثالية. سنة 2003، تم الغاء الطبقتين السابعة والثامنة، اللى كانو فى أسفل وسام الشمس المشرقة، و تم فصل النصف العلوى من الدرجة الأولى (勲一等، كون ايتو ) باسم وسام زهور الباولونيا. اللى كان أعلى من وسام الشمس المشرقة.[8] لحد سنة 2003، كان وسام الشمس المشرقة فى نفس رتبة وسام التاج الثمين ، حيث كان وسام الشمس المشرقة للرجال بس ووسام التاج الثمين للستات بس.[9] تم التعامل مع وسام الكنز المقدس على أنه وسام أقل قليل من وسام الشمس المشرقة ووسام التاج الثمين. على سبيل المثال، اتحط الدرجة الأولى من وسام الكنز المقدس بين الدرجة الأولى والثانية من وسام الشمس المشرقة ووسام التاج الثمين، واتحط الدرجة التانيه من وسام الكنز المقدس اتحطه بين الدرجة التانيه والتالتة من وسام الشمس المشرقة ووسام التاج الثمين.[9]

من سنة 2003، لم يُمنح وسام الشمس المشرقة للرجال فحسب،لكن للستات كمان ، و بقا وسام التاج الثمين وسام خاص يُمنح بس لأفراد العيلة الامبراطورية فى اليابان وعضوات العائلات المالكة. فى البلاد الأجنبية، بس لما يكون ذلك ضرورى على وجه التحديد للاحتفالات الدبلوماسية.[9] و بقا وسام الشمس المشرقة ووسام الكنز المقدس من الأوسمة نفسها، [9] وجاء منح أحدهما لاختلاف وجهة النظر فى المساهمة للدولة.[10] يتم منح وسام الشمس المشرقة مع التركيز على الانجازات اللى حققتها الدولة، ويتم منح وسام الكنز المقدس مع التركيز على الخدمة العامة طويلة المدى.[11]

ه يعد تالت أعلى وسام تمنحه الحكومة اليابانية، الا أنه بشكل عام هو أعلى وسام يُمنح عادةً. أعلى وسام ياباني، وسام الأقحوان ، مخصص لرؤساء الدول أو الملوك،   تانى أعلى وسام، وسام زهور الباولونيا ، مخصص فى الغالب للسياسيين.

تم منح النسخة الحديثة من ده التكريم لمتلقين غير يابانيين بدايه من سنة 1981 ( رغم منح الكتير من الأجانب ده التكريم قبل الحرب العالمية الثانية).[12] تتم ادارة عملية منح الوسام على ايد مكتب الديكور التابع لمكتب مجلس الوزرا اللى يرأسه رئيس الوزرا اليابانى . يتم منحها باسم الامبراطور ويمكن منحها بعد وفاته .

من سنة 2003، تمت ازالة الرقم اللى يمثل الرتبة المدرجة فى الاسم الرسمى للأمر. نتيجة لذلك، رغم أن الأرقام اللى تمثل الرتب كانت تستخدم ساعات فى الأسماء الشائعة، لكن الأسماء الرسمية زى 勲一等 ( كون ايتو ، الدرجة الأولى) و勲二等 ( كون نيتو ، الدرجة الثانية) لم تعتبر مستخدمة.[10]

معايير منح الجايزة تعديل

 
أميرال البحرية الامريكانيه دينيس سى بلير (2002). اخد وسام الشمس المشرقة الاكبر من الدرجة الأولى لمساهمته فى استقرار وتنمية المجتمع الدولي.

يُمنح وسام الشمس المشرقة لكل من:[13]

  • شخص ساهم فى استقرار وتنمية المجتمع الدولي.
  • الشخص اللى ساهم فى تحقيق سداد الضريبة المناسبة.
  • الشخص اللى ساهم فى تعزيز التعليم المدرسى أو التربية الاجتماعية.
  • الشخص اللى ساهم فى تعزيز الثقافة أو الرياضة.
  • شخص ساهم فى تعزيز العلم والتكنولوجيا.
  • شخص ساهم فى تحسين وتعزيز الرعاية الاجتماعية.
  • الشخص اللى ساهم فى تحسين وتعزيز صحة المواطنين أو الصحة العامة.
  • شخص ساهم فى تحسين بيئة الشغل للعاملين.
  • شخص ساهم فى الحفاظ على البيئة.
  • شخص يعمل فى مجال الزراعة، والغابات، ومصايد الأسماك، والتجارة، والتعدين، والصناعة، وصناعة المعلومات والاتصالات، وصناعة البناء، وصناعة العقارات، وصناعة التمويل والتأمين، وصناعة الخدمات، وما لذلك، و ساهم فى المجتمع الاهتمام بتنمية الاقتصاد والصناعة.
  • الشخص اللى ساهم فى المصلحة العامة من فى الشغل فى خدمات المحامى أو المحاسب القانونى المعتمد أو محامى براءات الاختراع، وما لذلك.
  • الشخص اللى ساهم فى تحقيق الصالح العام من فى مزاولة أعمال الصحف أو الاذاعة أو غيرها من التقارير الاخبارية.
  • الشخص اللى شارك فى أعمال ذات منفعة عامة زى أعمال الكهرباء، و أعمال الغاز، و أعمال النقل، وما لذلك، وساهم فى تعزيز الصالح العام.
  • 1- أى شخص من غير المذكورين فى البنود السابقة ممن ساهم فى تحقيق الصالح العام.

من بينها، تنص اللوائح المتعلقة بمعايير منح الأوامر لدول اللى ينتمون لالبرلمان الوطنى والحكومات المركزية والمحلية والمحاكم بالتفصيل على الرتب اللى يتم منحها لكل منصب. على سبيل المثال، يُمنح وسام الشمس المشرقة الاكبر من الدرجة الأولى للشخص اللى حقق انجازات بارزة فى منصبه كرئيس للوزراء ، ورئيس مجلس النواب ، ورئيس مجلس المستشارين ، أو رئيس قضاة اليابان . يُمنح وسام الشمس المشرقة الاكبر (الدرجة الأولى) أو وسام الشمس المشرقة والأشعة الذهبية والفضية (الدرجة الثانية) للشخص اللى حقق انجازات بارزة فى منصبه كوزير دولة، نائب رئيس مجلس الوزرا ، أو نائب الوزير الأول، أو نائب رئيس مجلس النواب، أو نائب رئيس مجلس المستشارين، أو قاضى المحكمة العليا.[14]

الطبقات تعديل

تم منح الوسام فى 9 فئات لحد سنة 2003، لما تم اصدار أمر منفصل عن الوشاح الكبير مع زهور الباولونيا، وتم الغاء الفئتين الأدنى. و من كده الحين، تم منحها فى ستة فصول. تقليدى، يتم اعداد الدبلوم لمرافقة شارة الأمر، وفى بعض الحالات النادرة، سيتم اضافة التوقيع الشخصى للامبراطور.

شارة تعديل

نجمة الوشاح الكبير و الدرجة الثانية هيا نجمة فضية مكونة من 8 نقط، تحتوى كل نقطة على 3 أشعة فضية متناوبة؛ الشعار المركزى مدور للشارة. يتم ارتداؤه على الصدر الأيسر للوشاح الكبير، وعلى الصدر الأيمن للدرجة الثانية.

شارة جراند كوردون للصف السادس شارة 8 نقط تحمل قرص شمسى مركزى مطلى باللون الأحمر، مع نقاط مذهبة (الصفوف من الاولانى لالرابع)، مع أربع نقاط مذهبة و أربع نقاط فضية (الدرجة الخامسة)، أو مع نقاط فضية ( الدرجة السادسة)؛ تتكون كل نقطة من 3 أشعة مطلية بالمينا البيضاء. تم تعليقه من 3 أوراق بولونيا مطلية بالمينا (وليس أوراق الأقحوان كما تدعى صفحة مكتب الديكور) على شريط باللون الأبيض مع خطوط حدودية حمراء، يتم ارتداؤه كوشاح من الكتف الأيمن للكوردون الكبير، كقلادة للتانى والتالت الفصول وعلى الصدر الأيسر للصفوف من الرابع لالسادس (مع وردة للصف الرابع).

تتكون شارة الصفين السابع والثامن من ميدالية فضية على شكل 3 أوراق من نبات الباولونيا، مطلية بالمينا للفئة السابعة وبسيطة للفئة الثامنة. تم تعليق الاتنين على شريط، تانى باللون الأبيض مع خطوط حدودية حمراء، وتم ارتداؤه على الصدر الأيسر. تم الغاء كلا الفئتين سنة 2003 وتم استبدالهما بوسام زهور الباولونيا ، و هو وسام من فئة واحدة يحتل دلوقتى مرتبة أعلى من وسام الشمس المشرقة.

اجانب واخدين الوسام تعديل

  • توكوجاوا يوشينوبو (1908).
  • جوزيف بلاتر (2009).
  • وانجارى ماثاى (2009).[15]

المتلقين البارزين تعديل

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. "SAMURAI SWORDS PRICE GUIDE - MilitaryItems.com". quanonline.com. Retrieved 2023-05-01.
  2. "勲章の種類(旭日章)- 内閣府". 内閣府ホームページ (in اليابانية). Retrieved 2023-05-01.
  3. "Weatherhead East Asian Institute". weai.columbia.edu. Retrieved 2023-05-01.
  4. "Decorations Bureau web site". CAO. Retrieved 5 November 2011.
  5. "Council of State decree". Quan online. Retrieved 5 November 2011.
  6. "Embassy of Japan in Australia". Archived from the original on 21 July 2011.
  7. 元統幕議長への瑞宝大綬章は首相指示 Sankei Shinbun. 15 July 2015
  8. Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers Cabinet Office
  9. أ ب ت ث 栄典制度の概要. p.6 Cabinet Office (Japan)
  10. أ ب 栄典制度の概要. p.5 Cabinet Office (Japan)
  11. 勲章の授与基準. Cabinet Office (Japan)
  12. Carol Gluck (1 May 2006). "Weatherhead East Asian Institute web site". Columbia University. Retrieved 5 November 2011.
  13. 栄典制度の概要. p.10 Cabinet Office (Japan)
  14. 栄典制度の概要. p.11, p.12 Cabinet Office (Japan)
  15. "Order of the Rising Sun". www.nndb.com. Retrieved 2023-05-01.
 
وسام الشمس المشرقه على مواقع التواصل الاجتماعى