ولاية السنينه

السنة ( Arabic: ٱلسُّنَيْنَة‎ ) هيا ولاية فى محافظة البريمى شمال شرق عمان . تحتوى القرية على مساحة كبيرة من المساحات الخضراء وتوصف بأنها "بعيدة لحد بالمعايير العمانية". وتشتهر السنينة بسباقات الهجن التقليدية و صناعات النسيج والنسيج.[1] ويقال إن الولاية محتلة على ايد قبيلة النعيمى . فى الستينيات، ورد أن تميمة آل النعيم هيا على بن حمودة من فرقة آل بو خريبان، و كان يسكن فى السنينة. ومن قراها المهمة عين الحلوة (الملحة)، والسلاحية، والقابل، وحفيت. تشمل المعالم الطبيعية البارزة فى السنينة جبل حفيت والكثبان الرملية الطبيعية المتنوعة اللى تتراوح ظلالها من الأحمر الفاتح لالأصفر الداكن. كما تتميز الولاية بالكتير من السهول الرعوية اللى توفر مراعى خصبة للإبل خاصة بعد موسم الأمطار. ويمر بالولاية شوية أودية تنحدر من جبال الحجر باتجاه الربع الخالى زى وادى الفتح.[2]

ولاية السنينه
البلد
سلطنة عمان   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى البريمى   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 23°36′00″N 55°58′00″E / 23.6°N 55.9667°E / 23.6; 55.9667   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

موقع تعديل

ولاية السنينة على الحدود الشمالية الغربية لسلطنة عمان مع دولة الإمارات العربية المتحدة . وتحدها من الجنوب أودية قبيلة العزيز، والمعروفة كمان بقبيلة العزيزي، الواقعة على سهل شبه صحراوى ينحدر من السفوح الغربية لجبال الحجر باتجاه صحراء الربع الخالى . وتتميز الولاية فى الغالب بالمناظر الطبيعية الصحراوية، حيث تمتد الكثبان الرملية الواسعة من الربع الخالى للغرب والجنوب الغربى من الولاية. تعتبر السنينة واحد من المعاقل الرئيسية لقبيلة البوشامس.

خدمات حكومية تعديل

الولاية اتزودت بمختلف الخدمات الحكومية اللى تقدمها الحكومة العمانية لمواطنيها، بما فيها المدارس والطرق ومراكز الرعاية الصحية والمبانى الحكومية اللى تقدم خدمات متنوعة للمقيمين.

اقتصاد تعديل

اتلقا بترول قرب حقل سالا وبدأ الإنتاج التجارى الضخم فى فبراير 1984، رغم مناقشة ذكر التنقيب عن البترول فى المنطقة فى السبعينيات. يتم تشغيل امتياز السنةنة بنسبة 65 % بواسطة شركة أوكسيدنتال بتروليوم عمان و 35 % بواسطة شركة بترول الخليج عمان من سنة 1985. وقيل إن شركة شيفرون "عرضت حصتها البالغة 18.2 % فى مساحة السنةنة". وفى نص الثمانينات، حددت عمليات الحفر التجريبية اللى أجرتها شركة أوكسيدنتال عمان، هيا شركة تابعة لشركة أوكسيدنتال بتروليوم الأمريكية، إنتاج محتمل يتراوح بين 15000-20000 برميل كل يوم من امتياز السنةنة. فى مارس 2004، تم مد كابل ألياف بصرية 72F من السنينة لعاصمة منطقة عبرى على ايد الشركة العمانية للاتصالات .

افلاج تعديل

اشتهرت ولاية السنينة بمحافظة البريمى بأفلاجها الكتيرة من القدم. ومن أهمها الريحاني، فلج السنينة، الهرموزي، المشروعوه، خيالة، الغباي، البريم، والراكي.

الأفلاج فى ولاية السنينة، زى الركى والسنينة (ومنها سميت الولاية)، هيا جزء من نظام الرى الداودي. ولسه دى الأفلاج تتدفق فى المنطقة لحد يومنا ده، مدعومة بالمضخات، وتتم صيانتها بانتظام.[3]

جبل حفيت تعديل

جبل حفيت هو اكبر قمة ضمن مجموعة من الجبال ثلاثية القمم الواقعة على الجانب الغربى من سلسلة جبال الحجر. ويتقاطع ده الجبل الضخم مع شوية أودية تتدفق على جانبيه الشرقى والغربي، و أهمها وادى حفيت. قامت دولة الإمارات العربية المتحدة ببناء سدود على طول ده الوادي،و ده اتسبب فى منع تدفقه لحفيت وقدادة، و سبب ده فى المقام الاولانى لالآثار الجانبية على خزان المياه الجوفية. و رغم مطالبة السكان بإعادة الوادى لمجراه الطبيعى لتجديد خضرة المنطقة وجمالها (حيث عانت اكتر من 85% من البساتين والمزارع)، لكن دى الجهود ذهبت أدراج الرياح.

يرتفع جبل حفيت 1300 متر فوق مستوى سطح البحر ويعتبر يعتبر علامة الحدود بين دولة الإمارات العربية المتحدة وسلطنة عمان فى منطقة حفيت بمحافظة البريمي. يتميز الجبل بوجود الكتير من الشقوق اللى تأتى بأشكال مختلفة، زى الكسور الممتدة أو الملتوية أو العكسية. ينتمى الثلث الشمالى والغربى من الجبل لدولة الإمارات العربية المتحدة، الثلثين الباقيين جزء من سلطنة عمان.

شوف كمان تعديل

مصادر تعديل

  1. "الحرف التقليدية فى ولاية السنينة". Oman Info. 20 October 2023. Retrieved 20 October 2023.
  2. "ولاية السنينة". Oman Info. 20 October 2023. Retrieved 20 October 2023.
  3. العريمي, محمد (2021-03-16). "تعرّف على أهم أفلاج ولاية السنينة". جورنال أثير الإلكترونية (in العربية). Retrieved 2023-10-20.