ويكيبيديا:خواطر

nomargin
nomargin
الصفحه دى ملحق توضيحى لشوية سياسات او ارشادات فى ويكيبيديا مصرى.
الهدف من الصفحه هوا تقديم معلومات اضافيه حولين المفاهيم فى الصفحه اللى بتوضحها, الصفحه دى مش سياسه او ارشاد فى ويكيبيديا لان المجتمع ما اتوافقش عليها. لو عايز تقترح تعديل, لو سمحت اقترحه فى صفحة المناقشه.

الخواطر زى ما بيستخدمها محررين ويكيبيديا, فيها فى العاده نصايح او آراء من محرر واحد او اكتر. الغرض من الخاطره هوا المساعده او التعليق على الموسوعه و لكن مش على اى اسباب مالهاش صله. النصايح مالهاش وضع رسمى و لا بتتكلم باسم مجتمع ويكيبيديا لانه ممكن يتم انشائها و تحريرها بدون اشراف المجتمع العام. اتباع الارشادات او النصائح الوارده فى مقال بيعتبر امر اختيارى. بتنص سياسة ويكيبيديا على ان "الخواطر ... اللى بتتعارض مع الاجماع الواسع بتنتمى لمساحة اسم المستخدم".

عن الخواطر تعديل

رغم ان الخواطر مش سياسات او ارشادات, لكن كتير منها بيستحق الدراسه. السياسات و المبادئ التوجيهيه مش ممكن تغطى كل الظروف. و بكداه كتير من الخواطر بتكون تفسيرات او تعليقات على معايير المجتمع المتصوره لمواضيع و مواقف محدده. لازم فهم قيمة الخاطره فى السياق, باستخدام الفطره السليمه و حسن التقدير. ممكن لاى شخص كتابة خواطر و ممكن تكون طويله او اطروحات قصيره. ممكن تمثل الخواطر قواعد واسعة النطاق او وجهات نظر لاقليه. ممكن تكون الخاطره, بالاضافه لانها مفيده, وسيله خلافيه لتبنى وجهة نظر. برغم انه مش لازم استخدام خاطره لانشاء مجموعة قواعد بديله, لكن مجتمع Wikipedia اتسامح تاريخيا مع مجموعه واسعه من الموضوعات و وجهات النظر المتعلقه بـ Wikipedia على صفحات اليوزرات.

ممكن يكون الفرق بين السياسات و الارشادات و شويه خواطر على ويكيبيديا غامض. الخواطر بتختلف فى شعبيتها و مقدار متابعتها و الاشاره ليها. لازم المحررين يلتزمو بالسياسات او الارشادات الرسميه لما تكون الخواطر او صفحات المعلومات او صفحات التوثيق النموذجيه مش متوافقه مع معايير و مبادئ المجتمع المعمول بيها.

اتجنب "الاقتباس" من الخواطر و ما تعتبرهاش سياسه - بما فيها الصفحه التفسيريه دى. ممكن كتابة الخواطر و صفحات المعلومات و صفحات التوثيق النموذجيه بدون جدل كثير على عكس سياسات ويكيبيديا اللى بيتم فحصها بدقه من المجتمع. فى مناقشات ويكيبيديا, ممكن للمحررين الرجوع للخواطر بشرط انها ما تعتبرش اجماع او سياسه. بتتطلب مقترحات المبادئ التوجيهيه و السياسات الجديده مناقشه و مستوى عالى من الاجماع من المجتمع باكمله للترقيه.