ياسين عبد الغفار

ياسين عبد الغفار طبيب واستاذ وعالم مصرى شهير فى أمراض الجهاز الهضمى والكبد.

ياسين عبد الغفار
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1917   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 1999 (81–82 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه دكتور   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
موظف فى جامعة عين شمس   تعديل قيمة خاصية ربُّ العمل (P108) في ويكي بيانات

حياته تعديل

اتولد 1917 بتلا - المنوفية وتوفى 1999 فى شهر مايو عن عمر 82 سنه .

مشواره العلمى تعديل

حصل على شهادة الباكالوريا من المنوفيه بعدين دخل طب القصر العينى بعدين دخل زمالة كلية الأطباء الباطنيين عند إنشائها و اخد درجة الدكتوراه واشتغل مدرس بالكلية بعدين نقل لكلية طب عين شمس عند إنشائها.

إسهامه العلمى تعديل

اهتم بدراسة الأورام ووجه الجانب الاكبر من أبحاثه لدراسة أورام الكبد. قام بإنشاء وحدة متخصصة بكلية طب عين شمس لدراسة أورام الكبد ودراسة سبل علاجها كيميائى.

قام بدراسة دور الفيروسات فى الإصابة بسرطان الكبد وقام بدراسة الفيروسات اللى تصيب الكبد وتمكن من خلال أبحاثه من الكشف عن فيروس من الفيروسات المعروفة على مستوى العالم بدورها فى أحداث سرطان الكبد. يُعتبر أول من أدخل المناظير للكشف والفحوصات.

جمعية أصدقاء مرضى الكبد تعديل

قام بإنشاء جمعية أصدقاء مرضى الكبد فى الوطن العربي، وضم ليها عدد من رجال الأعمال والسياسة ورجال الفكر ليكونوا دعماً للمرضى فى مواجهة المرض والتغلب عليه.

أبحاثه تعديل

اهتم الدكتور ياسين عبدالغفار بنشر أبحاث أمراض الكبد فى جوه مصر وخارجها، ولم يقم بتطبيق أى طرق للعلاج إلا بعد البحث الدقيق والقراءة والتجربة.

كان مخلصاً للعلم راهباً فى محرابه لا يمل من القراءة والبحث والتجارب ولا يشغله طول اليوم اللا مهنة الطب وهموم المرضي. كان يقوم بفحص كل حالة منفصلة عن التانيه لإيمانه أن كل حالة مختلفة عن التانيه.

أول من فكر فى إنشاء أول معهد كبد متخصص فى مصر.

مركز دكتور ياسين عبد الغفار الخيرى لأمراض وبحوث الكبد تعديل

و سنة 1999 أنشأ الدكتور ياسين عبد الغفار مركزا لأمراض الكبد بمدينة نصر يحمل اسم "مركز دكتور ياسين عبد الغفار الخيرى لأمراض وبحوث الكبد". يهدف المركز لتقديم خدمة طبية متميزة لمرضى الكبد القادرين والغير قادرين كما يهدف لتنظيم مؤتمرات علمية وتدريب الأطباء والفنيين وهيئة التمريض لمواكبة التطور العلمى فى مجالات أمراض الكبد. كذلك من اجوال المركز التصدى لأمراض الكبد فى المراحل الأولى وذلك لتجنب المضاعفات كمان نشر التوعية والبرامج الوقائية للتصدى لمسببات أمراض الكبد. ويشتمل المركز على عيادات خارجية وعيادات خارجية للأطفال ووحدة للمناظير وقسم الأشعة ومعمل التحاليل الطبية والقسم الداخلى وقسم الطوارئ وعيادة متخصصة لأورام الكبد.[1]

مصادر تعديل

  1. "Ќёнё«". Archived from the original on 2013-05-31. Retrieved 2018-07-18.