أنواع مهددة بالانقراض

الانواع المهدده بالانقراض بالانجليزى: Endangered species هيا انواع الحيوانات و النباتات اللى بتواجه خطر الانقراض.[1][2][3] و بيقدر العلما ان اكتر من 8300 نوع نباتى و 7200 نوع حيوانى حولين الكوكب مهدده بالانقراض و غالبية الانواع فى المناطق الاستوائيه و البلدان الناميه, و آلاف تانيه بتنقرض كل سنه قبل ما يكتشفها علما الحياه.

الببر حيوان مهدد بالانقراض

الانقراض (Extinction) عمليه طبيعيه خلال مسيرة التطور, اتطورت الانواع و اختفت ببطء خلال الازمنه الجيولوجيه نتيجه التغيرات المناخيه و عدم قدرتها على التكيف مع علاقات التنافس و الافتراس. من بداية القرن السبتاشر ازداد معدل الانقراض بشكل ملحوظ بسبب الزياده فى عدد سكان العالم و استهلاك الانسان للموارد الطبيعيه, حاليا معظم المواطن بتتغير بسرعه اكبر من قدرة معظم الانواع التاقلم معاه من خلال عمليه التطور او الاصطفاء الطبيعى. معدل الانقراض العالمى الحالى هوا اكبر من معدل الانقراض الطبيعى بشكل مقلق, كتير من علما الحياه بيعتقدو اننا فى وسط اكبر انقراض جماعى (Mass extinction) من انقراض الديناصورات من 65 مليون سنه.

لينكاتتعديل

مصادرتعديل

  1. "معلومات عن انواع مهدده بالانقراض على موقع jstor.org". jstor.org. {{cite web}}: الوسيط غير المعروف |تاريخ ارشيف= تم تجاهله (مساعده); الوسيط غير المعروف |مسار ارشيف= تم تجاهله (مساعده)
  2. "معلومات عن انواع مهدده بالانقراض على موقع vocabularies.unesco.org". vocabularies.unesco.org. {{cite web}}: الوسيط غير المعروف |تاريخ ارشيف= تم تجاهله (مساعده); الوسيط غير المعروف |مسار ارشيف= تم تجاهله (مساعده)
  3. "معلومات عن انواع مهدده بالانقراض على موقع britannica.com". britannica.com. {{cite web}}: الوسيط غير المعروف |تاريخ ارشيف= تم تجاهله (مساعده); الوسيط غير المعروف |مسار ارشيف= تم تجاهله (مساعده)


 
أنواع مهددة بالانقراض على مواقع التواصل الاجتماعى