اتفاقية السودان (1899)

اتفاقية السودان هى اتفاقيه حكم ثنائى لادارة شؤون السودان ، وقعتها الحكومه المصريه مع انجلترا فى 19 يناير 1899 فى ظل غطرسة الاحتلال البريطانى لمصر.

اتفاقية السودان (1899)
بتاريخ 1899  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات

امضا تعديل

بطرس باشا غالى باعتبار انه ناظر خارجية مصر مضا الاتفاقيه من الجانب المصرى و عن الجانب الانجليزى اللورد كرومر باعتباره المندوب السامى البريطانى فى مصر.

شروط تعديل

حسب الاتفاقيه دى بقا لانجلترا حق رسمى فى المشاركه فى ادارة شؤون الحكم فى السودان و رفع العلم البريطانى جنب العلم المصرى فى كل السودان و تعيين حاكم سنة للسودان بناء على طلب بريطانيا و بكده بقو المصريين مجرد خيالات ضل فى السودان و الانجليز هما الحكام الفعليين.

ظروف التفاوض تعديل

الاتفاقيه اتعملت فى السر و الحكومه المصريه ما اعلنتش عنها و عن المفاوضات بينها و بين الانجليز الا بعد الاتفاقيه ما اتمضت. الجرانيل المصريه ما عرفتش حاجه عن المفاوضات و مانشرتش حاجه عنها. الاتفاقيه اتعملت بارادة اللورد كرومر و اجبر وزارة مصطفى فهمى على قبولها فقبلتها من غير مناقشه و كل المفاوضات كانت عباره عن ان اللورد كرومر سلم بطرس باشا غالى مشروع الاتفاقيه زى ما حطته وزارة الخارجيه البريطانيه ، فوصلها بطرس غالى للوزرا فقبلوها و وافقو عليها من غير لحد معظمهم مايقروها.

نتايج تعديل

الاتفاقيه ادت بريطانيا نفوذ ضخم فى السودان ماكانتش تحلم بيه. من الناحيه الفعليه فصلت الاتفاقيه السودان عن مصر و بقت كل السلطات فى ايد حاكم عموم السودان و ده كان بريطانى بتوافق عليه الحكومه المصريه شكلياً بس من غير ماتقول بم أو تدى رأى ، و فوق كده الاتفاقيه كان من بنودها كمان ان القوانين و التشريعات الساريه فى مصر ماتسريش على السودان.

المصادر تعديل

  • المصرى اليوم ، مؤسسة المصرى اليوم للصحافة و النشر ، عدد 2080 ، 22 فبراير 2010.