الكنيسه الكالفينيه

الكالڤينيّة Calvinism (والمعروفة باللاهوت المصلح) هيا مذهب مسيحى بروتستانتى يعزى تأسيسه للمصلح الفرنساوى جون كالفين، و كان ده الأخير قد وضع بين 1536م و 1559م مؤلّفه (مبادئ الايمان المسيحي) اللى يعتبره الكثيرون من أهم ما كتب فى الحركة البروتستانتية.

الكنيسه الكالفينيه
 

صنف فرعى من بروتيستانتيه  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
التأسيس 1 يناير 1519  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
اتسمت باسم جون كالفين  تعديل قيمة خاصية سُمِّي باسم (P138) في ويكي بيانات

جون كالفن

خلفية فكرية تعديل

اعتقد الكالفينيون أن كالفن سار على خطى القديس بولس الرسول والقديس اوغسطينوس فى التأكيد على ما اعتبره سمو الله وسيادته على كل شيء، وتتقاطع أفكاره مع أفكار مارتن لوثر فى أن تبرير الخطاة والخلاص يحصل عن طريق الايمان بس مش بالأعمال. لكن كالفن كان يعتقد بالاختيار المسبق، أى أن الانسان بعد ما يخطئ مايقدرش أن يمتلك الارادة الحرة للتوبة، أما كل اللى سينالون الخلاص فأن الله كان قد سبق واختارهم قبل انشاء العالم.

اعتبر كالفن الكتاب المقدس بأنه المرجعية الأولى ذات الشرعية والسلطة اللى لازم تخضع ليها السلطات الأرضية، و نجح من فى ده الفكر بتشكيل حكومة ثيوقراطية فى جنيف عرفت بنظامها المتشدد.

الانتشار تعديل

انتشرت الكالفينية فى القرن السبعتاشر الميلادى فى كل اماكن اوروبا، فامتدت الى اسكتلندا و نيديرلاند و أجزاء من المانيا و فرنسا و هنجاريا بعدين ترانسلفانيا المستقلة و بولندا.

كما أن الكالفينية انتشرت كمان بين المستوطنين البيض فى أمريكا الشمالية، و كان معظم سكان نيو أمستردام (نيو يورك) من الكالفينيين النيديرلانديين. و كانت دى الفئة الأخيرة من أوائل المستعمرين البيض اللى نجحوا بانشاء مستوطنات فى جنوب افريقيا واللى عرفوا بعدين بالبوير (بالانجليزية: Boers) أو الأفريكان (بالانجليزية: Afrikaners).

خرج عن المذهب الكالفينى مذاهب وكنائس شوية من أبرزها المذهب الطهوري، اللى أسسه الانجليز الخارجون عن الكنيسه الانجليكانيه واللى استوطنوا فى القارة الأمريكية.

مصادر تعديل

مواضيع متصله تعديل

مصادر تعديل

 

فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن: