جون كالفن (بالفرنسية: Jean Calvin)؛ (10 يوليه 1509 - 27 مايو 1564)، مصلح دينى ولاهوتى فرنسى، مؤسس المذهب الكالفينى المنتشر فى سويسرا و فرنسا و هو من القلائل من الفلاسفة اللى استطاعوا أن يطبقوا ما انتجه من الفلسفة.[1]

جون كالفن
جون كالفِن (1509-1564)

فى الرابعة عشرة من عمره بعته أبوه اللى كان يعمل محاميا لجامعة باريس لدراسة القانون والعلوم الانسانية، وفى سنة 1532 كان قد تخرج ليعمل دكتورا فى القانون فى مدينة اورليون الواقعة فى الشطر الشمالى لفرنسا. كان أول اعماله المنشورة كتاب دى كلامنتيا للفيلسوف الرومانى لوسيوس انايوس سنيكا والملقب بسنيكا الأصغر مصحوبا بتعليقاته الشخصية.

كان من أشد أتباع المذهب اللوثرى (نسبة لمارتن لوثر). أجبرته الظروف على مغادرة باريس والاقامة فى ستراسبورج بعدين بال (سويسرا) قبل ما يستقر من سنة 1541 فى جنيف. أراد أن يجعل من مدينة جنيف مدينة مثالية، فعمل على تطبيق النظام بطريقة صارمة. من أهم أعماله "تأسيس الديانة المسيحية" (1536)، ويتعرض فيه للمعتقدات المسيحية.

النداء تعديل

كانوا أتباعه يؤمنون ايمان شديداً بأن كل انسان له عمل فى الدنيا يقوده لمكانه فى الأخرة.

وأطلقوا على ده المبدأ اسم مبدأ "النداء"، أى أن لكل انسان نداء فى دى الدنيا اذا لبّاه فهو سيقوده لتحقيق هدفه فى بلوغ مكانة ترضى الله فى الأخرة. و رغم تغير الأحداث وانفصال الاقتصاد عن الدين فى العالم الغربى اليوم لكن دى هيا جذوره.

مصادر تعديل

مواضيع متصله تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: