اليصابات (بالعبرية: אֱלִישָׁבַע؛ وباليونانية: Ἐλισάβετ) بحسب انجيل لوقا هيا مرات زكريا و أم يوحنا المعمدان. و بحسب التقاليد الكنسيَة هيا كمان بنت خالة مريم العذراء, كان للقديسة حنة والدة مريم العذراء اخت اخت اسمها ايسميريا و هيا والدة اليصابات؛ و حسب التقاليد المسيحية هيا اخت اليود جد القديس سيرفاتوس.

اليصابات
 

معلومات شخصيه
الميلاد القرن 1 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


الخليل   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة القرن 1  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
رتبة التقديس قديس   تعديل قيمة خاصية رتبة التقديس (P411) في ويكي بيانات
يوم العيد 5 نوفمبر   تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
الزوج/الزوجه زكريا   تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
ابناء يوحنا المعمدان ،  ويحيى   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
عيله هارون ،  ولاويون   تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
Saint Elizabeth
Elizabeth (left) visited by Mary, the Visitation, by Philippe de Champaigne
Righteous
Born1st century BC
Hebron
Died1st century BC (or early AD)
(probably Hebron)
Honored inRoman Catholic Church
Eastern Orthodox Church
Oriental Orthodox Church
Anglican Church
Lutheran Church
Islam
CanonizedPre-Congregation
FeastNovember 5 (Roman Catholic, Lutheran)
September 5 (Eastern Orthodox, Anglican)
PatronagePregnant women

التسمية تعديل

اليصابات هيا الصيغة اليونانية لاسم لفظه فى اللغة العبرية ((اليشيبا أو اليشبع)) أي ((الله قسم)) و معناه المكرسة للرب، و هوا اسم ست تقية من سبط لاوى و من بيت هارون. و اسمها فى اللغه العبريه هو نفس اسم ست هارون ((اليشبع)). فى الانجليزية هو اليزابيث و عرب الاسم الى "اليَصابات".

فى الكتاب المقدس تعديل

 
Mariotto Albertinelli's imagining of Elizabeth (right), here pictured with Mary

بحسب انجيل لوقا لما كانت أليصابات فى الشهر السادس من حملها بيوحنا المعمدان،[1] ظهر ملاك الرب جبرائيل لعذراء مخطوبة لرجل اسمه يوسف من بيت داود، و اسم العذراء مريم، فدخل الملاك وقال لها: سلام لك يا مريم، أيتها المنعم عليها، الرب معك، مباركة أنت بين الستات. بيّن الملاك لمريم كمان أن قريبتها (بحسب التقليد الكنسي بنت خالتها) اليصابات حامل فى الشهر السادس لتلك اللى كانت تدعى عاقر فقالت مريم ها أنا أمة الرب فليكن لي حسب قولك.

انتقلت مريم العذراء اثر زواجها فقد الى اليصابات فى جبال يهوذا حسب انجيل لوقا، ويحددها التقليد المسيحي بأنها عين كارم الى الجنوب الغربي من القدس، و مكثت هناك الى ما بعد ولادة يوحنا المعمدان، أي حوالى 3 أشهر.[2]

تعتبر زيارة العذراء الى اليصابات من المحطات الهامة فى أحداث الميلاد، و خصصت ليها الكنيسة أسبوع خاص من أسابيع زمن الميلاد السبعة،[3] كمان تقيم تذكار علشان كده فى 2 يوليو من كل عام.[4] ينفرد انجيل لوقا بذكر الحادثة، ويبدأ بذكر دون مزيد من الايضاح ما دفع بعض من آباء الكنيسة للقول بأن الحدث قد تم عقب الجواز الاسمي من يوسف النجار والبعض الآخر أنه قد تم عقب البشاره ولحقه الجواز بيوسف، غير أن الرأي الاكتر شيوع أن الزيارة قد تمت بعد الجواز من يوسف،[5] يتابع انجيل لوقا قامت مريم وذهبت الى الجبال قاصدة مدينة من مدن يهوذا ودخلت بيت زكريا وسلّمت على أليصابات، ولما سمعت أليصابات سلام مريم قفز الجنين فى بطنها. كسبت الآيات السابقة أهمية خاصة فى المسيحية وفي كتابات آباء الكنيسة فهي تشير الى اكرام خاص للعذراء وتشير كمان اللقاء الاولانى بين يسوع ويوحنا المعمدان والاتنين فى الحشا.[6] ثمّ امتلأت أليصابات من الروح القدس وهتفت بصوت عالٍ قائلة: مباركة أنت بين الستات، ومباركة ثمرة بطنك. و أخذت الكنيسة عبارة اليصابات دى مع عبارة الملاك جبرائيل عند البشاره لتكوين الصلاة الأشهر للعذراء فى المسيحية هيا (السلام عليك يا مريم)، وتابعت أليصابات فمن أين لي ده أن تأتي اليّ أم ربي؟ فانه ما ان وقع صوت سلامك فى أذني لحد قفز الجنين ابتهاج فى بطني. غير أن المعترضين من الطوائف البروتستانتية رؤوا فى الأصل اليوناني للكلمة بعدم استخدام اليصابات مصطلح يهوه وانما مصطلح الرب اشارة لعدم شرعية اللقب،

مصادر تعديل

  1. مدخل الى العهد الجديد، مرجع سابق، ص.242
  2. ، ص.244
  3. القداس الماروني، مرجع سابق، ص.55
  4. مورد العابدين، مرجع سابق، ص.658
  5. نسب الملك وميلاده، منتديات الكنيسة، 8 تشرين أول 2010. Archived 2015-09-23 at the Wayback Machine
  6. المدخل الى العهد الجديد، مرجع سابق، ص.59
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: