افتح القائمة الرئيسية
تل ابيب

تل ابيب (عبرى: תֵּל־אָבִיב-יָפוֹ |Tel Aviv Yafo|) مدينه فلسطينية محتلة من قبل اسرائيل انشأها الفلسطينيون سنة 1909 جنب يافا و اخدت الاسم دة سنة 1910. فيها مصانع منسوجات و هدوم و جامعه (جامعة تل ابيب) اتأسست سنة 1956.

فيه بعض الفلسطنين وهم السكان الاصليين للمدينة اللى بيقولوا عليها تل الربيع وهو ترجمة الاسم المنتشر اكتر فى وسايل الاعلام اللى بالعربى هو الاسم العبرى تل ابيب. اسمها الرسمي هو تل ابيب يافا بعد ما الحكومة الاسرائيلية دمجت مدينة تل ابيب ويافا فى الادارة المحلية سنة 1950. ولقبت بالمدينه التي لا تنام . وتعد ثاني اكبر مدينه اسرائيليه

الاسمتعديل

اسم تل ابيب جه بعد اقتراحات كتير، منها "هرتسليا" على اسم تيودور هرتزل. وعشان كانت فكرة للنهضة للوطن اليهودي القديم. ترجمة ابيب بالعبرى هى "الربيع"، رمز التجديد.

فيه نظريه عن اسم يافا او Yafo فى العبرى و نظريه أن الاسم مستمد من yafah او yofi، بالعبرى "جميلة" او "الجمال". و فيه نظريه تانيه كمان بتقول أن اسم يافا كان على اسم يافث Japheth ، ابن نوح، و انه اسس المدينة.

 
تل ابيب داخل منطقة تل ابيب

يافاتعديل

يافا ميناء قديم فى التاريخ. سلسلة من الحفريات الاثرية، بين 1955 و 1974، كشفت عن آثار للابراج وبوابات من العصر البرونزى الوسيط.[1]

مصادرتعديل

  1. "Excavations at Ancient Jaffa (Joppa)". Tel Aviv University. اطلع عليه بتاريخ 30 مارس 2008. 
 
مينا يافا القديمة
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: