توفيق باشا دوس

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

توفيق دوس، سياسى مصرى عضو لجنة الثلاثين اللى وضعت دستور1923 ووزير الزراعة عام1925 فى حكومة زيور باشا. ومن أعضاء حزب الوفد، و كان من رفقاء سعد زغلول، وعضو لجنة الثلاثين اللى شاركت فى كتابة دستور 1923، وتقلد منصب وزير الزراعة فى حكومة زيور باشا سنة 1925. تقلد الوزارة 6 أشهر بعدين استقال دوس من منصبه كوزير للزراعة اعتراضاً على سياسات السرايا.

توفيق باشا دوس
معلومات شخصيه
مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه سياسى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

حياته تعديل

اتولد توفيق دوس فى محافظة أسيوط، لعيلة قبطية. و كان دوس محاميا لولاد الشعب المصرى المحكوم عليهم على ايد الانجليز، بعد كده اختير وزيرا للزراعة بعدين وزيرا للمواصلات، و كان عضوا فى البرلمان.

الشغل السياسى والوزارة تعديل

فى شتاء 1913 كان تشكيل أول وزارة للزراعة فى مصر، اللى كان بتتسما اسم «نظارة الزراعة»، ماكانش اسم «وزارة» مستخدما فى ذلك العصر اللى كانت فيه مصر ولاية عثمانية تحت الاحتلال الانجليزي.

توفيق باشا دوس السياسى الشهير عضو لجنة الثلاثين اللى وضعت دستور 1923 ووزير الزراعة سنة 1925 فى حكومة زيور باشا. اللى استقال من الوزارة اعتراضا على فصل الملك التعسفى لعبدالعزيز باشا فهمى وزير الحقانية لأنه تلكأ، من وجهة نظره، فى فصل الشيخ على عبدالرازق من وظيفته بعد ما تم اخراجه من زمرة علما الأزهر بعد صدور كتابه المدوى الاسلام و أصول الحكم، اللى عارض فيه فكرة الخلافة الاسلامية.

توفيق باشا دوس اللى شارك فى ثورة 1919، و كان محاميا للمحكوم عليهم ضد الانجليز.

ولما أخرجوه من الوزارة قبل صدقى باشا كان فى منتهى السعادة، و كان من ضمن واضعى دستور 1923، و اختار الدستور البلجيكى لأنه من اكتر الدساتير اللى تمنح الحرية للشعب، لكن الملك فؤاد لم يعجبه ذلك وقال له ده الدستور يمنح الحرية للشعب اكتر من اللازم، فرد عليه وقال له لازم نكبر، و كان عايز أن يضيف الى الدستور مشاركة الأقلية فى الحكم وتطبيق ده على الأقباط والمسلمين، فثار عليه الناس وقالوا ان دى تفرقة، فكتب مقالا طويلا فى جريدة الأهرام ليوضح رأيه.

قصر توفيق دوس بالزمالك تعديل

بناه فى عشرينات القرن العشرين، و كان تحفة بديعة بحديقته اللى تطل على النيل فى حى الزمالك بالقاهرة. تزين القصر رسومات الحوائط واللوحات القيمة والتماثيل الرخام ومنها تمثال بالصالون لسيدة ترتدى معطفاً يخال من يراه أنها صنعت من الدانتيلا.

وكان مكتبه بالدور الاولانى وبه مكتبة كبيرة و كان القصر من أفخم بيوت القاهرة.

هو والد الحقوقيه المصرية ليلى دوس والمحامى المعروف موريس دوس