حاكم هاواى ( Hawaiian ) هو رئيس حكومة ولاية هاواى الامريكانيه ووكالاتها و اداراتها المختلفة ، على النحو المنصوص عليه فى المادة الخامسة من دستور ولاية هاواى ، الأقسام من 1ل6. انه منصب يتم انتخابه مباشرة ، يتم الادلاء بالأصوات عن طريق الاقتراع الشعبى لسكان الولاية. الحاكم مسؤول عن تنفيذ القوانين اللى أقرتها الهيئة التشريعية لولاية هاواى وتأييد أحكام السلطة القضائية لولاية هاواى . يشمل الدور أن يكون القائد العام للقوات المسلحة فى هاواى ولديه القدرة على استخدام تلك القوات لتنفيذ القوانين وقمع التمرد والعنف وصد الغزو. يصبح نائب حاكم هاواى حاكم بالنيابة عند غياب صاحب المنصب عن الولاية أو اذا كان الشخص غير قادر على القيام بصلاحيات وواجبات المنصب. تاريخيا ، كان حاكم هاواى من الحزب الديمقراطى فى هاواى أو الحزب الجمهورى فى هاواى .الحاكم الحالى لهاواى هو الديموقراطى جوش جرين ، اللى تولى المنصب فى 5 ديسمبر 2022. كانت هاواى أول ولاية امريكانيه عندها رئيس تنفيذى أمريكى آسيوى . خدم جورج أريوشى 3 فترات بين 1974 و 1986.

حاكم هاواى
حاكم هاواى
حاكم هاواى
علم

 

البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
عن المنصب
مدة الولايه
تأسيس المنصب 21 اغسطس 1959  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

مؤهلات

تعديل

يقتصر عمل حاكم هاواى على فترتين مدتهم أربع سنين . يتم التنصيب فى أول يوم اثنين من شهر ديسمبر بعد انتخابات حاكم الولاية. تنتهى فترة ولاية واحدة ظهر بعد أربع سنين . مافيش حد لمدى الحياة لعدد المرات اللى يجوز فيها انتخاب حاكم ، لكن الحاكم اللى تم انتخابه لفترتين متتاليتين لازم يكون بره المنصب لدورة انتخابية واحدة على الأقل قبل ما يصبح مؤهل تانى لاعادة الانتخاب. الحاكم هو:

  • يشترط ألا يقل عمره عن 30 سنه ،
  • يكون مقيم فى هاواى لمدة خمس سنين متتالية قبل الانتخابات ،
  • منع من مهن تانيه أو مناصب مدفوعة الأجر فى المدة.

سلطة

تعديل

الحاكم و ملازمه الحاكم (يعملانمع بعضعلى نفس البطاقة) هما المسؤولان التنفيذيان الوحيدان المنتخبان على مستوى الولاية فى هاواي. ياتعيين كل المديرين التنفيذيين التانيين على مستوى الولاية (المدعى العام ، والمراجع ، ومالذلك) على ايد الحاكم أو المجلس التشريعى للولاية.. يتمتع حاكم هاواى بسلطة واسعة النطاق أقوى نسبى من حكام الاتحاد التانيين ؛ [1] السلطات الادارية اكتر مركزية من تلك الموجودة فى معظم الولايات التانيه مع القليل من السلطة المخولة للمقاطعات ، وعلى عكس الولايات التانيه مافيش مناطق تعليمية محلية. يشمل نطاق اختصاص الحاكم سلطة تعيين كل قضاة المحاكم المختلفة جوه النظام القضائى فى هاواى ، رهنا بموافقة مجلس الشيوخ . مافيش فى ولاية هاواى مناصب و ادارات ثابتة فى مجلس الوزراء. حسب القانون ، يتمتع حاكم هاواى بصلاحية انشاء مجلس وزرائه و اداراته حسب الحاجة طالما أن القسم التنفيذى لا يتألف من اكتر من عشرين هيئة و أعضاء مجلس الوزراء. كما أن حاكم هاواى مخوّل كمان باقالة مسؤولى مجلس الوزرا متى شاء ، باستمدح المدعى العام فى هاواى ، اللىلازمعزله حسب قانون صادر عن مجلس شيوخ ولاية هاواى .

لينكات برانيه

تعديل
* 

قالب:Governors of Hawaii قالب:Current Hawaii statewide political officials قالب:Hawaii

مصادر

تعديل
 
حاكم هاواى على مواقع التواصل الاجتماعى