القاضى او القاضيه هو الشخص اللى يرأس اجراءات المحكمة ، اما لوحده أو كجزء من هيئة من القضاة . القاضى بيسمع كل الشهود و أى أدلة يقدمها المحامين أو محامين القضية ، و يقيم مصداقية الأطراف و حججهم ، بعدين يصدر حكم فى القضية بناء على تفسير القانون و حكمهم الشخصى. المتوقع من القاضى اجراء المحاكمة بنزاهة ، و فى العاده فى محكمة علنية .

قاضى
تسمية البنات (بالمصرى: قاضيه تعديل قيمة خاصية صيغة التأنيث (P2521) في ويكي بيانات
فرع من قانونى  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
المجال سلطه قضائيه
قانون  تعديل قيمة خاصية مجال هذه المهنة (P425) في ويكي بيانات

تختلف صلاحيات القضاة و وظايفهم و طريقة تعيينهم وتأديبهم وتدريبهم على نطاق واسع عبر الولايات القضائية المختلفة. فى بعض الولايات القضائية ، قد يتم تقاسم صلاحيات القاضى مع هيئة محلفين . فى أنظمة دخليق الجنائية ، ممكن يكون القاضى كمان قاضى تحقيق . يضمن القاضى اللى يرأس الجلسة أن كل اجراءات المحكمة قانونية ومنظمة.

السلطات والوظايف تعديل

تتمثل المهمة النهائية للقاضى فى تسوية نزاع قانونى نهائى و بطريقة قانونية علنية بالاتفاق مع التحيزات الجوهرية. يمارس القضاة سلطة حكومية كبيرة. يمكنهم يأمرو مسؤولى البوليس أو الجيش أو القضاء بتنفيذ عمليات التفتيش والاعتقالات و السجن والزينة والحجز والاحتجاز والترحيل وما شابه ذلك من اجراءات. بس ، يشرف القضاة كمان على اتباع اجراءات المحاكمة ، علشان ضمان الاتساق والنزاهة وتجنب التعسف. يتم فحص صلاحيات القاضى على ايد المحاكم العليا زى محاكم الاستئناف والمحاكم العليا.

المتطلبات و التعيين تعديل

القضاة المتطوعين والمحترفين. لا يُطلب من القاضى المتطوع ، زى قاضى دخليق الانجليزى ، الحصول على تدريب قانونى وغير مدفوع الأجر ، لازم يكون القاضى المحترف متعلم قانون ؛ فى امريكا ، يتطلب عموم درجة دكتور فى القانون. كمان ، فى الغالب ما تكون الخبرة المهنية الكبيرة مطلوبة ؛ على سبيل المثال ، فى امريكا ، فى الغالب ياتعيين القضاة على ايد محامين ذوى خبرة. فى الغالب ما ياتعيين القضاة على ايد رئيس الدولة . لكن فى بعض الولايات القضائية الامريكانيه ، يتم انتخاب القضاة فى انتخابات سياسية.

فى الغالب تعتبر النزاهة مهمة لسيادة القانون . و باللى بعد كده ، فى الكتير من الولايات القضائية ، قد ياتعيين القضاة مدى الحياة ، ب لا ممكن عزلهم على ايد السلطة التنفيذية. بس ، فى الأنظمة غير الديمقراطية ، ممكن يكون تعيين القضاة مسيس اوى وفى الغالب ما يتلقون تعليمات حول كيفية الحكم ، و يتم عزلهم اذا كان سلوكهم لا يرضى القيادة السياسية.

اوروبا تعديل

 
روبرت راجنار سبانو ، رئيس المحكمة الأوروبية لحقوق الانسان .

مصادر تعديل

لينكات برانيه تعديل