حجي أو أجيوس [1] ( /ˈhæɡ/ ; Hebrew – حجي ; Koine اليونانية : Ἀγγαῖος؛ Latin: Aggaeus ) كان نبى عبرى وقت بناء الهيكل التانى فى القدس ، وواحد من الأنبياء الاتناشر الصغار فى الكتاب المقدس العبرى ومؤلف سفر حجى . و هو معروف بنبوته سنة 520 قبل الميلاد، اللى أمر فيها اليهود باعادة بناء الهيكل. كان الاولانى من تلات أنبياء ما بعد المنفى من المنفى البابلى الجديد من بيت يهوذا (مع زكريا ، معاصره، وملاخى ، اللى عاش بعد حوالى مائة سنه)، واللى ينتمى لفترة التاريخ اليهودى اللى ابتدت بعد الرجوع من السبى فى بابل . اسمه يعنى "عطلتي".

حجى
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد القرن 6 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
رتبة التقديس قديس   تعديل قيمة خاصية رتبة التقديس (P411) في ويكي بيانات
يوم العيد 16 ديسمبر   تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
اللغه الام العبريه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه العبريه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
أيقونة حجى الروسية ، القرن التمنتاشر ( الحاجز الأيقونى لدير كيجى ، كاريليا ، روسيا ).

نبوءات حجى تعديل

تنبأ حجى فى أواخر سنة 520 قبل الميلاد فى أورشليم، عن حاجة الناس لاكمال بناء الهيكل. عنده أربع رسايل، تبدأ فى 29 اغسطس 520 قبل الميلاد وتبلغ ذروتها فى 18 ديسمبر 520 قبل الميلاد. كان من المحتم أن يتجاوز الهيكل الجديد روعة الهيكل السابق. وادعى أنه اذا لم ياتبنا الهيكل فهايكون هناك فقر ومجاعة وجفاف يؤثر على الأمة اليهوديه.

هناك جدل حول من قام بتحرير كتابات حجي. ويقول العلما انهم ينسبونه لتلاميذه. بس، يعتقد التقليد اليهودى أن رجال المجلس العظيم كانو مسؤولين عن التعديلات. يُعرف رجال المجمع العظيم تقليديا بمواصلة عمل عزرا ونحميا.

وكان حجى يدعم المسؤولين فى عصره، وتحديد زربابل الوالي، ويشوع رئيس الكهنة . فى سفر حجي، يشير الله لزربابل على أنه "عبدي" زى الملك داود، ويقول انه سيجعله "خاتمًا"، زى ما كان الملك يهوياكين. كان الخاتم يرمز لالخاتم اللى يُلبس على ايد الرب،و ده يدل على أن الملك يتمتع بنعمة الهية. وهكذا، يقول حجى ضمن، لكن مش صراحه، أن زربابل سيترأس مملكة داود المستعادة.

حجى فى التقليد اليهودى تعديل

فى الغالب يشار لحجي، فى الكتابات الحاخامية، على أنه واحد من رجال المجمع العظيم . يذكر التلمود البابلى (القرن الخامس الميلادي) تقليد يتعلق بالنبى حجي، [2] قائل انه ادا تعليمات بخصوص 3 أشياء: (أ) أنه لا يحل لرجل اكتوبر تجوز أخوه ابنته (ك مرات ضيرة) فى علاقة تعدد الزوجات) لاتمام جواز أرملة اخوه مع واحده من زوجات اخوه المتوفى (تعليم قبلته مدرسة هليل ، لكن مدرسة شماى رفضته)؛ [3] (ب) أن اليهود اللى يعيشو فى مناطق عمون وموآب يفصلون عن انتاجهم عشور الرجل الفقير فى السنة السبتية ؛ (ج) قبول المهتدين من أهل تدمر (تدمر) ومن أهل كاردو .

فى المسيحيه تعديل

فى التقويم الليتورجى الأرثوذكسى الشرقى ، يتم احياء ذكرى حجى كقديس ونبي. يوم عيده هو 16 ديسمبر (بالنسبة لتلك الكنائس اللى تتبع التقويم اليوليانى التقليدي، 16 ديسمبر يصادف الايام دى 29 ديسمبر من التقويم الجريجورى الحديث). ويذكر له كمان، بالاشتراك مع سائر أبرار العهد القديم، فى واحد من الآباء القديسين (ال واحد من التانى قبل ميلاد الرب ).

يتم احياء ذكرى حجى مع الأنبياء الصغار التانيين فى تقويم القديسين فى الكنيسة الرسولية الأرمنية فى 31 يوليو.

حجى فى الماسونيه تعديل

فى الدرجة الماسونية للقوس الملكى المقدس حجى هو واحد من رؤساء الفصل الثلاثة. اتسمى على اسم حجى النبى ويرافق زربابل رئيس الشعب ويشوع بن يهوصادق الكاهن الاعظم.

المصدر تعديل

  1. "CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Aggeus (Haggai)". www.newadvent.org. Retrieved 2023-01-01.
  2. Babylonian Talmud (Yebamot 16a)
  3. A quintessential Jewish teaching, since it is lawful for a Jewish man to marry his brother's daughter, or his sister's daughter. Likewise, polygamy was permitted under Mosaic law, as also the biblical injunction to take in marriage the wife of one's deceased brother (Heb. Yibum = levirate marriage) when they had no offspring. The problem, however, that arises here is that a man whose daughter was married to his brother, had his brother died childless, he (the living brother who is the father of his brother's wife) could not consummate a marriage with his own daughter, a thing prohibited in Jewish law, and therefore even the co-wives of his brother assume the same prohibition and are forbidden for him to marry.
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: