الفرق بين النسختين بتاع: «شم النسيم»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة Hadygamal (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Mentifisto
ص روبوت تعديل: en:Sham ennisim; تغييرات تجميلية
سطر 1:
[[صورة:Bg-easter-eggs.jpg|تصغير|البيض الملون عاده مصريه قديمه]]
'''شم النسيم''' او عيد شم النسيم عيد [[مصر|مصرى]] قديم من حوالى 2700 قبل الميلاد ، يعنى عيد عمرهاكتر من 4700 سنه . اسم شم النسيم جاى من كلمة شمو وهيا كلمه [[هيروجليفي]].
 
عيد شم النسيم عند [[مصريين|المصريين]] القدام بيعلن بداية الحياه لإن المصريين القدام شافو ان ال[[ربيع]] بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع بيخرج من الارض ).
 
المصريين القدام كانو بيحتفلوا بشم النسيم بنفس الطريقه اللى لسه موجوده لغاية النهارده ، فكانو بياكلو البيض الملون والفسيخ و السردين والبصل والخس ، وكل حاجه منهم بترمز لرمز . زى البيض اللى هوا رمز خروج الحياه ، لإن الكتكوت بيخرج من جماد. و الفسيخ او السمك المملح عموما كان تعبير من المصرى القديم عن حبه للنيل ( لان السمك بييجى من [[النيل]] ). و البصل اللى كان رمز للحياه عند المصريين القدام ، وكانو بيعلقوه على الجدران بتاعة بيوتهم (زى ما بيحصل لفاية دلوقتى ).والخس اللى كان اسمه ( عيب ) بالهيروجليفى كان بيعتبر من النباتات المقدسه ، وكان معروف من [[الاسره الرابعه]] .
 
الإحتفال بشم النسيم عند المصرى القديم كان مهرجان شعبى بيبتدى مع طلوع شمس اليوم ، و كان بيقضيه المصريين فى الفسح فى الجناين و على شط النيل و الاماكن اللى فيها زرع . وبيكون شم النسيم يوم الاتنين اللى بعد [[عيد الفصح]] و اللى بيكون يوم حد .
 
شم النسيم ، أقدم عيد شعبى فى الدنيا ، بيفتخر بيه المصريين بإعتباره عيد خاص بيهم و بمصر بغض النظر عن عقائدهم الدينيه. اتنقلت مظاهر كتيره من احتفال المصريين بعيد شم النسيم لمناطق تانيه فى العالم و حتى [[أوروبا]].
 
شم النسيم مالهوش علاقه بعيد النيروز المصرى اللى هو عيد السنه القبطيه فى أول شهر توت و اللى كان بيتعمل فيه كرنفال فى القاهره. ( شوف : [[اعياد مصر المملوكيه]] )
 
== مواقع خارجيه لها علاقه بالموضوع ==
* [http://www.ahram.org.eg/Index.asp?CurFN=amod15.htm&DID=9923 شم النسيم]
 
[[تصنيف:ثقافة مصر|شم النسيم]]
سطر 20:
 
[[ar:شم النسيم]]
[[en:Sham el-Nessimennisim]]
[[fa:شم‌النسیم]]
[[pt:Sham el-Nessim]]