الفرق بين النسختين بتاع: «الاسترداد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.3) (تزويد روبوت: lv:Rekonkista
سلام
سطر 1:
[[File:Reconquista-rendicion-granada.jpg|thumb|left|300px|استسلام جرانادا للملوك الكاتوليك سنة 1492, لوحة من القرن التسعتاشر]]
 
'''الاستردادالإسترداد''' (با{{لغه|اسپانى}} Reconquista \ريكونكويستا\) كانت فترة تقارب من 800 سنة فى [[العصور الوسطى]] من سنة 718 لسنة 1492, قدرت خلالها العديد منفيها الممالك المسيحية فى [[شبه الجزيره الايبيريه]] تنجحإنها فى استعادةتسترد السيطرة على شبه الجزيرة الايبيرية من المسلمين. فى [[القرن السابع]] سيطر المسلمين على شبه الجزيره بشكل شبه كامل ماعادا أجزاء رئيسية من [[جاليسيا]] و [[استورياس]] و [[كانتابريا]] و [[بلاد الباسك]]. بحلول [[القرن التلاتاشر]] كل اللى اتبقى تحت سيطرتهم هو المملكة النصرية فى [[جرانادا]] اللى اتهزمت سنة 1492. الاسترداد ابتدا على طول بعد دخول المسلمين,من اهم مراحل الاسترداد, [[معركة كوڤادونجا]] و تأسيس [[مملكة أستورياس]], تأسيس [[شارلمان]] (768-814) [[ماركا هيسبانيكا]] للدفاع عن الحدود بين [[فرانكيا]] والمسلمين, استرداد توليدو, و استرداد جرانادا.
 
فى [[القرن السابع]] سيطر المسلمين على شبه الجزيره بشكل شبه كامل ماعادا أجزاء رئيسية من [[جاليسيا]] و [[استورياس]] و [[كانتابريا]] و [[بلاد الباسك]].
 
بحلول [[القرن التلاتاشر]] كان كل اللى اتبقى تحت حكمالمسلمين هو المملكة النصرية فى [[جرانادا]] اللى اتهزمت سنة 1492. الاسترداد ابتدا على طول بعد دخول المسلمين,من اهم مراحل الاسترداد, [[معركة كوڤادونجا]] و تأسيس [[مملكة أستورياس]], تأسيس [[شارلمان]] (768-814) [[ماركا هيسبانيكا]] للدفاع عن الحدود بين [[فرانكيا]] والمسلمين, استرداد توليدو, و استرداد جرانادا.
طول فترة الاسترداد الوضع فى ايبيريا كان متعقد, الحكام المسيحيين حاربوا بعضيهم و الحكام المسلمين حاربوا بعضيهم, والتحالفات بين الأديان كانت عادية. القتال على طول الحدود بين المسيحيين والمسلمين كانت تتخللها فترات من الهدنة والسلام لفترات طويلة. المسلمين مابطلوش يحاولو استعادة أراضيهم. و كان فيه مرتزقة بيحاربو ببساطه لمصلحة اللى يدفع أكتر.
 
 
طول فترة الاسترداد الوضع فى ايبيريا كان متعقد, الحكام المسيحيين حاربوا بعضيهم و الحكام المسلمين حاربوا بعضيهم, والتحالفات بين الأديان كانت عاديةعاديه. القتالالحرب على طول الحدود بين المسيحيين والمسلمين كانتكان تتخللهافيها فترات منسلام الهدنةطويله والسلام لفترات طويلة. المسلمين مابطلوش يحاولو استعادة أراضيهم. و كان فيه مرتزقة بيحاربو ببساطه لمصلحة اللى يدفع أكتر.
 
== اهم التواريخ ==