الفرق بين النسختين بتاع: «الدوميناتى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ابتدا صفحه جديده بـ ''''عصر الدوميناتي''' او '''الامبراطورية الرومانية المتأخرة''' (بالإنجليزي: ''Dominate'' or ''Late Roman...'
 
سطر 9:
[[دقلديانوس]] و كل الاباطره اللي جم من بعدو لغوا تماماً اي طبيعه ديموقراطيه لنظام الحكم , و زقوا الموضوع في اتجاه تأليه الحاكم , بشكل كان متأثر شويه بالانظمه الملكيه القديمه في [[مصر]] و [[ايران]] , و ابتدوا يلبسوا هدوم ملكيه مطرزه بالجواهر و الدهب على عكس بساطت [[التوجا]] الرومانيه اللي كان الاباطره اللي قبلهم بيلبسوها .
 
الاباطره بقوا بيسكنوا في قصور ضخمه بدال البيوت العاديه اللي كانوا بيسكنوا فيها قبل كده , و ظهر لأول مره مصطلهمصطلح "البلاط الامبراطوري" للإشاره لموظفين القصر الامبراطوري و المتصلين بيهم , و بقى مجرد القرب من الامبراطور هو مصدر نفوذ و سلطه في حد ذاته . تأليه الحكام كان عاده رومانيه موجوده من قبل نظام الدوميناتي , بس كان شرف بيمنحه [[سيناتو|مجلس الشيوخ]] للاباطرعللاباطره العظام بعد ما يموتوا , بس في عهد الدوميناتي اتحول الموضوع لتقليد تلقائي , يعني الامبراطور بمجرد قعاده على كرسي العرش بيتحول إلى إله .
 
كمان الاباطره استحدثوا تقاليد جديده للبلاط من ضمنها الركوع اودام الامبراطور و ان الوزرا و الموظفين يبوسوا طراطيف الروب الامبراطوري بتاعه كمظهر من مظاهر التفخيم . بعد تحول الامبراطور [[قسطنطين الأول|قسطنطين]] للمسيحيه سنت 312 و اعتبار المسيحيه هي الدين الرسمي للامبراطوريه في عهد [[ثيوديسيوس]] سنت 380 الموضوع اتحول من تأليه لتبجيل , يعني الامبراطور بقى هو حامي العقيده في نظر العوام من الناس و الموضوع ده هايتطور بعد كده في [[الإمبراطورية البيزنطية]].