الفرق بين النسختين بتاع: «اتفاقيات كامب ديفيد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
مسافة ناقصة
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
ص تمصير
سطر 1:
[[Image:Camp David, Menachem Begin, Anwar Sadat, 1978.jpg|300px|thumb|[[محمد انور السادات|انور السادات]] و [[جيمى كارتر]] و [[مناحم بيجن]] فى كامب ديفيد.]]
[[Image:Barak-Begin-Sadat-Weizmann1978.jpg|300px|thumb|[[محمد انور السادات|انور السادات]] و [[مناحم بيجن]] و وايزمان و باراك فى كامب ديفيد.]]
'''اتفاقيات كامب ديفيد''' - Camp David Accords ، [[عبرى]]: הסכמי קמפ דייוויד - هى اتفاقيات مضت عليها [[مصر]] و [[اسرائيل]] بعد مفاوضات من 5٥ ل 17 سبتمبر 1978 برعاية الرئيس الامريكي [[جيمي كارتر]] فيفى منتجع كامب ديفيد فيفى [[امريكا]]. اتفاقية كامب ديفيد --[[خاص:مساهمات/197.32.251.144|197.32.251.144]] 19:58، 27 اكتوبر 2013 (يو تي سي)ليست [[معاهدة السلام المصريه الاسرائيليه]] حيث أن الاتفاقيتين الموقعتين فيفى كامب ديفيد كانت عن مجرد الإطار الذي يحدد المبادئ العامه و الرئيسيه التي سوف تحكم معاهدات السلام بعد ذلك . اتفاقيات كامب ديفيد وقع عليها الرئيس المصرى [[محمد انور السادات|انور السادات]] و رئيس الوزراء الاسرائيلي مناحم بيجن فيفى 17 سبتمبر 1978 بعد 12 يوم من المفاوضات السريه فيفى كامب ديفيد.و كانت هذه الإتفاقيات تمهيدا ل[[معاهدة السلام المصريه الإسرائيليهالاسرائيليه|معاهدة السلام بين مصر و اسرائيل]] فى مارس سنة 1979.إتفاقيات كامب دافيد كانت عبارة عن ورقتين او اتفاقيتين :
 
* الأولى كانت عن '''اطار السلام فى الشرق الاوسط'''
* و الثانيه كانت عن '''اطار الإتفاق لمعاهدة السلام بين مصر و إسرائيلاسرائيل'''.
 
'''الاتفاقيه الأولى''': دباجتها حددت المده التي اجتمع فيها الرئيس الأمركي كارتر والرئيس السادات ورئيس الوزراء الإسرائيليالاسرائيلي وقتها مناحم بيجن فيفى منتجع كامب ديفيد من 5٥ ل 17 سبتمبر 1978 و بها الاطار المتفق عليه و دعوتهم لأطراف النزاع العربي الإسرائيليالاسرائيلي الأخرىالاخرى للانضمام. أهم المبادئ التي يجب الاسترشاد بها فى مجهودات البحث عن السلام المبنيه على الاتفاقيه هي أن القاعده المتفق عليها للتسوية السلمية للنزاع بين إسرائيلاسرائيل و جيرانها هي قرار مجلس الأمنالامن رقم 242 بكل أجزائهاجزائه. و اضيف للاتفاقيه القرارين 242 و 338 الصادرين عن مجلس الأمنالامن فى 1967 و 1973 و يقران الآتي - بدون ذكر اسماء الدول - مبدأ عدم جواز استيلاء بلد على اراضى بلاد أخرىاخرى عن طريق القوة ، ومبدأ ضرورة اعتراف العرب بوجود دولة إسرائيلاسرائيل داخل حدود آمنة ومعترف بيها. بعد كده الاتفاقيه بتقر مبدأ عمل مفاوضات مستقبليه مابين اسرائيل و أى دوله جاره مستعده للتفاوض للسلام كشرط اتنفيذ بنود و مبادىء القرارين بتوع مجلس الأمنالامن. بتنص الاتفاقيه على ان السلام بيتطلب احترام السياده و الوحده الاقليميه و الاستقلال السياسى لكل دوله و حقها فى انها تعيش فى سلام جوه حدود آمنه و معترف بيها، و ان التقدم فى الاتجاه ده ممكن يسرع التحرك لعصر جديد من التصالح فى الشرق الأوسط بيتسم بالتعاون على تنمية التطور الاقتصادى و المحافظه على الإستقرار و الأمنالامن. بعد كده الاتفاقيه حطت المبادىء اللى اتفق عليها لحل المشكله الفلسطينيه على 3٣ مراحل :
# المرحله الأولانيه: نقل السلطة للفلسطينيين فى الضفه و غزه لإقامة سلطة حكم ذاتى لمدة ماتتجاوزش خمس سنين.
# المرحلة الثانيه: يحصل فيها التفاوض على الوضع النهائى للضفة و غزه ، على ان الحل الناتج عن المفاوضات يعترف بالحقوق المشروعه للشعب الفلسطينى.
سطر 16:
# المبادئ المشتركه (Associated Principles) مجموعة مبادئ عامه للعلاقه بين اسرائيل و جيرانها العرب.
 
* '''الاتفاقيه التانيه''': اطار الاتفاق لمعاهدة السلام بين مصر وإسرائيل بتبدأ بإن مصر وإسرائيل موافقين على التفاوض بنيه صادقه. بهدف التوصل لمعاهدة سلام بينهم فى ظرف 3٣ تشهر من تاريخ التوقيع على اتفاقية كامب ديفيد فى 17 سبتمبر 1978 ، و بتنص الاتفاقيه على تطبيق كل مبادئ قرار الأمم المتحدة رقم 242 فى حل النزاع بين مصر وإسرائيل ، و إن تنفيذ المعاهده اللى هيتوصل ليها تتم فى فترة مابين سنتين و 3٣ سنين من تاريخ توقيعها. و بتنص الاتفاقيه على المسائل اللى اتفق عليها الطرفين وهى :
 
أ- ممارسة مصر سيادتها كامله على المنطقة التى بتمتد لحد الحدود المعترف بيها دوليا بين مصر وفلسطين فى فترة الانتداب.
 
ب - انسحاب القوات المسلحه الإسرائيليهالاسرائيليه من سيناه.
 
ج - حرية عبور السفن الإسرائيليهالاسرائيليه فى خليج السويس و قناة السويس.
 
بعد كده بتتكلم الاتفاقية عن أوضاع القوات المصريه والإسرائيليه على ناحيتين الحدود اللى بينهم ، و وضع القوات التابعه للأمم المتحدة، و بعد كده بتتكلم الاتفاقيه عن الانسحاب المرحلى بعد توقيع المعاهده، و إقامة علاقات طبيعيه بين مصر و اسرائيل بعد الانسحاب.