دولار امريكانى

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

الدولار الامريكانى (الرمز: $ ،الكود: USD )هوه العمله الرسميه بتاعة الولايات المتحدة الامريكية و فى عشر دول تانيه بتستعمله بشكل مش رسمى . الدولار الواحد فيه 100 سينت.

دولار امريكانى
 

البلد
امريكا  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
رمز العملة (بلغات متعددة: $)،  و(بالانجليزى: US$)،  و(بالبلجارى: щ.д. تعديل قيمة خاصية رمز الوحدة (P5061) في ويكي بيانات
رمز الأيزو 4217 USD[1]  تعديل قيمة خاصية رمز آيزو 4217 (P498) في ويكي بيانات
سعر الصرف
دولارات امريكانية

الدولار الامريكى يعتبر واحد من العملات الرئيسية اللى تتحكم فى عدد كبير من الاقتصادات حول العالم، فى مجالات التبادل التجارى وتعزيز الصادرات و غيرها من المسائل الاقتصادية اللى تدور بين الدول، وتعد الأماكن اللى تطبع فيها عملة الدولار من الوجهات السرية الغير معروفة للكثيرين وتاخد برقابة شديدة.

بس فان عملية اختيار تصاوير الشخصيات اللى ستظهر على عملة الدولار الامريكى الخاصة بالولايات المتحدة الامريكانيه الورقية تظل غامضة، ويعترف مكتب الحفر والطباعة أن السجلات لا تقدم الأسباب لتفضيل بعض التصاوير على تانيه لتبقى من العمليات الغامضة فى مجال طباعة العملة حول العالم.

من يقرر صورة من ستطبع على الدولار الأمريكي؟ تعديل

لقد صدر قرار من مجلس النواب الامريكانى فى السنة 1962 يمنح وزير المالية الامريكانى الحق فى أنه صاحب القرار فى اختيار الانسان اللى هايكون له شرف طبع صورته على الدولار الامريكي، وفى أغلب الحالات يلجأ الوزير الى مسئولى وزارته، كمان الى مدير مكتب الطباعة، و أحيان يلجأ الى رئيس البلاد نفسه قبل اصدار قراره الأخير.

وبالنسبة لوجوه الصور والشخصيات اللى تظهر على الدولار الامريكى اليوم، فقد تم اتخاذ القرار بشأنها على ايد لجنة خاصة عُينت فى سنة 1925، و قامت دى اللجنة باجراء تعديلات على حجم الأوراق المالية وقررت اللجنة أن الدولار الامريكى لازم يحمل تصاوير رؤساء امريكا الامريكية.

وبحسب ما ذكر كتاب “تاريخ حفر الكليشيهات والطباعة” فان لجنة المالية فى سنة 1928 قد طرحت اسم جيمس أ جارفيلد كاقتراح لوضع صورته على الدولار الامريكى من فئة 2 دولار، وذلك لأنه بالنسبة للأمريكيين من الرؤساء الشهداء و أنه كان يملك لحيه كثيفه تميزه عن الرؤساء التانيين، الا أن وزير المالية فى الوقت ده أندرو ميلون رفض ده الاقتراح ووضع صورة توماس فيرجسون.

مصادر تعديل

لينكات برانيه تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: