سييارا ( /ˌs.əˈrɑː/ SAY -ə- RAH , , ) هيا واحده من ولايات البرازيل الـ 26، و فى الجزء الشمالى الشرقى من البلاد ، على ساحل المحيط الاطلنطى . إنها ثامن اكبر ولاية برازيلية حسب عدد السكان والمرتبة 17 حسب المساحة . كما أنها واحدة من الوجهات السياحية الرئيسية فى البرازيل . عاصمة الولاية هيا مدينة فورتاليزا ، رابع اكبر مدينة فى البلاد حسب عدد السكان. يسكن الولاية 4.3% من سكان البرازيل وتنتج 2.1% من الناتج المحلى الإجمالى البرازيلي.[3] حرفيا، اسم سييارا يعنى "يغنى الجاندايا ".[4] حسب خوسيه دى ألينكار ، واحد من أهم كتاب البرازيل و واحد من الخبراء فى لغة توبى غواراني، فإن كلمة سييارا تعنى الميه الفيروزية أو الخضراء. 

سييارا
،  و
 

سييارا
سييارا
علم
سييارا
سييارا
شعار
 

النشيد:
على اسم اراتينجا   تعديل قيمة خاصية سُمِّي باسم (P138) في ويكي بيانات
البلد
البرازيل [1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى البرازيل   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 5°12′S 39°18′W / 5.2°S 39.3°W / -5.2; -39.3   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[2]
اعلى قمه جبل پيكو التو   تعديل قيمة خاصية اعلى قمه (P610) في ويكي بيانات
المساحه
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
عاصمه فورتاليزا   تعديل قيمة خاصية العاصمة (P36) في ويكي بيانات
التعداد السكانى
الحكم
التأسيس والسيادة
تاريخ التأسيس 1891  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
مؤشر التنميه البشريه
المؤشر
بيانات تانيه
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

تشتهر الولاية بسواحلها الواسعة اللى طولها 600 kilometres (370 mi) من الرمال. وهناك كمان جبال ووديان تنتج الفواكه الاستوائية . للجنوب، على حدود بارايبا وبيرنامبوكو وبياوى ، توجد غابة أراريبى الوطنية.[5]

 

نهر كوكو.
يقعشاطئ أغواس بيلاس فى كاسكافيل .

مساحة سييارا 148,016 square kilometres (57,149 sq mi) . يحدها من الشمال المحيط الاطلنطى ، ومن الشرق ولايتى ريو غراندى دو نورتى وبارايبا ، ومن الجنوب ولاية بيرنامبوكو ، ومن الغرب بياوى .سييارا جزئى على المنحدر الشمالى الشرقى للمرتفعات البرازيلية ، وجزئى على السهل الساحلى الرملي. سطحها سلسلة من المدرجات العظيمة، اللى تواجه الشمال والشمال الشرقي، اللى تكونت من تعرية هضبة الحجر الرملى القديمة اللى كانت تغطى ده الجزء من القارة ذات يوم؛ وتتخلل المدرجات مجارى المياه، وتتخلل أوديةها التلال وسلاسل المرتفعات. والأخيرة هيا بقايا الهضبة القديمة، المغطاة بطبقات أفقية من الحجر الرملي، بارتفاع موحد يتراوح 2,000 to 2,400 feet (610 to 730 m) . يسمى الجزء العلوى المسطح من ده النطاق تشابادا أو تابوليرا ، و عرضه فى بعض الأماكن من 32 to 56 miles (51 to 90 km) . يتبع خط الحدود مع بياوى واحده من دى السلاسل، هيا سلسلة جبال إيبيابابا ، اللى تتحد مع سلسلة تانيه على الحدود الجنوبية للولاية، معروفه باسم منطقة سيرا دو أراريبى . هناك نطاق آخر، أو جرف، يعبر الولاية من الشرق للغرب، ولكنه مقسم لقسمين رئيسيين، لكل منهما شوية أسماء محلية. دى النطاقات مش مستمرة، إذ كان انهيار الهضبة القديمة غير منتظم وغير متساوٍ.

تكون التربة بشكل عام رقيقة ومسامية ولا تحتفظ بالرطوبة؛ وبالتالي، موسم الجفاف الطويل يحول البلاد لصحراء قاحلة، لا يريحها إلا الغطاء النباتى على طول مجارى الأنهار وسلاسل الجبال، ونخيل الكرنوبا القوى والمنتشر على نطاق واسع ( كوبرنيسيا سيريفيرا )، اللى يشكل فى بعض الأماكن بساتين على نطاق واسع. تعتبر بعض المناطق الواقعة فى السلاسل العليا من سيرا دا إيبيابابا وسيرا دو أراريبى و غيرها اكتر ملاءمة للزراعة، علشان تربتها ونباتاتها أقل تأثراً بمواسم الجفاف. شطوط الولاية من المعالم السياحية الرئيسية. فيه فى سييارا الكتير من الشطوط الشهيرة زى Canoa Quebrada و Jericoacoara و Morro Branco و Taíba و Flexeiras . تنقسم الشطوط لمجموعتين (بالنسبة للعاصمة فورتاليزا ): ساحل الغروب ( كوستا دو سول بوينتي ) وساحل صن رايز ( كوستا دو سول ناسينتي ). سييارا فى واحدة من المناطق القليلة فى البلاد اللى تتعرض للزلازل . و سنة 1980 وقع زلزال بقوة 5.8 درجة على مقياس ريختر قرب كويكسراموبيم فى وسط الولاية، وهز مدينة فورتاليزا لكنه لم يتسبب فى وقوع إصابات.

مناخ

تعديل
أنواع مناخ سييارا.

مناخ سييارا حار طول العام بالتقريب . تتراوح درجة الحرارة فى الولاية من 22 to 36 °C (72 to 97 °F) . الساحل حار ورطب، تلطفه الرياح التجارية الباردة. وفى المناطق شبه القاحلة الاكتر ارتفاع، يكون الجو حار وجاف اوى (فى الغالب ما يزيد عن 22 °C (72 °F) ، لكن نادرا ما تكون أعلى من 30 °C (86 °F) ) ، رغم أن الليالى باردة. فى النطاقات الأعلى (سيرا دا إيبيابابا، تشابادا دو أراريبى والكتير من المرتفعات الأصغر) تكون درجات الحرارة اكتر برودة وتتراوح من حوالى 14 to 18 °C (57 to 64 °F) . و كانت درجة الحرارة الدنيا المسجلة فى سييارا 8 °C (46 °F) تم تسجيلها فى جارديم، هيا مدينة صغيرة فى تشابادا دو أراريبى . وينقسم العام لموسم ممطر وجاف، حيث تبدأ الأمطار فى الفترة من يناير لمارس وتستمر لحد يونيو. ساعات ما ينقطع موسم الجفاف، من يوليه لديسمبر، بهطول أمطار خفيفة فى شهرى سبتمبر واكتوبر، لكن دى الأمطار ذات أهمية طفيفة. فى بعض الأحيان تنقطع الأمطار تمامًا، بعدين يبعد كده الجفاف ( سيكا )،و ده يسبب المجاعة والأوبئة فى كل اماكن المنطقة بأكملها. كانت حالات الجفاف الاكتر تدميراً اللى تم تسجيلها فى القرنين التمنتاشر والتاسع عشر هيا تلك اللى حصلت فى أعوام 1711 و 1723 و 1777-1778 و 1790 و 1825 و 1844-1845 و 1877-1880 ، هيا الموجة الأخيرة المذكورة (المعروفة على ايد السكان المحليين باسم جراند سيكا ،" الجفاف الكبير")و ده اتسبب فى تدمير كل الماشية فى الولاية بالتقريب ، وتسبب فى وفاة يقارب من نصف مليون شخص، أو اكتر من نصف السكان من خلال المجاعة والأوبئة. بسبب خطر الجفاف المستمر، اتبنا الكتير من السدود (وتسمى açudes ) فى كل اماكن سييارا، واكبرها Açude Castanhão . وبسبب السدود، لم يعد نهر جاغواريب يجف تماما.

علم الحفريات

تعديل

الولاية فيها نتوءات من تكوينات كراتو وسانتانا فى العصر الطباشيرى المبكر . سنة 2015، تم وصف أقدم طائر إنانتورنيثين فى أمريكا الجنوبية من رواسب أبتيان فى تكوين كراتو. تم تسمية الحيوان باسم Cratoavis cearensis ، بعد تكوينه وتسمية الدولة.[6]

تاريخ

تعديل
 
بانوراما فورتاليزا سنة 1811.
 
خريطة ولاية سييارا سنة 1924 (الطبعة البرتغالية)
 
كامبو دو برادو سنة 1927
 
فورتاليزا سنة 1980
 
كوليجيو ميليتار دى فورتاليزا
 
دار الثقافة الألمانية فى فورتاليزا
 
مسرح خوسيه دى ألينكار فى فورتاليزا

كانت أراضى سييارا مأهولة فى الأصل على ايد شعوب هندية مختلفة، زى تاباجارا، وبوتيجوارا، و أناسيس، وكاريري، و إنهاموم، وجوكا، وكانيندي، وتريميمبي، وبايكاو وغيرهم، اللى كانت لهم علاقات تجارية مع مختلف الشعوب الأوروبية، بما فيها الفرنسيين، قبل قرر الپورتوجاليين ضم المنطقة لالبرازيل. يرجع تاريخ أول خطة برتغالية للاستيطان فى سييارا لسنة 1534، لكن المحاولات الأولى لاستيطان المنطقة باءت بالفشل، واتعمل أول مستوطنة برتغالية قرب مصب نهر سييارا سنة 1603، على ايد بيرو كويلهو دى سوزا. أسس حصن ساو تياجو، لكن بعد سنة واحد هجر هو وعيلته سييارا بسبب فترة الجفاف، هيا ظاهرة طبيعية تصيب المقاطعة بشكل دوري، وماكانش المستوطنين الپورتوجاليين مجهزين لتحملها. أرادت البرتغال تشكيل قاعدة عسكرية فى سييارا لدعم العمليات البرتغالية فى الحرب ضد الفرنسيين. ما كانتش المحاولة الأولى مع بيرو كويلهو دى سوزا ، سنة 1603، ناجحة، وواصل الفرنساويين عملياتهم من مارانهاو وإيبيابابا ، علشان شأوا قاعدة سنة 1590. شكل الهنود والفرنساويين تحالفات سياسية وعسكرية. سنة 1607، وصل اثنان من اليسوعيين، فرانسيسكو بينتو وبيريرا فيغيريا، لسييارا فى مهمة للتجسس فى منطقة إيبيابابا. فى اكتوبر من كده العام، اتقتل فرانسيسكو بينتو على ايد الهنود، ورجعت بيريرا فيلجويرا بمزيد من المعلومات حول المنطقة والتحالف الفرنساوى الهندي.

بنية تحتية

تعديل

مطار دولى

تعديل
 
مطار فورتاليزا الدولي.

مطار بينتو مارتينز الدولى فى فورتاليزا. صالة الركاب مكيفة وتتكون من 4 مستويات. يحتوى الدور السفلى على موقف سييارات يتسع لـ 1000 سيارة و أجهزة صرف آلى ومحطة لاوتوبيسات المدينة العادية. يحتوى الدور الأرضى على 31 كاونتر لتسجيل الوصول، ومكاتب شركات الطيران، ووكالات تأجير السييارات، والمعلومات السياحية الخاصة، ومكتب محكمة الأحداث لتسهيل سفر القُصّر، ومكتب الوكالة الوطنية للطيران المدنى (ANAC)، ومكتب المعلومات، ومنطقة وصول الركاب والوصول لمحطتين لسييارات الأجرة .يحتوى المستوى التانى على محلات تجارية وقاعة طعام وصالات داخلية ودولية. يحتوى الدور العلوى على جنينة بيرة وسطح بانورامى يطل على ساحة المناورة مع إطلالة على أفق فورتاليزا. تبلغ مساحة الساحة 152.857 متر مربع وتتسع لـ 14 طائرة دفعة واحدة فى مواقع محددة مسبق ("الصناديق"). شركات الطيران المجدولة اللى تعمل انطلاق من فورتاليزا هيا طيران كابو فيردي، طيران تاب، خطوط دلتا الجوية، جول، تام، ويبجيت، أوشن إير، وتاف. يستقبل المطار كمان بشكل متكرر رحلات طيران مستأجرة محلية ودولية. اتصمم محطة الركاب، اللى تم افتتاحها سنة 1998، علشان تكون ذات عمر إنتاجى يوصل ل50 سنه . المحطة السابقة، اللى كانت تسمى محطة الطيران العامة، تستخدم دلوقتى للطيران العام ورجال الإطفاء. يقع برج المراقبة بجانبه.

بنا محطة للشحن هو الخطوة الكبيرة اللى بعد كده اللى تخطط ليها شركة Infraero . وستبلغ مساحة المحطة الجديدة حوالى ثمانية آلاف متر مربع،و ده سيعزز سعة تخزين ومناولة البضائع 4 أضعاف. تدعو الخطط بعد كده لدمج المحطة الجديدة مع وصلات الطرق السريعة والسكك الحديدية.

الموانئ

تعديل

ميناء فورتاليزا فى مدخل نهر موكوريب و هو ميناء من صنع الإنسان، بما فيها منصة النفط. ويمتد الرصيف على مسافة 1054 متر. هناك 6000 متر مربع من المستودعات واكتر من 100000 متر مربع من رصيف الحاويات. لسه هناك مطحنتان للقمح، متصلتان بنظام السكك الحديدية من خلال رصيف مناورة واسع النطاق.

 
ميناء فورتاليزا

رياضات

تعديل
 
أرينا كاستيلاو فى فورتاليزا

توفر مدينة فورتاليزا للزوار والمقيمين أنشطة رياضية متنوعة. الرياضة الاكتر شعبية هناك، كمان فى بقية البرازيل ، هيا كرة القدم . بطولة سييارا ليها ماتشاتها الرئيسية فى فورتاليزا. هناك الكتير من أندية كرة القدم، زى Ceará SC و Fortaleza EC و Ferroviário AC . تجعل الرياح القوية من برايا دو فوتورو مكان ممتاز لممارسة الرياضات البحرية، وتستضيف فورتاليزا المسابقات العالمية لركوب الأمواج وركوب الأمواج شراعى والتزلج الشراعى . أنتجت فورتاليزا رياضيين رفيعى المستوى فى الرياضات القتالية، كما يتضح من نجاح الكتير من فورتاليزا فى الفنون القتالية المختلطة.[7] فورتاليزا كانت واحده من المدن المضيفة لكأس العالم 2014 FIFA .[8]

علَم

تعديل

علم ولاية سييارا واحد من الرموز الوطنية . الخلفية مدورة لعلم البرازيل, مع الاختلاف الحقيقى فى شعار النبالة الخاص به ; فيه درع البولونيوم اللى يمثل قوة الدولة وتحملها ووظيفة الحماية. بس، لا يقتصر الأمر على ذلك فحسب،لكن يكشف كمان عن الجغرافيا والحيوانات والنباتات، والمثال على ذلك هو الساحل والمناطق البعيده والطيور والكارنوبا . كما أنها فيها عناصر أنثروبولوجية وثقافية، زى منارة موكوريب ، والقلعة الذهبية، اللى لا تظهر الماضى العسكرى فحسب،لكن كمان الناس؛ الطوافات، هيا نوع من المراكب اللى يستخدمها الصيادون.

شوف كمان

تعديل
  1. مُعرِّف مكان في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/ort/7176.htm — تاريخ الاطلاع: 6 اغسطس 2018
  2.     {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. "The State of Ceara and the City of Sobral, in Brazil, are Role Models for Reducing Learning Poverty". World Bank (in الإنجليزية). Retrieved 2021-05-06.
  4. "Língua Indígena. O nome Ceará" (PDF). Revista do Instituto dos Ceará. 1999. Archived from the original (PDF) on 20 March 2009. Retrieved 2007-09-06.
  5. "Ceará". www.brazil.org.za. Archived from the original on 2021-08-20. Retrieved 2021-05-06.
  6. de Souza Carvalho, I.; Novas, F. E.; Agnolín, F. L.; Isasi, M. P.; Freitas, F. I.; Andrade, J. A. (2015). "A new genus and species of enantiornithine bird from the Early Cretaceous of Brazil". Brazilian Journal of Geology. 45 (2): 161–171. doi:10.1590/23174889201500020001.
  7. "Move Over Rio, Make Room for Fortaleza". MMAPredictions. Archived from the original on 2007-09-28. Retrieved 2007-07-16.
  8. "Castelao rising above the Fortaleza skyline". FIFA. Archived from the original on March 17, 2012. Retrieved 25 September 2012.