شنوده رئيس المتوحدين


الأنبا شنودة رئيس المتوحدين مؤسس الحضارة القبطية و زعيم الثورة القبطية الحضارية والفكرية اتسمي بأبو القبط أو أبو المصريين ،

شنوده رئيس المتوحدين
Shenoute of Atripe.jpg
 

معلومات شخصية
الميلاد سنة 348  تعديل قيمة خاصية تاريخ الميلاد (P569) في ويكي بيانات


مصر  تعديل قيمة خاصية مكان الولادة (P19) في ويكي بيانات

الوفاة سنة 466 (117–118 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الوفاة (P570) في ويكي بيانات


سوهاج  تعديل قيمة خاصية مكان الوفاة (P20) في ويكي بيانات

مواطنة
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية بلد المواطنة (P27) في ويكي بيانات
الحياة العملية
المهنة كاتب  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

وهو بيعتبر من أهم الشخصيات اللى تمثل رهبنة الشركة في مصر بعد القديس باخوميوس يمكن يكون من أعظم الشخصيات المصرية في العصر القبطي كله . اتسمى "أرشمندريت" يعنى رئيس المتوحدين، لأنه كان يمارس حياة الوحدة من فتره للتانيه.

شجع بعض رهبانه علي الانسحاب للبرية بعد سنين قليلة من ممارستهم حياة الشركة، دون قطع علاقتهم بالدير تمام. بينما رأي القديس باخوميوس في "الشركة" ذُروة السموّ الرهباني، أما القديس شنوده فيراها مرحلة انتقالية تُعد النفوس الناضجة لحياة المتوحدين الأكثر نسكًا.

كان رئيس للدير الأبيض في أدريبه في صحراء طيبه اللى هى الاقصر حاليا، لأكتر من 56 سنه (القرن الرابع/الخامس). قاد حوالي 2200 راهب و1800 راهبة، كمان أخبرنا تلميذه وخلفه القديس ويصا. في سنة 431م.

رافق القديس الأنبا شنوده القديس كيرلس الكبير في مجمع افسس المسكوني. ولم يقبل في ديره أجنبيًا ليلتحق بجماعاته الرهبانية، بل كان جميع رهبانه من المصريين . وعلاشان كده كتير من الأوربيين لم يذكروا اسمه في الفترة الخاصة بآباء البرية، كمان لم يترجموا شيءًا من أعماله علي مدي قرون طويلة.

مراجعتعديل