ماهافيرا (السنسكريتية : महावीर «البطل العظيم»، الكانادا : ಮಹಾವೀರ مهافيرا، المالايالام : മഹാവീരൻ Mahāvīran والتاميلية : அருகன் Arukaṉ) ومعناها البطل العظيم هو اللقب اللى يطلقه جماعة الجينس على الرجل اللى قام بتطوير ديانتهم.

ماهافيرا
(بالهندى: महावीर تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 599 ق م [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة سنة 527 ق م   تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الطول
الديانه جاينيه [2]  تعديل قيمة خاصية الدين (P140) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه راهب   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه سانسكريتى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

تاريخيا، كان ماهافيرا، هو اللى نشر الجاينية في الهند القديمه، وكان معاصر لغوتاما بوذا، وكان أكبر منه فى السن.

علم ماهافيرا أن الحفاظ على نذور عدم العنف (اهيمسا)، والحق (ساتيا)، وعدم السرقة (استيا)، والعفه (براهماتشاريا)، وعدم التعلق (أباريغراها)، ضروري للتحرر الروحي. وعلم تلاميذه كمان مبادئ الواقع عديد الجوانب (انيكانتافادا): سيادفادا ونيادفادا. كتَب إندرابوتى جوتاما تعاليم ماهافيرا، وهو أهم تلاميذه، وسماها أغامات الجاينية. يعتقَد أن هذه النصوص، اللى تناقلها النساك الجاينيون شفويا، ضاع معظمها في القرن الأول للميلاد (لما كتب ما تبقى منها في تراث السفيتمبارا). هذه النسخ الباقية من أغامات ماهافيرا من النصوص المؤسسة في جاينية السفيتامبارا، ولكن أصالتها متنازع عليها في مذهب الديغامبارا.

اتولد ماهافيرا في 599 قبل الميلاد واتوفى في 527 قبل الميلاد. يحوي نقش بارلي باللغة البراكريتية، اللى نقش سنة 443 قبل الميلاد (العام الرابع والثمانون من بلوغ ماهافيرا للنيرفانا) سطر كتب فيه فيرايا باغافاتي تشاتوراسيتي فاس، ويمكن ترجمته بأنه «مكرس للسيد فيرا في سنته الرابعة والثمانين». حسب النصوص البوذية والجاينية يعتقَد أن ماهافيرا عاصر غوتاما بوذا، وهو ما يدعمه كثير من النصوص البوذية القديمة. بدأ عصر فيرا نيرفانا سامفات في سنة 527 قبل الميلاد (مع بلوغ ماهافيرا للنيرفانا)، وهو أصل ثابت للتراث الجايني.

مصادر

تعديل
  1. MahaviraJAINA TEACHER — تاريخ الاطلاع: 4 مارس 2018 — نشر في: انسيكلوبيديا بريتانيكا
  2. https://archive.org/details/Philosophy.of.India.by.Heinrich.Zimmer — الصفحة: 181