محلات سيمون ارزت

محلات سيمون ارزت محل للبضائع و التبغ فى بورسعيد اتعمل للصيادين و البحاره الأجانب اللى بيمرو على السفن من الممر الملاحى لقناه السويس. اتأسس فى أوائل القرن العشرين بتصميم هندسى مافيش زيو فى عصرنا الحالى الا فى نابولى.

محلات سيمون ارزت
البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

مؤسس المتجر تعديل

صاحب المتجر هو سيمون ارزت, و هو مزارع تبغ تركى يهودى وصل لبورسعيد سنه 1869 عشان يستثمر فلوسه ه فى مصر, و هو نفس سنه افتتاح قناه السويس, ف فتتح مصانع للتبغ فى القاهره و الاسكندريه من سنه 1907 الى 1913 و كان بيصنع سجاير خاصه بيه و كان فيه نوع سجاير باسمه كماركه هامه فى الوقت ده.

الانتقال لبورسعيد تعديل

و بعدما انشهر فى القاهره والاسكندريه ابتدا "سيمون أرزت" رحلته مع محافظه بورسعيد و انتقل ليها و عمل المحل الكبير و اللى بيعتبر أول مول على الطراز المتعارف عليه قدام الممر الملاحى لقناه السويس سنه 1923, و حمل اسمه "سيمون أرزت".

بعد كده اتوسع " أرزت " فى نشاط المتجر الكبير و بقى واحد من اكبر المتاجر فى عصره و نقطه جذب على مستوى العالم, و بدا يبيع كل حاجه بدايه من الطربوش و الملابس الجاهزه, و مستحضرات التجميل و الشامبوهات و الجزم عشان يلبى احتاجات السفن اللى بتعبر القناه, و كانت البضائع مستورده من مالطا و الصين, و الفضه من دمشق, بالاضافه للمطرزات و الملابس المصريه و الهنديه.

الزى الموحد تعديل

و لما المحل انشهر اكتر و بقت زباينو من كل الجنسيات و السفن بترسو خصيص عشان البحاره تروحلو قرر مالك المتجر يعمل زى موحد لونه أبيض فى أحمر لكل الشغالين فى المتجر مع لبس " شابو " " و هو طقيه" مميزه ليهم و اللى يخالف كان عليه عقوبه.

تصميم محلات سيمون أرزت تعديل

التصميم الهندسى لمتجر سيمون أرزت اختفى من عصرنا الحالى, و مفيش من الطراز المعمارى الأثرى الا مبنى واحد بس شبيه للمبنى الموجود فى بورسعيد, و هو محل أثرى فى نابولى بايطاليا و هو تبع عيله سيمون أرزت كمان.

تم بناءمتجر " سيمون أرزت فى بورسعيد" على طراز أوروبى بيضاهى متاجر «جاليريا فيتوريو ايمانويل الثانى» بمدينه ميلانو و نابولى بايطاليا, تم انشاؤه على مساحه ألفين متر مربع, مع واجهه الشارع من أربعين متر و كان بيتألف من قاعه مستطيله مع صالات العرض على دورين.

سقف "أرزت" ببورسعيد كان من الزجاج الملون علشان المهندسين اللى ببنوه صمموه عشان يسمح للاضاءه الطبيعيه تدخل له من كل مكان.