مدبحة نجع حمادى

مدبحة نجع حمادى ، مدبحه اتعملت ليلة 7 يناير 2010 جنب مطرانية نجع حمادى فى محافظة قنا راح ضحيتها ست مصريين مسيحيين و حارس مسلم غير عدد من الجرحى بعد ما اتفتحت عليهم النيران بشكل عشوائى و مكثف من عربيه و هما طالعين من قداس الاحتفال بعيد ميلاد المسيح. الأنبا كيرلس اسقف نجع حمادى نجى بعد ما رمى نفسه ع الارض وقت اطلاق النار. صرحت المصادر إن اللى ارتكبو الجريمه تلت اشخاص هما : محمد احمد حسين و هنداوى محمد و قرشى ابو الحجاج.

مدبحة نجع حمادى
المكان نجع حمادى   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
التاريخ 6 يناير 2010  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات
الإصابات

أصدر الأنبا كيرلس قرار بإلغاء الاحتفالات وإعلان الحداد فى المدينه ، وقال لـجورنال «المصرى اليوم» إنه كان المستهدف شخصى من الجناه، لرفضه الصلح فى أحداث فرشوط الاخيره، ومطالبته بتعويض المسيحيين المتضررين من الحادث.

اتشيعت جنازة اللى اتقتلو من كنيسة القديس ماريو حنا حبيب فى نجع حمادى و حصلت احتجاجات من المسيحيين و طالبو بإقالة محافظ قنا مجدى ايوب المحافظ المسيحى الوحيد فى مصر و اتدخل البوليس و اتجرح خمسه عشر من المتظاهرين.

يوم 8 يناير أعلن البوليس انه تم القبض على المجرمين التلاته بعد ما استسلمو للقوات اللى حاصرتهم و ضيقت عليهم الخناق. و ذكرت المصادر ان التلاته مجرمين سوابق.

مصر اللى اتعرفت عبر التاريخ بالتوليرانسيه و التعايش بين الأديان بقت بتعانى من النوعيه دى من الجرايم بعد انفتاحها على الثقافات العنيفه الغير متحضره بدل الانفتاح على الثقافات المتحضره المتقدمه لمستقبل مشرق لكل المصريين بغض النظر عن دياناتهم و معتقداتهم.

الفاجعه حصلت بعد ساعات من قتل العسكرى المصرى احمد شعبان اللى كان واقف على حدود مصر فى سينا يدافع عنها ، قتله قناص من غير ما يفكر اذا كان مسيحى و لا مسلم لانه كان بالنسبه له مصرى و بس.

شوف كمان تعديل

لينكات خارجيه ليها علاقه بالموضوع تعديل