نقاش:العروبه

النقاشات النشطة

Untitledتعديل

  • المقالة مفيهاش أي نوع من الحيادية، فيها تهجم على عبد الناصر بشكل غريب، زي مثلاً: "فرط جمال عبد الناصر فى اسم مصر التاريخى... و شوه تاريخها و منحه هبه لغيرها و لدرجة إن لغاية النهارده المصريين مش عارفين تاريخهم و مش فاهمينه كويس".

واللي مكتوب في الهامش تحت: "جمال عبد الناصر ورط مصر فى حرب اليمن بحجة مساعدة الأشقاء العرب فى اليمن ، و ورط مصر فى حرب 67 بحجة مساعدة الأشقاء العرب فى سوريا ضد الحشود الاسرائيليه على حدود سوريا و اللى اتضح انها كانت قصه وهميه."

يا ترى مين صاحب الاراء الغريبة دي؟ ومين قال ان عبد الناصر شوه تاريخ مصر؟ مع ان معظم العرب -ومنهم المصريين- كانوا بيهتفوا بحياة عبد الناصر! ومين قال ان المصريين مش عارفين تاريخهم؟!!!!! اصلا فين مصادر الكلام ده؟!! حتى المصادر القليلة في المقال ملهاش ملامح! يعني ايه الاقي مرجع اسمه: قنديل، 33"؟ اجيبه منين ده لو عايز ازود معلوماتي؟ ومين هوه خليل؟ وايه 33 دي رقم صفحة ولا تاريخ ولا عبارة عن ايه؟!!! حقيقي انا بستغرب جدا من كاتب المقال ومن المحريين والاداريين! ازاي مفيش مراجعات على المقالات؟ لازم يتم ذكر الرأيين المختلفين بحيادية. ويا ريت الاقي حد يناقشني بدل ما تتمسح صفحة النقاش -كالعادة- من غير اي داعي --فـارس الجُــويلي (مناقشه) 10:32، 30 ابريل 2011 (يو تى سى)

  • سبب عدم معرفتك قراية المصدر فى الغالب لإنك ما بتعرفش ازاى المصادر بتتكتب فى الأبحاث. الفهرس بيديك رقم الصفحه اللى فى المرجع المكتوب فى المصادر أو المراجع. قنديل مثلاً هو مختصر لإسم صاحب مرجع أو كتاب مكتوب فى المصادر. مش لازم الكاتب يفضل يكرر اسم الكتاب و صاحبه فى الفهرس. مثلاً لما تلاقى اسم و جنبه رقم زى " قنديل، 33 " فتبص على الكتب المستخدمه كمراجع و فى الحاله دى تلاقى " بيومى قنديل، حاضر الثقافة فى مصر، الطبعه الرابعة، القاهرة 2002 " يبقى المصدر فى الكتاب ده صفحة 33. فى حالة وجود كتابين أو اكتر لنفس الكاتب فى المراجع تضيف أول كلمه من اسم الكتاب. لو استخدمت كتابين للمقريزى ، مثلاً " السلوك فى معرفة دول الملوك " و " المواعظ والإعتبار بذكر الخطط و الأثار " فينكتب فى الفهرس مع اضافة رقم الجزء : " المقريزى، المواعظ، 235/ج3 " أو " المقريزى، السلوك، 513/ج4 " Samsam22 (مناقشه) 11:38، 30 ابريل 2011 (يو تى سى)
يا زميل، أنا بتكلم في جانب وانت بتتكلم في جانب تاني خالص. اعتقد انك بتتهرب من المناقشة في كلام تاني خالص انا شرحته بالتفصيل فوق! لكن الظاهر انت بتحاول تقحمني في مجال تاني للمناقشة. انا فاهم كويس يعني ايه كتابة مراجع ومصادر وياريت انت تتعلم ازاي تعرف تكتب مرجع، لان طريقتك دي مش طريقة موسوعية تماما لكتابة المراجع، ببساطة اي مرجع جديد في اي مقال او بحث لازم تكتب: "اسم المؤلف، اسم الكتاب، اسم دار النشر، بلد دار النشر، سنة الطبع، رقم الصفحة." ولما المرجع يتكرر تاني تكتب: اسم المؤلف مختصراً، مرجع سابق، رقم الصفحة. وده عشان اللي عايز يتزود بمعلومات اكتر عن الموضوع يبحث في المراجع دي، لو انت كتبت قنديل على جوجل مثلا شوف هتلاقي ايه!!! يعني كل الناس عارفة مين قنديل؟؟ يا ريت يبقى فيه اعتبار للقارئ العادي مش للباحث او المختص. ده غير انا ممكن اكتب اسم اي حد وخلاص وجنبه رقم على اعتبار ان ده مرجع ومحدش هيحاسبني واسمي زودت المقالة بمراجع وممكن بعد كده ارشحها جيدة ولا حتى مختارة، عموماً في النهاية ممكن اجزم ان المقالة دي بتدل -جنب مقالات تانية كتيرة جداً- على ان الموسوعة المصري ما تعرفش حاجة اسمها حيادية وياريت تقرا المقالة بتمعن وتشيل عواطفك ونزعاتك المصرية خالص على جنب واعتبر نفسك اجنبي واقرا الكلام هتلاقي اللي بقوله هو اللي موجود فعلا ان مفيش اي حيادية. شكراً على كل حال. فـارس الجُــويلي (مناقشه) 03:10، 6 مايو 2011 (يو تى سى)

انا باختلف معاك تماما في رئيك احنا هنا بنكلم عن حاجات حصلت و والتوابع الحجات ديه علي مصر سياسا واقتصاديا مش بنكلم عن مشاعر و احسيس حد ومش شرط ان حد يتعاطف مع حد ان الشخص ده كويس وبعدين مش الشعب المصري كلو كان بيهتف بعبد الناصر وخد في علمك كمية البروبجندا الي حصلت من ام كلثوم واغاني وطنية وكده الي اثرت علي عواطف المصريين جمال عبد الناصر هوا اسوا حاكم ايجه علي مصر علي تاريخ مصر كلو وانا مش بكبر من حجم خفقاتو هو كان راجل وطني لكن فاد مصر بدكتارية فكرو المتخلف الي ادي لمصر الي هيا في دلوقتي وانها خصرت كل حاجة من هوية ولغة وتاريخ لحد البلد نفسها --216.249.11.43 01:20، 7 مايو 2011 (يو تى سى)

تكتر من جميلةتعديل

تكتر من جميلة عشان بتبين الحقيقة بدليل من التريخ --207.188.88.97 19:35، 30 ابريل 2011 (يو تى سى)

  • ناس فرحانه ان فى عهده اسرائيل احتلت سينا مرتين فى ظرف 10 سنين. و فرحانه بزوار الفجر اللى كانو بيدخلو البيوت و يعتقلو الناس على مجرد نكته أو كلمه قالوها و يخفوهم فى الصحرا فى المعتقلات و تحت الرمله ، و فرحانين بالرقابه اللى كانت بتفتح جوابات الناس و تقفلها بورقه مكتوب عليها " فتح بمعرفة الرقيب " و كانت بتتجسس على تليفوناتهم و اللى يكلم الخارج كان مسموح له بإستخدام 3 لغات بس فى الكلام اكمن الأستاذ الرقيب ماكانش بيعرف غيرهم ، و المصرى من عامة الناس كان مسموح له بأخد مبلغ 5 جنيه مصريه للخارج و ماكانش يقدر يخرج من مصر من غير ماياخد فيزه اسمها " تأشيرة خروج " كانت بتتلطع على باسبوره و من غيرها ماكانش يقدر يخرج من مصر ، و ده فى وقت اتدمر فيه جيش مصر فى سينا و ضاع شباب مصر فى صحارى اليمن و .. و . ناس اخر انسجام باللى كان بيحصل فيهم ! اتوفى المرحوم و خزانة مصر خاويه و اسرائيل على خط القنال و طياراتها داخله طالعه على مزاجها و بتخترق حاجز الصوت فوق القاهره ، و غلابة الشعب المصرى كانو عايشين على معلبات مربى و كرنب بتبعتهم روسيا مساعده.Samsam22 (مناقشه) 22:39، 18 يوليه 2011 (يو تى سى)
    • ده كمان غير الي عمالو في محمد نجيب الي كان عاوز يخلي مصر بلد ديموقراطية. جمال حكم علية حجز منزلي. ودنو فيه لحد ما مات. اصل الحرامية قالو يعني احنا نعمل ده كلو وفي الاخر نديه الشعب يحكم؟؟ محمد نجيب كان حاطت راسة علي ايدية وهو بيعمل انقلاب عشان لو كان فشل كانت هتطقع. يعني كفاية الي عبد الناصر عملو في نجيب عشان نعرف حقيقتو. وانا مقدر احساس الناس بتوع ويكيبيدا عربي عشان من غير عبد الناصر مكاتش هتكون اللغة العربي موجودة وبيكتب بيها مقالات, كان المفكرين من غير شك عملو حاجة عشان وضعنا واعترفو باللغة المصر او عالقل المصري العربي. وبسبب عبدد الناصر احنا في ديل الامم دلوقتي ولو ماكنتش حصلت الثورة مكنش هيكون في امل نتقدم ونغير. --MasriDefend (مناقشه) 23:20، 18 يوليه 2011 (يو تى سى)
والله إنت واهم وخيالك واسع... إزاي من غير عبد الناصر مكنش هيبقى فيه لغة عربي!!! كلامك غير معقول بالمرة! اللغة العربية موجودة من آلاف السنين، سواء عبد الناصر موجود أو مش موجود اللغة باقية. فـارس الجُــويلي (مناقشه) 02:21، 24 يوليه 2011 (يو تى سى)

توضيحتعديل

الاستاذ اللى بيقول فى نقاش مقالة السادات :

"و كان المصرى ما يقدرش يخرج من مصر من غيرة تأشيرة خروج تتحط على باسبوره و كان المصرى ما يقدرش يخرج من بيته من غيرةبنطلون انهي بلد ديه الي بتخرج مواطنيها من غير تئشيرة وكان فعل ماضي ... يعني انت دلوقتي بتخرج من غير تئشيرة؟" 02:26، 13 سبتمبر 2011 196.221.111.136

شرح:

  • الوضع فى زمن عبد الناصر كان انك لازم بعد ما تاخد تأشيرة دخول بلد ، انجلترا مثلاً ، تروح هيئة الجوازات او وزارة الداخليه و تدخل مكتب اسمه " ، تأشيرات الخروج " و يسألوك رايح هناك ليه و تملا استماره و تسلم جواز سفرك ان اتسمحلك يختمو لك فى الباسبور ان مصرح لك تسافر البلد اللى انت اخدت تأشيرتها. من غير الختم ده ماكانش فى امكان المصرى الخروج من مصر. الختم كان بيسمحلك كمان بالخروج من مصر بمبلغ خمسه جنيه عشان تتعيش منهم فى انجلترا. دلوقتى الوضع مبقاش كده، مفيش حاجه اسمها تأشيرة خروج الا ختم الجوازات فى المطار و انت مسافر زى فى اى بلد. Samsam22 (مناقشه) 03:34، 13 سبتمبر 2011 (يو تى سى)

الحياديةتعديل

المقال يفتقر إلى الحيادية بشكل واضح وبالتحديد في الفقرة التي تتحدث عن جمال عبد الناصر، عبارات مثل «شوه تاريخها و منحه هبه لغيرها» يجب أن تصاغ بطريقة أفضل أو تحذف من المقال، المستخدم Samsam22 (في التعديل 1 2 3 4 5 وغيرها من مثل هذه التعديلات التي يمكنني بواسطتها طلب سحب صلاحيات الإدارة منك) فمثل هذه العبارات التي تكون في محل خلاف وفيها شيءٌ من الإتهام والتهجم يجب أن تسند إلى مصادر، وأرى أنك وضعت مصادر أسفل المقالة ولكن من الأجدر أن تكون على شكل هامش حتى يمكن التحقق من الموضوع بوضوح خاصة أن الموضوع حساس، ولكن حتى وإن نفذت ذلك فيظل غير كافياً فالأمثل والواجب أن تسند الآراء في مثل هذه المواضيع إلى أصحابها ولا يجب اعتبارها حقيقة مثبتة وكأننا نتحدث في موضوع علمي، مثلاً تصوغ العبارة على النحو الآتي «وبعض المفكرين مثل *** يعتقدون بكذا وكذا»، ودائماً ما تعرض آراء معاكسة حتى تضع القارئ أمام الأمر الواقع. أرى أنك إداري يجب أن تكون على علم مسبق بهذه الأمور!! --Krzys kurd (مناقشه) 19:49، 19 فبراير 2014 (يو تى سى)

عُد إلى صفحة "العروبه".