افتح القائمة الرئيسية
اهلاً و سهلاً
  اهلاً و سهلاً بحضرتك يا Fjmustak فى ويكيپيديا مصرى. و ياريت ويكيپيديا مصرى تعجبك و تشارك/ى فيها.

 دى شوية لينكات ممكن تكون مفيده:

For Non "Masri" Speakers, click here to read the introduction in English

--Mahmudmasri (مناقشه) 16:29، 20 مارس 2009 (يو تى سى)

Hi, I do not understand why you changed name to

هربيه ؟

By the way, the information on arabic wiki concerning al zahir baibars in the article of battle of Harbiya is not correct

regards

Samsam22 (مناقشه) 21:04، 16 يونيه 2009 (يو تى سى)

  • أسف افتكرت انك ما بتتكلمش عربى. انا كتبت لك الملحوظه هناك. و لا يهمك فيه اساتذة كبار بيغلطوا فى الموضوع ده. تحياتى Samsam22 (مناقشه) 21:17، 16 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • كل المؤرخين قالوا ان ركن الدين بيبرس اللى قاد معركة الحربية سجنه الصالح ايوب و ما ظهرش بعد كده و انه غير الظاهر بيبرس. راجع مقالتى " الظاهر بيبرس (قبل السلطنه). بالنسبه للمكتوب فى المقاله الانجليزى ده لانهم ما عندهومش مصادر تاريخيه يقروها و يراجعوا المعلومات و انا طلبت من اللى كتب الكلام ده انه يحط مصدر بيقول ان الاتنين كانوا شخص واحد. و هما ما عندهمش غير رونسيمان و رونسيمان طبعاً ما قالش انهم شخص واحد. :) Samsam22 (مناقشه) 21:51، 16 يونيه 2009 (يو تى سى)
  • راجع كمان مقالتى " الصالح أيوب " فى الويكى العربى و اقرا المصادر مكتوبه هناك : و انا حا اقصها و الزقها هنا كمان : ^ يذكر ابن تغري أن ركن الدين بيبرس هذا ليس الظاهر بيبرس الذي تسلطن. يقول ابن تغري : " وبيبرس هذا هو غير بيبرس البندقداري الظاهري وإنما هذا أيضًا على اسمه وشهرته وهذا أكبر من الظاهر بيبرس وأقدم وقبض عليه الملك الصالح بعد ذلك وأعدمه ".-( ابن تغري، سلطنة الملك الصالح نجم الدين أيوب ) وهو أيضاً ما ذكره المقريزي فيما يتعلق بقبض الصالح أيوب على بيبرس بعد ان انضم للخوارزمية بقوله : " فما زال يخدعه ويمنيه، حتى فارق الخوارزمية، وقدم معه إلى ديار مصر، فأعتقل بقلعة الجبل، وكان آخر العهد به ".-( المقريزي، 1/428 ). وهو كذلك ما ذكره أبو الفداء في تاريخه بقوله : " في هذه السنة حبس الصالح أيوب مملوكه بيبرس وهو الذي كان معه لما اعتقل في الكرك وسببه أن بيبرس المذكور مال إلى الخوارزمية وإلى الناصر داود وصار معهم على أستاذه لما جرده إلى غزة كما تقدم ذكره فأرسل أستاذه الصالح أيوب واستماله فوصل إليه فاعتقله في هذه السنة وكان آخر العهد به ".ـ(أبو الفداء، 644هـ) Samsam22 (مناقشه) 21:56، 16 يونيه 2009 (يو تى سى)
عد إلى صفحة Fjmustak