نقاش المستخدم:Ghaly/4

أضِف موضوعًا
النقاشات النشطة

shokranتعديل

shokran ya basha ana 3ayez a3mel edafa 3ala wikipedia masry ana 3andy ma3lomat kteer fe 7agat kteer اكتبوا باللغة العربية الفصحى لن يكون لدى الصفحة قيمة أو فائدة باللغة العامية--الدكتور علي المر (مناقشه) 19:13، 6 فبراير 2019 (يو تى سى)

تمثيل ويكي مصري فى ويكي عربية 2019تعديل

السلام عليكم غالي،

اسمي أناس و أتواصل معك بصفتي واحد من منظمي ويكي عربية 2019 اللى نود تنظيمها فى مدينة طرفاية فى المغرب. الجديد فى مؤتمر هاته السنة هو رغبتنا فى دعوة ممثلي اللغات المحلية و اللهجات، اذ أن شعار المؤتمر هو "ويكيميديا و المجتمعات المحلية" و بصفة خاصة فى منطقة شمال افريقيا و الشرق الأوسط. فى هذا الاطار، و نظرا لكونك نشيطا على الويكي المصرية، أود معرفة هل أنت مهتم بالمشاركة فى المؤتمر؟

لو أنت مهتم بذلك المرجو الاتصال بي و تقديم طلبك لمنحة على صفحة المؤتمر:

https://meta.wikimedia.org/wiki/WikiArabia_2019/Submissions/ar

يمكنك كذلك التقدم بطلب مداخلة تتكلم فيها عن ويكي مصري، الشيئ اللى سيكون مفيدا للحضور خاصة من البلدن التانيه.

شكرا جزيلا على تجاوبك، و تحياتي،

Anass Sedrati (مناقشه) 11:33، 5 نوفمبر 2018 (يو تى سى)

جزاكم الله خيراتعديل

جزاكم الله خيرا لحسن تعاونكم

المصرية لهجة تخاطب وليست لغة كتابةتعديل

اخوتي وأخواتي الأعزاء، أرجو منكم قراءة تعليقي وأن يتسع صدركم له و لتفهمه بالطريقة الصحيحة وبدون أي مآخذ على شخصكم الكريم، ولتعلموا أني أردت بهذا المقال المنفعة العامة فقط.

أولاً: أود أن أشكركم على حماسكم لانشاء ويكيبيديا مصري والذي لمسته فى مقالاتكم و تعليقاتكم و شروحاتكم، وهذا شيء يدعوا للفخر حيث أنكم تتمتعون بقدر هائل من الحماس و الايمان الشديد بالفكرة بغض النظر عن سلبياتها و ايجابياتها.

ثانياً: اذا اتسع صدركم لقراءة هذا المقال اللى أحب أن أتناول فيه بعض البديهيات اللى قد تكون غابت عن أذهانكم حسب ما قرأته فى مقالاتكم. فاني لم أرى منكم أي أسباب منطقية أو تحليلات علمية وعقلانية للأسباب اللى دعتكم لانشاء موسوعة باللغة المصرية على حد تعبيركم. كل ما لمسته هو ادعاءات بأن اللغة المصرية على حد وصفكم هي لغة شمولية والكل يفهمها لابد من انشاء مثل دى الموسوعة لكي يتمكن البسطاء من فهم الكلام الى آخره من الجمل الحماسية اللى لا يمكن أن تقنع أي شخص يفكر بالعمق اللازم والموضوعية المطلوبة. دعونا أولا نتفق على مباديء الحوار وهي أن "المصرية" هي لهجة تخاطب أهل مصر وهي اللهجة الوسطية لمجمل أهل مصر حيث أن يوجد بمصر أكثر من 6 لهجات وكلها لهجات تخاطبية للناس محرفة من اللغة الأصل وهي اللغة العربية. وعليه فلا وجود لما تسمونه باللغة المصرية. يأتي بعد ذلك تنويه عن أصول اللغات عند البشر وهي اللغات الأصلية اللى تفرعت منها اللغات الحية اللى ينطق بها الناس فى العالم الأن ولنأخذ منها على سبيل المثال اللغة اللاتينية القديمة والتي تمثل اللغة الأمم لقارة أوروبا والتي تفرعت على مر الزمان ليشتق منها لغات عديدة. وقد جاء هذا الاشتقاق نتيجة لتعدد اللهجات اذ رأى كل قومٍ أن لهجته جديرة بأن تكون لغة مستقلة وهذا ناتج عن التفاخر العرقي و احساس كل قوم بأنهم متفردون عن الأقوام الأخرين (وهو نفسه الاحساس اللى لمسته فى الأسباب و المبررات اللى نسبتم لها حماسكم لانشاء الموسوعة المصرية). بعدها وعلى مر العصور تفتتت اللغة اللاتينية الى اللغة الانجليزية فى انجلترا واخترعوا لها اساليب تصريف و نحو خاصة بهم وبما يتناسب مع لهجتهم، ولغة ايطالية وفرنسية وألمانية الى أخره من اللغات الأوروبية، وأخذت كل لغة منهج مختلف فى اساليب الصرف وجذور الكلمات و أيضا مخارج الحروف الى أن أندثرت اللغة اللاتينية تماما و أصبحت مقسمة بين خمسة أو ست لغات بخمسة أو ست مناهج للصرف والنحو و الحروف وأصبحت الشعوب الأوروبية لا تقدر على التفاهم بينها الا لو تعلموا لغات بعضهم البعض، وأدركوا فيما بعد النتيجة السلبية لكبريائهم اللى ترتب عليه تشتيت شعوبهم بعد أن كانت تجمعهم لعة حوار واحدة، وهذا ما أدى بعد ذلك لمحاربة بعضهم البعض لاثبات التفوق العرقي بعد أن كانوا امبراطورية عظيمة متماسكة بجميع أطرافها.

تالتا: أتكلم فى هذا الجزء عن فضل القرأن الكريم فى حفظ اللغة العربية من التفتت و الانثدار، فنحن كما تعلمون عدة شعوب و قبائل نمثل العرب بجميع اطيافهم. ونجد لهجات كثيرة وكلها مختلفة عن بعضها البعض، فاذا ذهبنا الى المملكة العربية السعودية مثلا نجد صعوبة فى فهم لهجتهم نحن كمصريين. وهو نفس الحال فى كل البلاد التانيه، بل وأيضا فى ذات البلد يحدث هذا، فعلى سبيل المثال اذا ذهب أحداً من القاهرة وهو يتحدث اللهجة المصرية الوسطية الى أقصى الصعيد فى سوهاج أو قنا فانه يجد صعوبة فى فهم لهجتهم ونحن فى نفس البلد ونحمل نفس الجنسية وهذا أمر طبيعي تماما. ولكن ماذا عن القرأن الكريم؟ تجده مفهوماً فى مصر كما هم مفهوما فى السعودية كما هو مفهوما فى كل بلد عربي أخر وهذا لأنه مكتوب باللغة العربية الفصحى اللى يفهمها جميع العرب من المحيط الى الخليج ولهذا فان اللغة العربية الفصحى هي لغة الكتابة فى كل الدول العربية وهي اللغة اللى من الله علينا بها ليجمعنا بها ليوم الدين. فاذا ذهب المصري الى المملكة العربية السعودية وتخاطب معهم باللغة العربية الفصحى فسوف يفهمهم ويفهموه. واذا ذهب السعودي أو السوري أو أي عربي الى موريتانيا وتحدث باللغة العربية الفصحى سوف يفهمهم و يفهموه لأنها لغة خالدة. جاءت دعوات أصلها غربي عن طريق اناس أصلهم عربي تدعوا كل دولة عربية للكتابة بلهجتها وهذا منذ أكثر من 150 عام والمقصود بها هو أن تستقل كل دولة بلهجتها وتبدأ فى تعميم دى اللهجة فى كتاباتها ومن ثم تستقل كل لهجة بقواعدها النحوية و جذوز كلماتها الى أن تتحول للغة جديدة. ومع مرور الزمان يصبح هناك أكثر من 10 لغات جديدة مشتقة من اللغة العربية، وكل لغة جديدة بها قصور معين لنجد أنفسنا بعدها لا نملك لغة تفاهم مشتركة ونصبح على مر الزمان أغراب وبالتالي نهجر القرأن اللى سوف يكون وقتها غير مفهوم لأنه مكتوب بلغة فصحى لا نقوم بتدريسها. فهل يمكن الأن للانجليز فهم اللغة اللاتينية القديمة؟ أو هل يجيد الايطاليون كتابة أو قراءة نص لاتيني؟ طبعا لا، لأنهم أماتوا اللغة الأم وتمسكوا بلهجتهم، فأصبحت مقتصرة على حدودهم فقط، فان ذهبوا لأي بلد أخرى لا يجدون من يفهمهم ولا يجيدون هم فهم الأخرين.

كما أريد أن أوضح أن لهجتنا المصرية الوسطية مفهومة للاخوة العرب وفي معظم البلاد العربية لأسباب بعيدة تماماً عن تلك الأسباب الواردة فى مقالاتكم. ليست لأنها لغة، أو لأنها متكاملة أو لأي سبب من دى الأسباب، ولكن الحقيقة هي أن لهجتنا المصرية مفهومة بسبب انتشار أعمالنا الفنية على مر السنوات والعقود. فمصر أول بلد فى المنطقة ينتج أفلاماً ومسرحيات وبرامج تليفزيونية، كما أنها اكبر بلد عربي من حيث الفنانين و المغنيين وكتاب السيناريو، الحقيقة أن الفن المصري هو سبب انتشار اللهجة المصرية وجعلها مفهومة فى سائر البلاد العربية. ويوجد أسباب أخرى أيضا لن يسعني المجال لذكرها الأن.

وختاماً، فان الله منَّ علينا وحبانا باللغة العربية "انا أنزلناه قرأناً عربيا لعلكم تعقلون" وهي اشمل لغة وهي لغة البيان وهي أكثر اللغات ثراءً من حيث الجذور اللغوية والمعاني و المفردات. فكيف لنا بعد ذلك أن نتبنى فكرة الكتابة باللهجة المصرية؟

اهلا بيك هل فى ايميل مخصوص اقدر تواصل معاك فيهتعديل

هل فى ايميل مخصوص اقدر اتواصل معاك فيه ؟

قلة نشاط الاعضاءتعديل

يا ريت يبقي فية نشاط اكتر للاعضاء وتكون ويكبيديا مصر افضل من العربي معظظظم المحتوي العربيي ادبي وديني يا ريت يكون تركيزنا علي الموضوعات العلمية والتاريخ يا ريت نقترح اسبوح لاي موضوع علمي ونترجمة

ويكيپيديا مصرىتعديل

ويكيپيديا مصرى يطلعني علي اي معلومه اريدها

سلام عليكمتعديل

السلام عليكم ازيك؟ عامل ايه؟ كنت عايز اقول لك تشوف دول بيحكوا ايه [1] بيقولوا عيزين يمسحوا وصلات اللغة ومش عارف ايه. حبيت اقولك عشان تكون عارف بالموضوع.--SharabSalam (مناقشه) 23:06، 4 يوليه 2019 (يو تى سى)

مرحباتعديل

مرحباً اخي الكريم هل بالامكان عمل صفحة لي بالويكبيديا؟ Ossama2005a@yahoo.co.uk ارجوا الاتصال وساشرح لك اكثر ،، مع الشكر والامتنان

هل بامكانى نكون اداري فويكيبيديا مصرىتعديل

رد علي Hdguigvh (مناقشه) 13:08، 27 يوليه 2019 (يو تى سى)

مساء الخيرتعديل

اريد مساعدتك فىفي انشاء صفحه مصطفى مقلد المحامى مثل التى هنا https://www.marefa.org/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%89_%D9%85%D9%82%D9%84%D8%AF

سكريبت تصحيح تلقائيتعديل

مرحباً غالي: قمت بانشاء سكريبت تصحيح تلقائى لبعض الأحرف أثناء كتابه مقال ليتماشي مع اللغه المصريه لغير المصريين (أمثالى) فى الرابط التالى مستخدم:HitomiAkane/arzAutocorrect.js مايزال فى حاجه الي التطوير و اضافه مزيد من توقعات الأحرف, أرجو منك لما تجد الوقت الاطلاع عليه, شرح التنصيب فى صفحه النقاش الخاصه به شكراً HitomiAkane (مناقشه) 02:45، 24 اغسطس 2019 (يو تى سى)

تخريبتعديل

لو سمحت تراجع مقاله الدوحه HitomiAkane (مناقشه) 22:46، 26 اغسطس 2019 (يو تى سى)

قالب:كلمه حلوهتعديل

صباح الخير, عملت قالب بيعرض بشكل عشوائى كل مره كلمه مصريه و معناها بالعربى الفصيح, ممكن يتم استخدامو فى الصفحه الرئيسيه لكسر الروتين فيها, و بنفس الوقت لو تم استخدامو فهو بحاجه لزياده عدد الكلمات و معانيها و يكون مجال للمشاركه من اللى حابب يساهم فيه و يطورو HitomiAkane (مناقشه) 06:30، 29 اغسطس 2019 (يو تى سى)

ترجمة مقالاتىتعديل

المقالات المنقولة من العربيه بتتنقل للمصريه لتنمية وتوسيع وتكبير الموسوعه وبتكون المقالات لها علاقه بموضوع قبلها وفى العاده بعد النشر بأرجع لها تانى لتصليحها وترجمتها بهدوء ارجوا يكون التفسير واضح مع تحياتى (رافت 08:33، 15 سبتمبر 2019 (يو تى سى))

  • (الرجاء ارجاع المقالات الممسوحه لاصلاحها وشكرا)
  • بارشح HitomiAkane كأدارى لنشاطه الواضح.

تخريب قالبتعديل

قالب:Infobox academic

ايميلتعديل

بعتلك ايميل, يا ريت تشوفو لما يكون عندك وقت, شكرا HitomiAkane (مناقشه) 05:51، 25 سبتمبر 2019 (يو تى سى)

قالبتعديل

قالب:تريد مصدر » تخريب

ترشيح HitomiAkaneتعديل

انا مع ترشيح HitomiAkane كأدارى فى ويكبيديا مصرى لمجهوده ونشاطه الملحوظ فى اصلاح وتنمية الموسوعه ارجو آن تضع اختيارك فى صفحة الترشيحات مع تحياتى(رافت 23:12، 8 اكتوبر 2019 (يو تى سى))

مع تحياتى(رافت 22:00، 9 نوفمبر 2019 (يو تى سى))

  • فى انتظار ردك وموافقتك على ترشيح HitomiAkane كأدارى فى الموسوعه المصريه ، واضح جدا مجهوده وعمله اليومى ، هو اخذ موافقتين من اتنين ادارين وفاضل موافقتك وشكرا (رافت 09:35، 14 نوفمبر 2019 (يو تى سى))

مهمتعديل

السلام عليكم استاذي الكريم انا محتاج حضرتك فى شغل مهم بخصوص الويكيبيديا هل ممكن رقم للتواصل او لو صعب ارساله هنا فارجو من حضرتك تتواصل معايا على الرقم ده 201000299563+


استفسار استاذ غاليتعديل

ازيك يا استاذ غالي اخبار حضرتك اية ممكن اعرف سبب حذف مقالة المستشفي شكرا

استفسار استاذ غاليتعديل

ازيك يا استاذ غالي اخبار حضرتك اية ممكن اعرف سبب حذف مقالة المستشفي شكرا

    • الصفحه كانت عن مستشفى صغيره و كان الكلام معظمه دعايه --Ghaly (مناقشه) 19:39، 3 نوفمبر 2019 (يو تى سى).
    • شكرا جدا لحضرتك عل الرد والاهتمام تمام فهمت السبب عشان ان شاء الله يتم تطوير المقالات ف المستقبل شكرا ليك ولوقتك

اقتراحتعديل

السلام عليكم، ارجوا ان تكونوا بخير ، عاوزين نتعلم ازاى نعمل قوالب جديدة تدعم الموسوعة ، زى قالب شاعر وقالب صحفي وقالب مدينة وقوالب تانى ياريت تقولى اعملها ازاى وانا اقوم بها يا استاذنا ... محبتى لك

شكراتعديل

شكرا و اتمنى أكون قد المسؤوليه

الصفحه الرئيسيهتعديل

التصميم الجديد رائع وفيه مجهود واضح من الادارى HitomiAkane ارجو ان يتم التغيير بعد موافقة الجميع وتحياتى (رافت 18:18، 3 ديسمبر 2019 (يو تى سى))

بيروقراطتعديل

ارشح HitomiAkane كبيروقراط للموسوعه المصريه لمجهوده وعمله اليومي فى تغيير شكل الموسوعه تماما واصلاح وتنمية واضافاته التكنولوجيه اللى كانت الموسوعه تحتاجها من سنين طويله فما رأيك ؟ تحياتى (رافت 22:48، 21 ديسمبر 2019 (يو تى سى))

منتظر رأيك فى اقتراحى ؟ (رافت 21:15، 28 ديسمبر 2019 (يو تى سى))
  • ويكى مصرى مش كبيره ، و صلاحيات البيروقراط مش بتغير كتير. ويكى عربى فيها 24 سيسوب و 3 بيروقراط بس رغم انها اكبر من ويكى مصرى. --Ghaly (مناقشه) 21:28، 28 ديسمبر 2019 (يو تى سى)
لازم نكبر ونبقى زى العربيه ليه لا؟
  • ويكى مصرى بتكبر بس لسه مافيش شغل يبرر اضافة بيروقراط كمان. الاهم اننا نكبرها شويه شويه. تطور ويكى مصرى ماشى خطوه واحده كل شويه. عدد الاداريين مش دليل على حجم الويكى. --Ghaly (مناقشه) 22:47، 28 ديسمبر 2019 (يو تى سى)
we need to appreciate strongly the hard work of HitomiAkane
Raafat: ثقتك و كلامك حاجه بتخلينى عاجز عن الكلام و بجد فخور انى من عيله ويكيبيديا مصري و بجد كلامكم و الترشيح ذات نفسو اكبر تقدير بس زى ما قال Ghaly: حاليا مش محتاجين بيروقراط حاليا الشغل الاكبر لتطوير شكل و مضمون الويكى نفسها و دا ماشيين فيه, شكرا من كل قلبى ليكم كلكم و عاجر عن وصف شعورى
Ghaly: بشتغل علي تطوير شويه تعديلات علي شكل تحكمات الموسوعه بالنسبه لليوزرز زى اضافه زرار تفضيه الكاش فى كل الصفحات و غيرها بس محتاجه صلاحيه ادارى واجهه هل ممكن الحصول عليها و لو لفتره مؤقته أو الحل التانى أرسلك التعديلات (السكريبتات) و انت تضيفها علي ملف Common.js -- HitomiAkane - (💬 مناقشه) 01:08، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى)
  •   حصل مافيش حاجه تمنع انك تكون ادارى واجهه. لو Meno25: او Raafat: محتاجينها مافيش حاجه تمنع انك تكون اداريين واجهه. مع الوقت ويكيبيديا مصرى تكبر و تحتاج ادارىين اكتر و ساعتها هاتحتاج بيروقراط تانى او اكتر. --Ghaly (مناقشه) 10:10، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى)

الاستاذ غالى مع التحيةتعديل

سلام عليكو يا استاذ غالى، تحياتى لك: انت رشحتنى علشان اكون ادارى, يا استاذ غالى، انا مش عاوز اداري يا استاذ, لآن الادارة تحتاج لناس مؤهلين وواعين زيك يا استاذ غالى, وانا ارفض الترشيح الادارى, علشان ظروف العيله, ومش ئادر اواجه الذباب الالكترونى اللى عاوزه تخرب الموسوعه المصريه دي, الاداري يعطى للرجاله/الستتات اللى عندهم مسؤوليه لتطوير الموسوعه العظيمه وردع المخربين, وائدر ائول, انا مش عايز اداري, الله يحفظك ويطول عمرك يا استاذ غالى.

مع تحياتى لك بالنجاح والتوفيق.--حمدى10 (مناقشه) 05:47، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى)

  • متشكر على كلامك المتزن الواعى. لما تكون ادارى ممكن تمسح التخريب و تحمى الصفح . لكن انا فاهم اسبابك. شكرا على مجهودك الكبير.--Ghaly (مناقشه) 10:14، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى)

بريدتعديل

مساء الخير يا استاذ غالى؛ لو سمحت راجع الايميل بتاعك دلوقتى؛ شكرا ليك. --Meno25 (مناقشه) 19:27، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى)

ادارى واجههتعديل

ما هو دور ووظيفة ادارى الواجهه ؟ (رافت 23:53، 29 ديسمبر 2019 (يو تى سى))

  • تعديل صفحات CSS/JS ف ويكيبيديا مصرى زى ميدياويكي:Common.js أو ميدياويكي:Vector.css. بتحتاج تفعيل خاصيه الtwo-factor authentication معلومات اكتر موجوده ف en:WP:IADMIN. --Ghaly (مناقشه) 00:38، 30 ديسمبر 2019 (يو تى سى)
  • Too technical ?
  • تحب اشيله من حسابك؟--Ghaly (مناقشه) 09:14، 30 ديسمبر 2019 (يو تى سى)
  • خليه لغاية ما اتعرف عليه

اضافات جديده تانيهتعديل

الزملاء Ghaly:, Raafat:, ضفت مجموعه تانيه من الجادجيتس علي قسم تفضيلات > اضافات الخاص بكل يوزر و هى ( مباشره الي كومونز, ساعه, التحويلات بالأخضر (عملتها افتراضى) ), لو كان عندكم الوقت لتجربتها و اعلامى لو فى أى غلط أو أى اقتراح, تحياتي.HitomiAkane - (💬 مناقشه) 11:11، 31 ديسمبر 2019 (يو تى سى)

سؤال عن شكل المقالهتعديل

تحياتى, أى رأيك فى شكل المقاله قرية يپيسكوپى ؟ هل ترتيب الأقسام تمام ؟ HitomiAkane - (💬 مناقشه) 21:09، 3 يناير 2020 (يو تى سى)

  • HitomiAkane: الترتيب تمام. ابتديت صفحة خيرسونيسوس عشانها. شكرا على مجهودك الكبير ف تطوير ويكيبيديا مصرى --Ghaly (مناقشه) 21:24، 3 يناير 2020 (يو تى سى).

قالب صفحات تصنيفتعديل

تتمه لنقاشنا عن ربط الصفحات بشكل تلقائى, عملت قالب بيجيب كل الصفحات اللى موجوده ضمن تصنيف معين لعرضها ضمن صفحه و بكدا نكون عملنا ربط بين الصفحات, طبعاً القالب هيعرض كل الصفحات فى التصنيف بمعني أى صفحه جديده هتنضاف علي التصنيف ده هتظهر بشكل تلقائى فى الصفحات اللى القالب موجود فيها, القالب بيحتاج أربع بارميترات: (العنوان و التصنيف و الألوان اختياريه)

{{صفحات تصنيف
|عنوان= '''العنوان هنا'''
|تصنيف='''اسم التصنيف'''
|لون العنوان=#e3f2fd
|لون المحتوى=#fcfeff]
}}

القالب موجود تحت آخر حاجه فى صفحه اندريه جوبير كتجربه عشان تشوف النتيجه, ياريت يكون دا المطلوب أو حاجه قريبه منه علي الأقل, تحياتى. HitomiAkane - (💬 مناقشه) 02:56، 5 يناير 2020 (يو تى سى)

تمام, هدور و شوف لو لقيت طريقه تانيه تحقق النتيجه HitomiAkane - (💬 مناقشه) 06:44، 5 يناير 2020 (يو تى سى)

ارجو المساعدةتعديل

ياريت لو فى مجال للكلام علي انا جديد فى ويكيبيديا هنا ارجو الاستفادة من خبرتك

كل سنه و انتم طيبينتعديل

الزملاء Raafat: و Meno25: و Ghaly: كل سنه و انتم طيبين, و بالتزامن مع احتفلات الأعياد المجيده منحتفل النهارده بأول خمسين ألف مقاله فى ويكيبيديا مصرى , بتمنالكم سنه خير فى حياتكم و مزيد من التطور فى الموسوعه, تحياتى للجميع HitomiAkane - (💬 مناقشه) 21:31، 6 يناير 2020 (يو تى سى)

الف مبروك ده كان لا يمكن يتحقق بدون مجهوداتك (رافت 21:54، 6 يناير 2020 (يو تى سى))

مساعدةتعديل

ياريت لو فى وتساب اكلم حضرتك للمساعدة انا جديد هنا

كل سنه وانتو طيبينتعديل

الحمد لله، ان اليوزرات اللى اشتغلوا بجد واجتهاد, وعملوا صفحات جديده لمقالات ويكيبديا مصرى, ان ويكيبيديا مصرى وصلت دلوئتى لاكتر من 50 الف مقاله, وان استمرارية كتابة مقالات اى مواضيع متنوعه, هيرتفع نمرات المقالات اكتر فآكتر.

  • على سبيل المثال: فى ويكيبيديا انجليزى عندها اكتر من 800 الف مقاله عن الشخصيات الحقيقية زى الممثلين والحكام والشعرا, لو استغل الفرصه دى لاضافه اكتر الشخصيات, نقدر نوصل لاكتر من 100 الف مقاله وفوق كده, بيعزز مكانة ويكيبيديا مصرى فى قلوب العالم.--حمدى10 (مناقشه) 05:49، 7 يناير 2020 (يو تى سى)
  • كلامك مهم اوى. لو واحد بيطور باسلوب مختلف, فيه تانيين بيضيفو مواضيع كتيره. متشكر كتير على مجهودك الكبير. بمرور الايام ويكيبيديا مصرى بتكبر. --Ghaly (مناقشه) 22:20، 7 يناير 2020 (يو تى سى)

ترويسه صالون المناقشةتعديل

أى رأيك فى الشكل داه مستخدم:HitomiAkane/sandbox2 كتصميم جديد لترويسه صالون المناقشه HitomiAkane - (💬 مناقشه) 17:48، 7 يناير 2020 (يو تى سى)

  • HitomiAkane: بافضل الشكل الاصلى. مافيش مانع تتغير لو الأغلبيه عاوزه كده . --Ghaly (مناقشه) 18:07، 7 يناير 2020 (يو تى سى)
  • اوافق على تغيير الترويسه فى رأيي التصميم الجديد اكتر حرفيه واوضح وماشى مع الستايل والشكل الجديد للموسوعه المصريه مع تحياتى للجميع (Raafat 19:33، 7 يناير 2020 (يو تى سى))

استشاره شكل مقالهتعديل

صباح الخير, أى رأيك فى شكل المقاله المسيح على الصليب (لوحه), بحاول أجمع معلومات عن لوحات فنيه و البيانات المشتركه اللى لقيتها بتشبه البيانات اللى عملتها فى المقاله دى, أنا عاراف انها قليله لكن هل ممكن نعتبرها بدايه مقاله عن موضوع لوحه فنيه قابله للتطوير فى المستقبل؟ HitomiAkane - (💬 مناقشه) 00:12، 8 يناير 2020 (يو تى سى)

تمام, و بحاول أزبط القالب أكتر يجيب معلومات تانيه, شكرا HitomiAkane - (💬 مناقشه) 16:46، 8 يناير 2020 (يو تى سى)

بولا وجيهتعديل

ليه اتمسحت الصفحة؟ انا ضايف المعلومات بكل المراجع وكانت بقالها 4 سنين هنا فى الويكي..

بخصوص صفحة الاقتباساتتعديل

تحياتي, أنا كنت طلبت من سالي محمد مجدي: اضافه اقتباسات جديده للصفحه بهدف توسعتها لأنننا مستخدمنها فى الصفحه الرئيسيه و باعتبار سالى أديبه و ممكن تفيدنا فى الموضوع و فى توسعه الموسوعه بالمقالات الطبيه, فهل المشكله فى ان الكلام مش بالمصرى عشان نحاول نزبطها؟ HitomiAkane - (💬 مناقشه) 18:32، 8 يناير 2020 (يو تى سى)

  • شيلت الكلام اللى مش بالمصرى، حميت الصفحه عشان مايحصلش مشاكل من كتابات مش بالمصرى. ويكيبيديا أخبار كمان فيها كلام كتير مش بالمصرى. --Ghaly (مناقشه) 18:36، 8 يناير 2020 (يو تى سى)
بالنسبه لصفحه الاخبار الخطأ منى و هحاول أتفاداه, بالنسبه لصفحه الاقتباسات أى رأيك نعمل صفحه اقتراحات أو فى صفحه النقاش الخاصه بيها و نضيف عليها الاقتباسات الجديده و نحاول نزبطها قبل ما تنتقل لصفحه الاقتباساا الأساسيه ؟ HitomiAkane - (💬 مناقشه) 18:41، 8 يناير 2020 (يو تى سى)

الاقتباسات انا بنزلها زي ما الكاتب كتبها بالظبط ممكن اعيد صياغتها واخليها باللغة المصرية لو دة المطلوب بس فاعتقادي ان اضافة الاقتباسات زي ما هي هيكون افضل سالي محمد مجدي:

  • سالي محمد مجدي: شيلت الكلام اللى مش بالمصرى، حميت الصفحه عشان مايحصلش مشاكل من كتابات مش بالمصرى. اللخبطه بتحصل لما اليوزر يفتكر انها ويكيبيديا عن مصر مش ويكيبيديا بالمصرى. ده بيكون بحسن نيه.--Ghaly (مناقشه) 19:19، 8 يناير 2020 (يو تى سى)

لا انا فاهمة انها ويكيبيديا باللغة المصرية انا اقصد الاقتباسات بتنزل زي ما الكاتب منزلها ولا بتتعاد صياغتها وبتنزل باللغة المصرية وهل لو عايزة انزل اقتباسات فيها فيه صفحة اقتراحات انزل فيها وتاخدو منها المتاح ولا ببعتها فى حتة معينة وتتحط --سالي مجدي (مناقشه

اقتراح حول اقتباساتتعديل

مساء الخير استاذ Ghaly: و استاذ HitomiAkane: محتاجة اوضح حاجة ادبية بس وكتابية الاقتباس بيتنقل زي ما هو زي ما كتبه الكاتب ومعظم الكتاب بيكتبوا بي اللغة العربية مش المصرية احنا بنعتز ب لغتنا مفيش مشكلة ل دة لكن الاقتباس اما يتكتب باللغة المصرية والكاتب كاتبها عربية بيتحول من اقتباس الي تحريف للاقتباس الاقتباس نقلا عن كتابة الكاتب اتمني اني اكون اصبت فى التعبير يفضل التوضيح ان صفحة الاقتباسات مثلا بس الي بتتكتب باللغة العربية او تعديل اسمها الي "اقتباسات معدلة للمصرية" دة مجرد اقتراح فى وجهة نظر ليس الا يومكم سعيد . سالي محمد مجدي (مناقشه)

  • النُسخه دى من موسوعة ويكيبيديا اسمها ويكيبيديا مصرى علشان لغة النُسخه دى هى المصرى
  • ويكيبيديا مصرى بتتكتب بالمصرى مش بأى لغه تانيه, لإن المصرى هى اللغه الاقرب للمصريين كلهم
  • اللغه المصرى لغه مفهومه, بيتكلمها ملايين و معترف بيها فى العالم , و رمز للمصريين فعلا فى الكلام, و فيه فى مصر ناس تحب تكتب بيها, و هى أول لغه بيتعلمها المصريين من ابهاتهم و امهاتهم قبل ما يوصلو سن الخمس سنين و ما بيحتاجوش دروس في قواعدها و لا فى صرفها و لا نحوها لإنها الاقرب ليهم من كل اللغات و بتعبر بسهوله عن مشاعر اللى بيتكلمها, و متأهّله لويكيبيديا و ويكشينارى
  • اللغه المصرى لغه سهله و بسيطه و متطوره و زى اى لغه عايشه, بتتطور كل يوم و تطورها نابع من الناس
  • الاعتراضات على ويكيبيديا مصرى هى هى و المعترضين بيكررو الأسئله و يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى, و يردّو على نفسيهم و يرجعو يقولو و يعيدو, و اللى يقولوه يعيدوه و يقولوه تانى
  • اترد على الأسئله المتكرره و على الاعتراضات هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا و هنا
  • احسن رد على الاسئله المتكرره هو حيادية و موضوعية ويكيبيديا مصرى و استمرارها بنجاح • Ghaly (مناقشه) 15:33، 11 يناير 2020 (يو تى سى)
عد إلى صفحة Ghaly/4