فى النظام الملكى ، وصى العرش ( from لاتينى ريجينس [1] "الحاكم ، الحاكم" ) هو شخص معين لحكم دولة pro tempore علشان الملك قاصر أو غائب أو عاجز أو غير قادر على تصريف سلطات وواجبات الملكية ، أو أن العرش فاضى ولم يتم تحديد الملك الجديد بعد.[1][2] واحد من الاختلافات فى النظام الملكى فى ليختنشتاين ، قد يختار الملك المختص تعيين الوصاية على وريثه البالغ ، وتسليم غالبية مسؤولياتهم لاعداد الوريث للخلافة فى المستقبل.[3] تسمى قاعدة الوصى أو الوصى الوصى . يجوز تشكيل مجلس وصى أو وصى خاص أو حسب لقاعدة دستورية. الوصى فى بعض الأحيان هو لقب رسمى يُمنح للمستشار أو المساعد الشخصى الاكتر ثقة للعاهل. اذا كان الوصى يحتفظ بمنصبه بسبب موقعه فى خط الخلافة ، فى الغالب يستخدم المصطلح المركب الأمير الوصى ؛ اذا كان وصى القاصر هو والدته ، فسيتم الاشارة ليها على أنها وصية الملكة .اذا كان الوصى المعين رسمى غير متوفر أو مش ممكن يعمل على أساس مؤقت ، يكون regent ad interim قد يتم تعيينه لملء الفراغ.فى النظام الملكى ، فى العاده ما يحكم الوصى بسبب واحد من دى الأسباب ، لكن قد يتم انتخابه كمان للحكم فى فترة ما بين العرش لما ينتهى الخط الملكي. كان ده هو الحال فى مملكة فنلندا ومملكة المجر ، تم اعتبار الخط الملكى منقرض بعد الحرب العالمية الاولانىى . فى ايسلاندا ، زى الوصى ملك الدنمارك بصفته صاحب السيادة لأيسلندا لحد بقت البلاد جمهورية سنة 1944. فى الكومنولث البولندى الليتوانى (1569-1795) ، كان الملوك منتخبين ، ده وصل فى الغالب لفترة طويلة لحد ما بين العرش. فى الوقت ده ، كان رئيس أساقفة الروم الكاثوليك ( رئيس أساقفة جنيزنو ) هو الوصى على العرش ، اللى سماه اسم interrex (لاتيني: الحاكم "بين الملوك" كما فى روما القديمة). فى جمهورية سان مارينو الصغيرة ، كان اثنان من القبطان ريجنت ، أو Capitani Reggenti ، يتم انتخابهم نصف سنوى (يخدمون لمدة ستة أشهر) كرؤساء مشتركين للدول والحكومات.

تشمل فترات الوصاية الشهيرة فترة الأمير ريجنت ، بعدين جورج الرابع من المملكة المتحدة ،و ده اتسبب فى ظهور الكتير من المصطلحات زى عصر ريجنسى وهندسة ريجنسى . استمرت الفتره دى بدقة من 1811 ل1820 ، لما كان والده جورج التالت مجنون ، رغم أنه عند استخدامه كتسمية للفترة ، فانه يغطى عموم فترة أوسع. فيليب التانى ، دوق أورليان ، كان حاكم فرنسا من وفاة لويس الاربعتاشر سنة 1715 لحد بلغ لويس الخمستاشر سن الرشد سنة 1723 ؛ يستخدم ده كمان كعلامة فترة للكتير من جوانب التاريخ الفرنساوى ، زى Régence بالفرنسية ، تميل تانى لتغطية فترة أوسع من الوصاية الفعلية. لمدة شهر ونصف ، كانت الامبراطورية الفرنسية التانيه وصية على العرش. غادر الامبراطور مع جيشه ، وادا سلطاته السياسية لمراته اللى كانت توصل كل أدواره بشكل أساسى ،لكن وبعتت ليه الأوامر. لن يتمكن أبدًا من الرجوع لفرنسا ، وانتهت الامبراطورية كوصاية على العرش بعد يومين من هزيمته وسجنه فى معركة سيدان . المصطلح اليونانى المكافئ هو epitropos ( επίτροπος ) ، وده يعنى المشرف.

استخدامات اخرى تعديل

 
ريجنتس من المشوس الرجالى القديم فى هارلم ، فرانس هالس ، 1664
 
قسم الحكام التلاته المؤقتين لامبراطورية البرازيل فى الكنيسة الامبراطورية بالبلاد سنة 1831 ، فى بداية فترة ريجنسى .

قد يشير مصطلح الوصى لمناصب أدنى من حاكم بلد . ممكن استخدام المصطلح فى حوكمة المنظمات ، فى العاده كمكافئ لـ "المدير" ، ويحتفظ به كل أعضاء مجلس الادارة بدل مجرد معادل للرئيس التنفيذي.فى مجتمع يسوع ، الوصى هو تدريب فردى ليكون يسوعى و أكمل دراساته المبتدئة والفلسفة لكن ماتقدمش لسه لدراسات اللاهوت. فى الغالب ياتعيين وصى فى اليسوعيين للتدريس فى مدرسة أو فى مؤسسة أكاديمية تانيه.

بعض مديرى الجامعات فى أمريكا الشمالية اسم "الحكام" ، و يُطلق على مجلس ادارة واحده من الكليات أو الجامعات اسم " مجلس الأمناء ".[4] فى ولاية نيو يورك ، تتم ادارة كل الأنشطة المتعلقة بالتعليم العام والخاص ( P-12 وما بعد الثانوى ) والترخيص المهنى على ايد مجلس أمناء جامعة ولاية نيو يورك ، ويتقال على الأعضاء المعينين اسم الحكام.

اوروبا تعديل

مصطلح "الوصي" يستخدم كمان لأعضاء الهيئات الادارية لمؤسسات زى البنوك الوطنية فى فرنسا وبلجيكا .

فى الجمهورية النيديرلاندية ، كان أعضاء الطبقة الحاكمة ، ليسوا وراثيين رسمى لكن بيشكلو طبقة أرستقراطية بحكم الواقع ، يُعرفون بشكل مش رسمى بشكل غير رسمى باسم Regenten (الجمع الهولندى للوصي ) لأنهم فى العاده ما يشغلون مناصب "الوصي" فى مجالس البلدة المجالس كمان المؤسسات الخيرية والمدنية. صورة مجموعة الحكام ، Regentenstuk أو Regentessenstuk للمجالس النسائية باللغة النيديرلاندية ، حرفى "قطعة الحكام" ، هيا صورة جماعية لمجلس الأمناء ، المسمى الحكام أو الوصى ، لمنظمة خيرية أو نقابة . كان ده النوع من الصور الجماعية منتشر فى لوحات العصر الذهبى الهولندى فى القرنين السبعتاشر و التمنتاشر.

مرة تانيه فى بلجيكا وفرنسا  ( ريجنت بالفرنسية أو النيديرلاندية) ، "الوصي" هو اللقب الرسمى لمعلم فى المدرسة الاعدادية ( المدرسة الاعدادية ) ، اللى لا يحتاج لشهادة جامعية ولكنه مدرب فى مدرسة عادية متخصصة ( مدرسة عادية ).

جنوب شرق آسيا تعديل

فى جزر الهند الشرقية النيديرلاندية ، كان الوصى أمير محلى يُسمح له بحكم `` دولة مستعمرة بحكم الأمر الواقع regentschap . و علشان كده ، فى الدولة الوريثة لاندونيسيا ، يستخدم مصطلح الوصى فى اللغة الانجليزية ليعنى bupati ، رئيس kabupaten (حكومة محلية من المستوى الثاني).فى ماليزيا ، الوصى أو "pemangku raja" فى لغة الملايو هو الحاكم المؤقت لدولة الملايو اذا تم انتخاب الملك بصفته Yang di-Pertuan Agong ، أو كان غير قادر على تولى منصب رئيس الدولة. على سبيل المثال ، تولى الوصى على عرش باهانج Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah المنصب بعد انتخاب والده ، عبد الله من باهانج ، فى منصب Yang di-Pertuan Agong ، سنة 2019.فى الفلبين – على وجه التحديد ، جامعة سانتو توماس – يعمل الأب ريجنت ، اللىلازميكون كاهن دومينيكانى وفى الغالب يكون كمان مدرس ، كرئيس روحى للمؤسسة. كما أنهم بيشكلو مجلس الأمناء اللى يعمل كأعلى مجلس ادارى للجامعة.

افريقيا تعديل

فى ايسواتينى ، الخلافة على العرش مش فورية ، يحكم Ndlovukati ، و هو منصب مشابه لملكة الأم ، كوصى لحد يتم تحديد الملك الجديد.[5]

فى مكان آخر ، فى لاغوس ، نيجيريا ، يحكم Erelu Kuti المملكة كوصى لما لا يكون هناك Oba of Lagos . زى الحال فى ايسواتينى ، الخلافة على العرش مش فورية ، و اريلو كوتى (موظفة ذات رتبة عالية فى حد ذاتها) مكلفة بالشغل كوصى لحد تتويج بديل لأوبا السابق.

شوف كمان تعديل

  • أم الملكة
  • الامبراطوره الارمله
  • الملكة الأرملة
  • شيكين
  • قائمة الحكام
  • أعمال ريجنسي
  • نائب الملك ، و هو فرد مارس سلطة الملك نيابة عنه أو عنها فى مستعمرة أو مقاطعة.
  • الحاكم العام

مصادر تعديل

قالب:Monarchies

  1. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع TCUDASL
  2. Oxford English Dictionary
  3. "Luxarazzi 101: Regency and Accession in Liechtenstein". www.luxarazzi.com. 2013-11-13. Retrieved 2022-10-16.
  4. "Board of Regents". The Free Dictionary. Retrieved 14 December 2022.
  5. A. D. C. (2019-02-09). "All About Eswatini/Swaziland – Africa.com". www.africa.com (in الإنجليزية الأمريكية). Retrieved 2022-02-22.