الكنيسه الاورثوكسيه الشرقية

مذهب فى المسيحيه

الأرثوذكسية الشرقية Eastern Orthodox Church هي مذهب من المسيحية يُرجع جذوره بحسب أتباعه الى المسيح والخلافة الرسولية والكهنوتية. وكانت المسيحية كنيسة واحدة لحد الانشقاق اللي حصل بين الكنيسة الغربية (الرومانية الكاثوليكية) والشرقية (الرومية الأرثوذكسية).

الكنيسه الاورثوكسيه الشرقية
Agia Triada Greek Orthodox Churchi İstanbul-3.jpg
 

التأسيس 1054  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
اتسمت باسم المجامع المسكونيه السبعه  تعديل قيمة خاصية سمي باسم (P138) في ويكي بيانات
مختلف عن الكنيسه الارثوذكسيه المشرقيه  تعديل قيمة خاصية ميِّز عن (P1889) في ويكي بيانات

ومعنى كلمة أرثوذكسية (باليونانيه: Ορθοδοξία) الرأي القويم، أو الايمان المستقيم. الكنايس الأرثوذكسية التقليدية هي الكنائس الشرقية، منها البيزنطية (يعني الرومية اللي هي اليونانية) والسلافية، والانشقاق ده حصل بين الغرب (الفاتيكان اللي هم الرومان الكاتوليك) وبين الشرق (البيزنطيين اللي هم الروم الأرتودكس). والانشقاق ده كبر في أيام ميخائيل كيرولارس بطريرك القسطنطينيه سنة 1054 ،لأسباب سياسية أكتر منها عقائدية.

ومعروف أن المراجع القديمة بما فيها العربية كانت بتسمي رومان النص الشرقي من الامبراطورية الرومانية روم عشان تميزهم عن رومان النص الغربي من الامبراطورية، اما الغربيين فسموهم من القرن التاسع "Greek".

وهي تاني اكبر الكنايس المسيحية بعد الكنيسة الكاتوليكية في العالم؛ بس الطوايف البروتستانتية مجتمعة اكبر من الروم الأرتودكس، وأعداد أتباع الروم الأرتودكس بين 223 مليونًا و300 مليون.[1]

انتشرت الأرتودكسية الشرقية في روسيا وبلاد البلقان واليونان وعموم الشرق الأدنى, اما بعض المسيحيون التابعين للكنيسة الأرثوذكسية والساكنين في البلدان العربية فيطلق عليهم اسم الروم الأرثوذكس عشان هم بيتبعوا الطقوس الدينية اليونانية البيزنطية.

الكنائس الأرثوذكسيةتعديل

و تتبع الكنيسة الأرثوذكسية النظام البطريركي القديم، ولهذا رئاسة الكنائس الأرثوذكسية تتبع نظام البطريركية فيدعى رئيسها بطريرك. وهي:

و اما ما تلى من كنائس فيدعى النظام الرئاسي فيه برئاسة الاساقفة وهي:

وهذه كنائس شبه مستقلة تتبع للكنائس الشرقية الأم:

لينكاتتعديل

مصادرتعديل

  1. "Orthodox Denomination". Archived from the original on 2017-01-29. Retrieved 2018-03-28.


 
الكنيسه الاورثوكسيه الشرقية على مواقع التواصل الاجتماعى