خروج وطرد اليهود والأجانب من مصر 1956-1957

الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


الهجره والطرد من مصر فى الفترة 1956-1957 هيا الهجرة الجماعية والطرد لمجتمع اللى ابتدا خلال المراحل الأخيرة من أزمة السويس فى مصر الناصرية.

خروج وطرد اليهود والأجانب من مصر 1956-1957

البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

خلفية تعديل

ابتدت الهجرة الجماعية للمتمصرين، واللى شملت قوات الاحتلال البريطانية والفرنسية وكمان اليهود واليونانيين والإيطاليين والسوريين والأرمن بعد الحرب العالمية الأولى،[1] و كانت اكتملت بالفعل فى نهاية ستينيات القرن العشرين. وحسب لأندرو جورمان، كان ده فى الأساس نتيجة «لعملية إنهاء الاستعمار وصعود القومية المصرية».[1][1] [2] وكمان، كان فيه مجتمع يهودى مصرى أصلى صغير، رغم أن معظم اليهود فى مصر فى أوائل القرن العشرين كانو من المهاجرين الجدد لالبلاد، اللى لم يشاركو اللغة والثقافة العربية. [3] لحد أواخر تلاتينات القرن العشرين، كانت الأقليات الأجنبية، بما فيها اليهود المصريين الأصليين والمهاجرين الجدد، تميل لالتقدم بطلب للحصول على الجنسية الأجنبية علشان الاستفادة من الحماية الأجنبية. [3]

فى اكتوبر 1956 بعد غزو بريطانيا وفرنسا و إسرائيل فى أزمة السويس، أصدر الرئيس جمال عبد الناصر مجموعة من اللوائح الشامله لإلغاء الحريات المدنية والسماح للدولة بتنظيم اعتقالات جماعيه دون تهمة وسحب الجنسية المصرية من أى مجموعة،[2] ولم يسمح لبعض المحامين والمهندسين والأطباء والمدرسين بالعمل فى مهنهم.[2] كجزء من سياستها الجديدة، ألقى القبض على 1000 يهودى وتم الاستيلاء على 500 شركه يهودية على ايد الحكومة،[2] ومصادرة حسابات مصرفية يهوديه وفقدان الكتير من اليهود وظايفهم. [2]

الطرد تعديل

تم تطبيق اجراءات لتشجيع الهجرة أو طرد الأقليات الأجنبية على مجتمع المتمصرين بأكمله، و بعد سنة 1956غادرت البلاد غالبية كبيرة من اليونانيين والإيطاليين والبلجيك والفرنسيين والبريطانيين واليهود.[4] كان المرسوم له صله كمان باليهود المصريين المشتبه فى كونهم عملاء صهيونيين، و بالخصوص اللى ليهم مهن حرة و قرايب فى إسرائيل.[2] سمح للمطرودين بحمل حقيبه واحدة بس ومبلغ صغير من النقود، و أجبروا على توقيع إعلانات «تبرع» بممتلكاتهم للحكومة المصريه.

أفاد المراقبون الأجانب أن بعض أفراد العائلات اليهوديه احتجزوا كرهائن، على ما يبدو للتأكد من أن اللى أجبروا على المغادرة لم ياتكلمو ضد الحكومة المصرية. فغادر حوالى 23000 ل25000 يهودى من أصل 60000 فى مصر، بشكل أساسى لإسرائيل وأوروبا و امريكا وأمريكا الجنوبية، واجبر الكثير على التوقيع على إعلانات تفيد بأنهم هاجروا طواعيه ووافقوا على مصادرة أصولهم، وتم اتخاذ تدابير مماثلة ضد المواطنين البريطانيين والفرنسيين رد على الغزو. بحلول سنة 1957 انخفض عدد السكان اليهود فى مصر ل15000.

أشار مراسل الجارديان مايكل آدمز سنة 1958 لأن الحكومة المصريه طردت فى أقلية صغيرة من السكان اليهود المصريين ، رغم أن الكتير من اليهود تركوا من تلقاء أنفسهم. ويدعم كمان مايكل لاسكير[5] اللى يقول: «تشير التقديرات لأنه فى نهاية نوفمبر 1956 تم طرد 500 يهودى مصرى وعديمى الجنسية على الأقل من مصر». فى المقابل، يدعى ماكس إلستين كيسلر أنه «تم طرد حوالى 25000 يهودى فى تلك السنة (1956)»،[6] أى يسوا كل اليهود اللى غادروا مصر فى سنة 1956.[5]

فى 9 ديسمبر 1956، صرح وزير الداخلية المصرى زكريا محيى الدين أنه من 18000 مواطن بريطانى وفرنسي، تم طرد 1452.

فى الادب تعديل

  • رواية كمال رحيم أيام فى الشتات تصور حياة عيله منفية لان والدتها يهودية مصرية.
  • مذكرات اندريه اكيمان " بره مصر" هى تجربة عيلته فى الإسكندرية .
  • «رواية ميرامار» لنجيب محفوظ فى خسارة بنسيون تملكه ماريانا فى اسكندريه، هيا ست يونانية تندب آثار الطرد على حياتها وعملها.

مصادر تعديل

  1. أ ب ت Gorman 2003.
  2. أ ب ت ث ج ح Laskier 1995.
  3. أ ب Krämer 1989.
  4. خطأ: الوظيفة "harvard_citation_no_bracket" غير موجودة.: "These developments concerned all local foreign minorities, and after 1956 the large majority of Greeks, Italians, Belgians, French, and British did, indeed, leave the country as well. Non-Muslim and non-Arab minorities had smaller chances to integrate into the Egyptian nation once it came to be increasingly defined on Arab and Islamic lines."
  5. أ ب Michael M. Laskier (1995). Today/egyptian_jewry_under_the_nasser_.htm "EGYPTIAN JEWRY UNDER THE NASSER REGIME, 1956-70". Historical Society of Jews from Egypt. Archived from the original on 19 مارس 2017. {{cite web}}: Check |archiveurl= value (help); Unknown parameter |deadurl= ignored (help)
  6. Max Elstein Keisler (2013). "Abbas Claims Jews Were Not Expelled From Egypt". The Algemeiner. Archived from the original on 30 ابريل 2019.