كلية فينش

(تحويل من كليه فينش)

كلية فينش كانت كلية نسائية جامعية فى مانهاتن ، مدينة نيو يورك . افتتحت مدرسة فينش كمدرسة ثانوية خاصة للفتيات سنة 1900 وبقت كلية فنون ليبرالية سنة 1952. اتقفله سنة 1976.

كلية فينش
معلومات
البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى ولاية نيويورك   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
التأسيس 1900  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
إحداثيات 40°46′31″N 73°57′43″W / 40.7754°N 73.9619°W / 40.7754; -73.9619   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
إحصاءات
خريطة

تأسيس تعديل

فينش اتأسست سنة 1900 باسم مدرسة فينش على ايد جيسيكا فينش ( née Garretson، بعدين Cosgrave؛ 1871–1949)، هيا خريجة كلية بارنارد وجامعة نيو يورك . كانت ناشطة بارزة فى مجال حقوق المرأة واشتراكية . اعتقدت فينش أن التعليم اللى تلقته فى كلية بارنارد لم يؤهلها للحياة المهنية ، علشان كده قررت فتح مدرسة للتأكيد على التعليم العملي. طورت منهج دراسى يعتمد بقوة على الفنون الليبرالية والتعلم العملى ، مع التركيز بشكل خاص على ورش العمل ودروس فنون الاستوديو .

لإظهار رغبتها فى مزج النظرى مع العملي، قامت فينش بتعيين هيئة تدريس متنوعة للمدرسة. و أعضاء هيئة التدريس من مكان قريب جامعة كولومبيا ، استأجر فينش ممثلين ومصممى أزياء وسياسيين وشعراء وموسيقيين وغيرهم من الأفراد العاملين فى منطقة مدينة نيو يورك .

موقع تعديل

فينش فى الجانب الشرقى العلوى من مانهاتن، هيا منطقة يسكنها الاغنيا وواحدة من أغلى المناطق العقارية فى الولايات المتحدة . تضمنت كليات البنات القريبة كلية ماريماونت مانهاتن وكلية هانتر ، والاتنين أصبحا مختلطين فى التحول الثقافى فى الستينيات. يتكون حرم الكلية من مجموعة من البيوت الواقعة فى شارع 78 الشرقي، بين شارع ماديسون وشارع بارك أفينيو .

يضم حرم فينش كتير من الموارد للجمهور، بما فيها متحف كلية فينش للفنون ومسرح ليتل لينوكس.

من إغلاق كلية فينش سنة 1976، تم استخدام معظم حرمها الجامعى السابق على ايد مدرسة راماز ، هيا مدرسة إعدادية يهودية أرثوذكسية حديثة .[1]

الكلية تعديل

سنة 1952، ابتدا فينش بتقديم منهج جامعى مدته أربع سنين فى معظم مجالات الفنون الحرة،و ده اتسبب فى الحصول على درجة البكالوريوس . تمت ملاحظة فينش لتركيزه الدولى وتنوعه بين مستويات التعلم. جه الكتير من الطلاب من الخارج، وفى الغالب  من المناطق ذات الدخل المرتفع.  سنة  1960، أطلقت الكلية برنامجها للدراسة فى الخارج ، خطة دراسة فينش العابرة للقارات. كما قدمت المساعدة التعليمية الخاصة والدروس الخصوصية للطلاب من الأقليات وخلفيات الطبقة الدنيا .

وفى سنين ها الأخيرة، اشتهرت الكلية ببرنامجها الفنى القوي. قام الكتير من الفنانين المشهورين بتدريس دورات أو عرضها فى الكلية، بما فيها إدموند كازاريلا وهيدا ستيرن . أنشأ فينش متحف كلية فينش للفنون سنة 1959. نشرت اكتر من 100 كتاب فى الفن، و بالخصوص تاريخ الفن .

إنهاء تعديل

بحلول سنة 1970، كانت فينش، زى معظم كليات البنات التانيه، تكافح علشان جذب الطلاب ضد منافسة حركة التعليم المختلط اللى ابتدت فى الستينيات. كان بيها أقل من 400 طالب ورفضت الطلبات فى الفترة اللى أعقبت حرب فيتنام . سعت الكتير من العائلات لمدارس اكتر تنوع.

رغم أن فينش حافظت على رسومها الدراسية من أعلى المعدلات فى البلاد،و ده يعكس وضعها التقليدى كمدرسة للشابات من خلفيات ثرية، لكن وقف الكلية كان صغير اوى بحيث لم يتمكن من توليد دخل كافٍ لدعم عملها. ولم تنجح فى جذب التمويل الفيدرالى لدعم الرسوم الدراسية للطلاب  اصحاب   الدخل المنخفض، وماقدرتش من الاندماج مع كلية تانيه.
سنة 1975، أعلن رئيس فينش، رودنى أو. فيلدر، عن نيته إغلاق الكلية. اتقفل Finch رسمى فى العام التالي،  وتمرير سجلات الطلاب لكلية ماريماونت مانهاتن .

الخريجات تعديل

سنة 1993، اتأسست جمعية خريجى كلية فينش (FCAA) علشان الحفاظ على تاريخ الكلية وتقديم الزمالة للخريجين . و خدمات الخريجين التقليدية، تقدم مؤسسة FCAA منح  دراسية للطلاب المنتقلين من كليات المجتمع فى نيو يورك ونيوجيرسى وكونيتيكت لمؤسسات البكالوريا.

الخريجين البارزين تعديل

شوف كمان تعديل

  • الجامعات والكليات النسائية دلوقتى والتاريخية

مصادر تعديل

  1. Goldberger, Paul. "A Bridge Known as Ramaz School", The New York Times, June 4, 1981. Accessed July 16, 2008.
  2. أ ب ت المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع NYT01261997
  3. "Gladys Pulitzer Preston, granddaughter of the founder of the Pulitzer Prize, dies". Palm Beach Daily News. Retrieved 24 July 2022.

لينكات برانيه تعديل