محسن لطفى السيد

محسن محمد سعيد لطفى السيد (1926 - 4 مارس 2009) كان مفكر مصرى ليبرالى سكيولارى و عالم مصرولوجيا كبير و من اهم علماء الاثار المصريين واول واحد يترجم كتاب الموتى من اللغه المصريه القديمه للعربى و نشره باسم الخروج الى النهار ، محسن لطفى السيد اصدر كمان كتاب اسمه تفسير كتاب ما هو كائن فى العالم الاخر : مدجات ايمى دوات و بيحكى فيه عن تصورات المصرى القديم عن الحياه بعد الموت و ليه مؤلفات تانيه عن معبد الكرنك و معبد ادفو و نشر مقالات فى مجلات و دوريات مصريه و عالميه.

محسن لطفى السيد

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 1926 (العمر 97–98 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
محسن لطفى السيد

اول حياته تعديل

 

محسن لطفى السيد يبقا ابن اخو المفكر و الفيلسوف المصرى احمد لطفى السيد و اتخرج من كلية الحقوق جامعة فؤاد الاول (1947) و سافر بعديها (سنة 1938) على فرنسا عشان ياخد الدوكتوراه فى القانون و درس شويه فى جامعة السوربون. فى باريس زار متحف اللوفر و اتعرف على الاثار المصريه فقرر انه يهجر القانون و المحاماه و يدرس مصرولوجيا (علم المصريات).سافر انجلترا و درس اللغه المصريه القديمه على ايد البروفيسور أندرسون فى جامعة لندن.

فكره تعديل

اسس محسن الصالون الثقافى و كان بيستقبل فيه المثقفين المصريين من كل الاتجاهات مرتين كل اسبوع فى بيته فى مصر الجديده و كان من نتايج اللقاء الاسبوعى دا حزب مصر الام اللى بيدعى لتأكيد هوية مصر و استقلالها و الغاء الدين الرسمى من دستور الدوله لان الدوله لازم تحترم كل الاديان بنفس الدرجه و كان بيدعو لالغاء خانة الديانه من البطاقه الشخصيه لتحقيق مبدأ المساواه بين المواطنين المصريين بغض النظر عن دينهم.حزب مصر الام كان من اهم اهدافه احياء القوميه المصريه و الاعتراف بتاريخ مصر القديم و تدريس اللغات المصريه بمراحلها من اول الهيروغليفى لحد اللغه المصريه الحديثه و الاعتراف بيها كاللغه الام للمصريين. حزب مصر الام اترفض من لجنة الاحزاب و خرج من تحت عبايته الحزب المصرى الليبرالى و اللى لسه تحت التاسيس .

 

لينكات برانيه تعديل