مملكة نابولي ( Latin: Regnum Neapolitanum ؛ Italian: Regno di Napoli ; Neapolitan ) كانت دولة حكمت جزء من شبه الجزيرة الإيطالية جنوب الدولة البابوية بين 1282 و 1816. اتأسست من خلال حرب صلاة الغروب الصقلية (1282-1302)، لما ثارت جزيرة صقلية وغزاها تاج اراجون ، علشان تكون مملكة منفصلة تسمى كمان مملكة صقلية . ترك ده البر الرئيسى النابولى تحت حيازة تشارلز أنجو . بعدين ، تنافست سلالتان متنافستان من عيلة أنجو على مملكة نابولى فى أواخر القرن الاربعتاشر،و ده اتسبب فى وفاة جوانا الأولى على ايد تشارلز التالت ملك نابولى . تبنت بنت تشارلز جوانا الثانية الملك ألفونسو الخامس ملك اراجون وريثًا، اللى سيوحد نابولى بعد كده فى ممتلكاته الاراجونية سنة 1442. كجزء من الحروب الإيطالية ، فرنسا حكمت الإقليم لمده صغيره سنة 1494 وفى بداية القرن الستاشر؛ بعدين دخلت فى حرب مع اسبانيا على المملكة سنة 1502، و هو الصراع اللى انتهى بانتصار فرديناند التانى ، اللى كان فى السيطرة الكاملة على المملكة بحلول سنة 1504. سيطر الإسبان على نابولى طول القرن السبعتاشر حيث فضلت مصدر مهم للقوة الاقتصادية والعسكرية للتاج الإسباني. بعد حرب الخلافة الإسبانية فى أوائل القرن التمنتاشر، تغيرت ملكية المملكة مرة تانيه؛ حيث شافت معاهدة راستات سنة 1714 تسليم نابولى لتشارلز السادس من آل هابسبورج النمساويين. بس، تم غزو نابولى وصقلية على ايد تشارلز، دوق بارما (من البوربون الإسبان) وقت حرب الخلافة البولندية سنة 1734، بعدين تم تنصيبه ملك على نابولى وصقلية من سنة 1735. سنة 1816، توحدت نابولى رسمى مع جزيرة صقلية لتشكيل مملكة الصقليتين .

مملكة نابولى
مملكة نابولى
مملكة نابولى
علم
مملكة نابولى
مملكة نابولى
شعار
،  و
 


خريطة الموقع


المدة؟
مملكة نابولى
مملكة نابولى
علم
مملكة نابولى
مملكة نابولى
شعار
،  و
 

عاصمة نابولى   تعديل قيمة خاصية العاصمة (P36) في ويكي بيانات
نظام الحكم مش محدد
نظام الحكم ملكية مطلقة   تعديل قيمة خاصية نظام الحكم (P122) في ويكي بيانات
التاريخ
التأسيس 30 مارس 1282  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
النهاية 12 ديسمبر 1816  تعديل قيمة خاصية تاريخ الحل أو الإلغاء أو الهدم (P576) في ويكي بيانات

مملكة نابولى كانت واحدة من اكبر و أهم الدول الإيطالية طول تاريخها. كانت أراضيها تتوافق مع المناطق الإيطالية دلوقتى كامبانيا ، كالابريا ، بوليا ، بازيليكاتا ، أبروتسو ، موليزى ، وشملت كمان بعض مناطق لاتسيو الجنوبية والشرقية دلوقتى .

التسمية

تعديل

مصطلح "مملكة نابولي" يُستخدم على نطاق واسع بين المؤرخين، لكن الحكومة لم تستخدمه رسمى. علشان الأنجوفيين فضلو فى السلطة فى شبه الجزيرة الإيطالية، فقد احتفظوا بالاسم الأصلى لمملكة صقلية ( Regnum Siciliae ). فى نهاية حرب الغروب، نصت معاهدة كالتابيلوتا (1302) على أن يكون اسم المملكة هو مملكة صقلية Citra Farum بقت معروفة بشكل عام باسم مملكة نابولى ( Regnum Neapolitanum أو Regno di Napoli ).فى أواخر العصور الوسطى، كان من الشائع التمييز بين الصقليتين من خلال ملاحظة موقعهما بالنسبة لبقية ايطاليا Punta del Faro أى مضيق ميسينا . كانت المملكة شبه الجزيرة معروفه باسم صقلية citra Farum أو al di qua del Faro ('على ده الجانب من فارو')، و كانت مملكة الجزيرة معروفه باسم صقلية ultra Farum أو di la del Faro (على الجانب التانى من فارو). لما خضعت المملكتان لحكم ألفونسو العظيم سنة 1442، الاستخدام ده بقا رسمى رغم أن فرديناند الأول (1458-1494) فضل اللقب البسيط ملك صقلية ( Rex Sicilie ).[1] فى القرن التمنتاشر، زعم المفكر النابولى جوزيبى ماريا جالانتى أن بوليا هو الاسم "الوطني" الحقيقى للمملكة. بحلول عهد ألفونسو العظيم، كانت المملكتان متميزتين بما فيه الكفاية لدرجة أنه لم يعد بيتشاف ما على أنهما أقسام من مملكة واحدة. و رغم كونهم فى اتحاد شخصى بشكل متكرر، إلا أنهم فضلو منفصلين إداريا. سنة 1816، اندمجت المملكتان أخير لتشكيل مملكة الصقليتين.[1]

تاريخ

تعديل

خلفية

تعديل

نابولي، اللى كانت عاصمة دوقية نابولى من القرن السابع ، استسلمت لروجر التانى ملك صقلية سنة 1137، وتم ضمها لمملكة صقلية .[2] كان النورمانديون أول من نجح فى تحقيق الوحدة السياسية فى جنوب ايطاليا فى القرون اللى أعقبت فشل الجهود البيزنطية فى استعادة ايطاليا. أسس النورمان مملكة شملت جنوب ايطاليا وجزيرة صقلية، اللى كانت تحكم بشكل أساسى من باليرمو. تم تأسيس لقب ملك صقلية على ايد البابا المزيف أناكليتوس التانى فى وقت مبكر من سنة 1130 وتم إضفاء الشرعية عليه بعدين سنة 1139 على ايد البابا إنوسنت التانى . وبما أن الألقاب الملكية على الدولة كانت قد اتمنحت للنورمان على ايد إنوسنت التانى ، فقد طالب الباباوات، و بالخصوص البابا إنوسنت التالت والبابا إنوسنت الرابع ، بالحقوق الإقطاعية للدولة الكنسية على المملكة.[3] بعد جواز كونستانس، ملكة صقلية، من هنرى السادس، الإمبراطور الرومانى المقدس ، ورث المنطقة ابنهما فريدريك التانى ، كملك صقلية. المنطقة اللى بقت بعدين مملكة نابولى المنفصلة تحت حكم الأنجويين شكلت جزء من مملكة صقلية، اللى شملت جزيرة صقلية وبوليا .

سلالة أنجوين

تعديل

الملك تشارلز الاولانى ملك صقلية (شارل أنجو) بعد التمرد اللى حدث سنة 1282، أُجبر على مغادرة جزيرة سيسيليا على ايد قوات بيتر التالت ملك اراجون . بس، احتفظ تشارلز بممتلكاته فى البر الرئيسي، والمعروف فى العاده باسم "مملكة نابولى "، نسبة لعاصمتها.حافظ شارل وخلفاؤه الأنجويون على مطالبتهم بصقلية، وحاربوا الاراجونيين لحد سنة 1373، لما تخلت الملكة جوان الأولى ملكة نابولى رسمى عن مطالبتها حسب معاهدة فيلنوف . كان حكم جان محل نزاع مع لويس الكبير ، الملك الأنجوى للمجر ، اللى استولى على المملكة كذا مره (1348-1352) . الملكة جوان الأولى لعبت دور فى الزوال النهائى لمملكة نابولى الأولى. وبما أنها كانت بلا أطفال، فقد تبنت لويس الأول، دوق أنجو ، وريث لها، رغم ادعاءات ابن عمها، أمير دوراتزو، ده وصل فعلى لإنشاء خط أنجوى صغير يتنافس مع الخط الاكبر. أدى ده لاغتيال جان الأولى على ايد أمير دوراتو سنة 1382، واستيلائه على العرش باعتباره تشارلز التالت ملك نابولى .

سلالتين أنجوى المتنافستين تنافست على حيازة مملكة نابولى . سنة 1389 تمكن لويس التانى من أنجو ابن لويس الاولانى من الاستيلاء على العرش من لاديسلاس نابولى ابن تشارلز التالت، لكن لاديسلاس طرده سنة 1399. تبنت بنت تشارلز التالت جوانا الثانية (حكمت من 1414 ل1435) ألفونسو الخامس ملك اراجون (الذى طلقته بعدين ) ولويس التالت من أنجو كورثة بالتناوب، واستقرت فى النهاية على شقيق لويس رينيه من أنجو من الخط الأنجوى الأصغر، وخلفها سنة 1435.

رينيه أنجو وحد مطالبات خطوط أنجوى الصغيرة والكبيرة موقت.

سلالة اراجون

تعديل

ألفونسو الخامس سنة 1442، غزا مملكة نابولى ووحد صقلية ونابولى تانى كتابعين لاراجون . وعند وفاته سنة 1458، اندلعت حرب الخلافة النابولية (1458-1462)، وبعدها انفصلت المملكة تانى وورث فرديناند الأول ، الابن غير الشرعى لألفونسو، نابولي.

 
نابولى فى القرن الخمستاشر .

لما فرديناند الاولانى مات سنة 1494، غزا شارل الثامن ملك فرنسا ايطاليا، مستخدم ذريعة مطالبة الأنجويين بعرش نابولي، اللى ورثه والده سنة 1481 بناء على وصية شارل الرابع من أنجو ، ابن أخ ووريث الملك رينيه اللى ماكانش له ابن على قيد الحياة. ابتدت الحروب الإيطالية .

من الحكم الفرنساوى لالوصاية الملكية الإسبانية

تعديل

طرد شارل الثامن ألفونسو التانى ملك نابولى من نابولى سنة 1495، لكنه بسرعه اضطر لالانسحاب بسبب دعم فرديناند التانى ملك اراجون لابن عمه ألفونسو التانى ، فيرانتينو . أعيد فيرانتينو لالعرش ولكنه مات سنة 1496 و خلفه عمه فريدريك الرابع . خليفة شارل الثامن، لويس الاتناشر، أكد المطالبة الفرنسية. سنة 1501، احتل نابولى وقسم المملكة مع فرديناند من اراجون، اللى تخلى عن ابن عمه الملك فريدريك. لكن النزاعات حول ملكية الأراضى النابولية الرئيسية وصلت لفشل الاتفاق بسرعة، واستأنفت اراجون وفرنسا حربهما على المملكة سنة 1502. قامت القوات الإسبانية اللى احتلت كالابريا وبوليا ، بقيادة جونزالو فرنانديز دى كوردوفا ، بغزو المنطقة وطرد كل الفرنسيين منها. أدى انتصار اراجون لتمكين فرديناند من السيطرة الكاملة على المملكة بحلول سنة 1504 وبقت نابولى مملكة مكونة من تاج اراجون .

معاهدات السلام اللى استمرت ما كانتش نهائية أبدًا، لكن أكدت على الأقل أن لقب ملك نابولى كان محجوز لحفيد فرديناند، تشارلز الخامس، الإمبراطور الرومانى المقدس . بس، استمر فرديناند فى حيازة المملكة، حيث اعتبر الوريث الشرعى لعمه ألفونسو الاولانى ملك نابولى (ألفونسو الخامس ملك اراجون) كمان لمملكة صقلية السابقة ( Regnum Utriusque Siciliae ).

 
نابولى وقت ثورة ماسانييلو سنة 1647

المملكة فضلت محل نزاع بين فرنسا واسبانيا على مدى العقود الكتيرة اللى بعد كده ، لكن الجهود الفرنسية للسيطرة عليها بقت أضعف مع نمو قوة هابسبورج ، ولم تشكل أبدًا خطر حقيقى على السيطرة الإسبانية.

الحكم الاسبانى

تعديل

فى النهاية الفرنساويين اتخلو عن مطالباتهم بنابولى حسب معاهدة كاتو-كامبريسى سنة 1559. فى معاهدة لندن (1557)، اتعيين خمس مدن على ساحل توسكانا باسم Stato dei Presidi ( ولاية البريسيدى )، و جزء من مملكة نابولي. باعتبارها اكبر حيازة سكانية فى الإمبراطورية الإسبانية بره كاستييا نفسها (بلغ عدد سكانها 3 ملايين انسان سنة 1600)، [4] فضلت نابولى مصدر مهم للقوة الاقتصادية والعسكرية للإسبان. تم فرض ضرائب باهظة على المملكة لدفع تكاليف حروب اسبانيا، و بالخصوص بعد سنة 1580. و إرسال القوات لمحاربة حرب الثمانين سنه فى البلاد المنخفضة، صرفت نابولى كمان ثلث النفقات العسكرية المستحقة لدوقية ميلانو الخاضعة للسيطرة الإسبانية ودفعت ثمن الحاميات الإسبانية فى توسكانا. و كلف ده المملكة 800 ألف دوقية سنويا، أو يقارب من ثلث إيرادات المملكة؛ وعلاوة على ذلك، كان للدين العام كمان أصل عسكري، و كانت مدفوعات الفائدة عليه تلتهم 40% من إجمالى الدخل الضريبي. كانت نابولى غنية بما يكفى لتسديد الدين ودفع نسبة جذابة قدرها عشرة % بالكامل للمقرضين. فى الوقت نفسه كان جنود نابولى تحت قيادة نائب الملك الإسباني، كان النبلاء النابوليون يتمتعون بالسيادة فى الجمعيات واللجان اللى مولت و أدارت الجيش.

المملكة عانت من عبء ثقيل بسبب الحرب الفرنسية الإسبانية (1635-1659) . فى الفترة من سنة 1631 لسنة 1636 بس، بعتت نابولى 53500 جندى و 3.5 مليون سكودى لدعم الملك الإسباني.[5] و كان ده فى الواقع اكترو ده جمعته كاستييا فى نفس الوقت، اللى كان عدد سكانها ضعف ده العدد. قدمت نابولى ودفعت تكاليف 10000 جندى و 1000 حصان كل سنه من سنة 1630 لسنة 1643، و إعانة سنوية قدرها مليون دوقية للمجهود الحربى والمزيد من الأموال والجنود لحاميات المملكة والبحرية.[6] واضطرت المملكة بشكل متزايد لاللجوء لالاقتراض لتمويل الحرب مع استمرارها، و هو ما تمكنت من القيام به بفضل ائتمانها الجيد. فى الفترة من سنة 1612 لسنة 1646، تضاعفت الضرائب النابولية 3 مرات، وتضاعف الدين العام خمس مرات، وتم تخصيص 57% من إيرادات المملكة لسداد الفوائد. وصلت حروب اسبانيا لتدمير الاقتصاد النابولي. وعلاوة على ذلك، تم جمع 90% من الضرائب على ايد دائنى الدولة، وده يعنى أن الدولة دفعت معدل فائدة فعلى بنسبة 70% سنويا على الأموال اللى اقترضتها لمحاربة الحرب. ابتدت المملكة ببيع أصول الدولة لأى شخص يرغب فى شرائها، اللى انتهى به الأمر فى العاده لأن يبقا بارونات؛ وشملت دى الأصول السجون والغابات والمبانى وحتى القلاع الملكية، فضل عن الألقاب.[7] ونتيجة للضرائب المفرطة دى ، ثار شعب نابولى سنة 1647، و أسس جمهورية نابولى بمساعدة فرنسية. وتم قمع الثورة بعد كده من كده العام على ايد القوات الإسبانية.

آل هابسبورج وآل بوربون النمساويين

تعديل
 
مقاطعات "مملكة نابولي"

بعد حرب الخلافة الإسبانية فى أوائل القرن التمنتاشر، تغيرت ملكية المملكة مرة تانيه. وبموجب شروط معاهدة راستات سنة 1714، تم منح نابولى لتشارلز السادس ، الإمبراطور الرومانى المقدس . و سنة 1720 تمكن كمان من السيطرة على سيسيليا ، لكن الحكم النمساوى لم يدم طويل. تم غزو نابولى وصقلية على ايد الجيش الإسبانى خلال حرب الخلافة البولندية سنة 1734، وتم تنصيب تشارلز، دوق بارما ، الابن الأصغر للملك فيليب الخامس ملك اسبانيا ، أول عضو فى بيت بوربون الفرنساوى يحكم اسبانيا، ملك لنابولى وصقلية من سنة 1735. لما ورث تشارلز العرش الإسبانى من اخوه اللى مش شقيق الاكبر سنة 1759، ترك نابولى وصقلية لابنه الأصغر فرديناند الرابع . و رغم أن المملكتين كانتا فى اتحاد شخصى تحت حكم سلالتى هابسبورج وبوربون، إلا أنهما ظلتا منفصلتين دستوريا.باعتباره عضو فى بيت بوربون ، كان فرديناند الرابع خصم طبيعى للثورة الفرنسية ونابليون . فى 29 نوفمبر 1798، ابتدا فعلى حرب التحالف التانى باحتلال روما لفترة وجيزة، لكن القوات الثورية الفرنسية طردته منها خلال العام وعاد لوطنه سالمًا. و بعد فترة وجيزة، فى 23 ديسمبر/كانون الاولانى 1798، فر فرديناند من نابولى لباليرمو لما اقترب الجيش الفرنسي. فى يناير 1799، أقامت الجيوش الفرنسية جمهورية بارثينوبا ، لكن ده لم يدم طويلا، حيث سمحت الثورة المضادة الفلاحية المستوحاة من رجال الدين لفرديناند بالرجوع لعاصمته. بس، سنة 1801، اضطر فرديناند لتقديم تنازلات مهمة للفرنسيين حسب معاهدة فلورنسا ، اللى عززت مكانة فرنسا باعتبارها القوة المهيمنة فى البر الرئيسى لايطاليا.

المملكة النابليونية

تعديل
 
تطور "مملكة نابولي" الإقليمى

ثبت أن قرار فرديناند بالتحالف مع التحالف التالت ضد نابليون سنة 1805 كان اكتر ضررا. سنة 1806، و بعد الانتصارات الحاسمة على الجيوش المتحالفة فى أوسترليتز وعلى النابوليتينيين فى كامبو تينيسى ، نصب نابليون شقيقه جوزيف ملك على نابولي، ومنح لقب "أمير نابولي" ليكون وراثى على أطفاله و أحفاده. ولما اتبعت جوزيف لاسبانيا بعد سنتين ، حلت محله اخت نابليون كارولين وصهره المارشال يواكيم مورات ، كملك على الصقليتين . فرديناند هرب على صقلية، حيث احتفظ بعرشه، رغم المحاولات المتتالية اللى قام بيها مورات لغزو الجزيرة. كان البريطانيين سيدافعون عن صقلية طيلة اللى اتبقا من الحرب، لكن رغم أن مملكة صقلية كانت ظاهرى جزء من التحالفات الرابع والخامس والسادس ضد نابليون، لكن فرديناند والبريطانيين ماقدروش أبدًا من تحدى السيطرة الفرنسية على البر الرئيسى الإيطالي.

مورات بعد هزيمة نابليون سنة 1814، وصل لاتفاق مع النمسا وسُمح له بالاحتفاظ بعرش نابولي، رغم جهود الضغط اللى بذلها فرديناند و أنصاره. بس، ومع عداء معظم القوى التانيه، و بالخصوص بريطانيا، تجاهه واعتمادها على الدعم غير المؤكد من النمسا، بقا موقف مراد أقل أمنا. ولذلك، لما رجع نابليون لفرنسا لقضاء المائة يوم سنة 1815، وقف مورات لجانبه مرة تانيه. أدرك مراد أن النمساويين سيحاولون إزالته قريب ، فأصدر إعلان ريمينى على أمل إنقاذ مملكته من خلال التحالف مع القوميين الإيطاليين.

الحرب النابولية اللى تلت ذلك بين مورات والنمساويين كانت قصيرة، وانتهت بانتصار حاسم للقوات النمساوية فى معركة تولنتينو . و أُرغم مراد على الفرار، و أُعيد فرديناند الرابع لعرش نابولي. حاول مراد استعادة عرشه لكن بسرعه تم القبض عليه و إعدامه رمى بالرصاص فى بيتسو، كالابريا . وفى العام التالي، 1816، شاف أخيراً الاتحاد الرسمى بين مملكة نابولى ومملكة صقلية فى مملكة الصقليتين الجديدة.

علما وفلاسفة مملكة نابولى

تعديل
  • تروتولا (القرنين الحداشر و الاتناشر)، ممثلة مبكرة ورائد فى الطب النسائي
  • تروتا ساليرنو (القرن الاتناشر- التلاتاشر )، طبيب
  • برلعام السيمينارى (1290–1348)، عالم رياضيات وفيلسوف
  • بييترو رانزانو (1428-1492)، إنسانى إيطالي، راهب دومينيكى ، أسقف لوسيرا ، مؤرخ
  • لوكا جاوريكو (1475–1558)، عالم فلك ورياضيات
  • بارتولوميو مارانتا (1500-1571)، طبيب وعالم نبات
  • جيوفانى فيليبو إنغراسيا (1510–1580)، عالم التشريح
  • ألويسيوس ليليوس (1510-1576)، عالم رياضيات وفلك، والمنشئ الرئيسى للتقويم الجريجورى
  • جيامباتيستا ديلا بورتا (1535–1615)، حكيم عصر النهضة، طبيب وعالم نبات، مؤلف كتاب Magia Naturalis
  • جيوردانو برونو (1548-1600)، عالم رياضيات، وفلكي، وفيزيائي، وفيلسوف تنبأت نظرياته بالعلم الحديث
  • فابيو كولونا (1567–1640)، عالم نبات
  • ماركو أوريليو سيفيرينو (1580–1656)، جراح وعالم تشريح؛ أول من حط رسومات الآفات المرضية فى كتبه.
  • جيوفانى باتيستا زوبى (1590-1650)، عالم فلك، أول من لاحظ مراحل عطارد
  • جيوفانى باتيستا هوديرنا (1597–1660)، عالم فلك
  • جيوفانى ألفونسو بوريلى (1608-1679)، عالم فيزياء ورياضيات ساهم فى مبدأ البحث العلمى الحديث من خلال مواصلة ممارسة جاليليو فى اختبار الفرضيات مقابل الملاحظة. و بعد ما درس الرياضيات، قام بوريللى كمان بعمل مكثف على أقمار المشتري، وميكانيكا حركات الحيوانات، وعلى مكونات الدم مجهرى. كما استخدم المجهر لدراسة حركة الثغور فى النباتات وعمل دراسات فى مجال الطب والجيولوجيا.
  • أغوستينو سكلا (1609-1650)، عالم الآثار اللى ابتدا الدراسة العلمية الحديثة للحفريات
  • ليوناردو زيمينيس (1716-1786)، عالم رياضيات، فلكي، فيزيائي، جغرافي، مهندس
  • دومينيكو كوتوجنو (1736-1822)، طبيب، هو أول من قدم تعريفات للسائل النخاعى (CSF) وعرق النسا.
  • تيبيريوس كافالو (1746-1809)، فيزيائي، فيلسوف طبيعي، مخترع، عالم يجرى تجارب كهربائية
  • جوزيبى سافيريو بولى (1746-1825)، فيزيائي، و أحياء، ومؤرخ طبيعي
  • أنيبال دى جاسباريس (1819-1892)، عالم فلك معروف باكتشافه للكويكبات ومساهماته فى علم الفلك النظري.
  • فينسينزو سيرولى (1859–1927)، عالم فلك معروف بشكل خاص بعمله على كوكبى المريخ والزهرة واكتشافه للكوكب الصغير 704 إنترامينيا .

شوف كمان

تعديل

مصادر

تعديل
  1. أ ب Eleni Sakellariou, Southern Italy in the Late Middle Ages: Demographic, Institutional and Economic Change in the Kingdom of Naples, c.1440–c.1530 (Brill, 2012), pp. 63–64.
  2. "Sèrgio VII duca di Napoli nell'Enciclopedia Treccani". www.treccani.it (in الإيطالية). Archived from the original on 30 July 2019. Retrieved 2021-07-01.
  3. Pescatore, Gerardo. "L'incontro di Avellino (1130)" (PDF) (in الإيطالية). Archived from the original (PDF) on 25 June 2021. Retrieved 25 June 2021.
  4. See List of countries by population in 1600.
  5. Gregory Hanlon.
  6. Hanlon 1997, p. 119.
  7. Hanlon 1997, pp. 119–120.

ملحوظات

تعديل

قالب:Naples

قالب:Italy topics

قالب:The Bourbons of Naples and Sicily (1735–1816)قالب:Royal palaces in the Kingdom of the Two Sicilies