عبد الرحمن الناصر

عبد الرحمن الناصر اوعبد الرحمن التالت واحد من امراءاو خلفاء الدوله الامويه وهو الحاكم الثامن في الدوله تولى الحكم من سنة 929 لسنة 961. تلقب بـ الناصر يمثل عهده اللنهضه التي وصلتها الدولهالامويه في اثناء حكمه للدوله فى بداية حكمه تقسمت الدوله الأمويه فى الأندلس لحين ما صارت سلطاتها مقتصره على [قرطبه]و نواحيها. غارات الملوك الاسبان كانت فى شمال و شمال شرق الأندلس ، و فى نفس الوقت الفاطميين كانو بيهددو البقيه الفاضله للامويين.

عبد الرحمن الناصر
معلومات شخصية
الميلاد 11 يناير 889  تعديل قيمة خاصية تاريخ الميلاد (P569) في ويكي بيانات


كوردوبا  تعديل قيمة خاصية مكان الولادة (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 15 اكتوبر 961 (72 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الوفاة (P570) في ويكي بيانات


كوردوبا  تعديل قيمة خاصية مكان الوفاة (P20) في ويكي بيانات

مكان الدفن قصر قرطبة  تعديل قيمة خاصية مكان الدفن (P119) في ويكي بيانات
مواطنة
Umayyad Flag.svg
إمارة قرطبة
الدوله الأمويه فى الأندلس  تعديل قيمة خاصية بلد المواطنة (P27) في ويكي بيانات
أبناء الحكم المستنصر بالله  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الأب عبد الله بن محمد بن عبد الرحمن  تعديل قيمة خاصية الأب (P22) في ويكي بيانات
عائلة الأمويين  تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
معلومات أخرى
المهنة سياسى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

فى سنة 920 خرج عبد الرحمن بجيشه لمقاتلة ملك ليون و ملكة نافار ، فهدملهم قلاع و حصون و هزم جيوشهم فى عاصمة نافار سنة 921. و فى سنة 929 اعلن نفسه خليفه و مد سلطانه على جزء كبير من بلاد المغرب. وفود كتيره من الشرق و الغرب زارت بلاطه كان منها وفد للامبراطور البيزنطى قسطنطين السابع ، و وفود من ملوك ايطاليا و المانيا و فرنسا.

قرطبه اذدهرت فى عهد عبد الرحمن الناصر و اتبنى فيها 700 جامع و 300 حمام. و خصص عبد الرحمن تلت جباية الضرايب للبنا ، و ابتدا سنة 936 يبنى مدينة الزهراء اللى جاب لها الرخام من قرطاجه و تونس و حوض دهب منقوش من بيزنطه. فى الزهراء بنى قصر فخم لنفسه قاعته كان فيها بركه مبهره من الزئبق. و فى عهده قرطبه شافت نهضه ثقافيه اشرف عليها ولى عهده. و من المفكرين المشاهير فى عهده كان ابن مسرة ، و ابن عبد ربه ، و ابو العلى القالى.

قبل وفاة عبد الرحمن الناصر استخلف إبنه الحكم.

  1. معرف موسوعة بريتانيكا على الإنترنت: https://www.britannica.com/biography/Abd-al-Rahman-III — باسم: Abd al-Rahman III — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017 — العنوان : Encyclopædia Britannica