ويكيبيديا:حل الخلافات

noborder
noborder

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيپيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيپيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد مناقشه و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

السياسه دى بتوضح اللى لازم يتعمل فى حاله وجود نزاع مع محرر تانى.

حل النزاعات المتعلقه بالمحتوى

فيه طرق كتيره على ويكيبيديا لحل النزاعات, معظم الاساليب موش عمليات رسميه بدون تدخل طرف تالت, الرد على كل النزاعات او المظالم بيكون من خلال الاتصال بالمحرر او المحررين و شرح اى نقطه من تعديلاتهم بتعترض عليها و ليه بتعترض, استخدم صفحه منقاشة المقاله او صفحه منقاشة المستخدم الخاصه بيهم, كون متحضر و مهذب و افترض دايما حسن النيه.

اتبع البروتوكل المعتاد

لما لاتقى فقره فى مقاله متحيزه او موش دقيقه او بدون مصدره فافضل الممارسات هيا تحسينها لو تقدر بدل من مسح نص ممكن تصليحه, مثلا لو ظهرت مقاله متحيزه ضيف ماده موازنه او خلى الصياغه اكتر حياديه و ضيف الاستشهادات لاى ماده بتضيفها, لو كنتش بتعرف ازاى تصلح المشكله اطلب المساعده على صفحه المناقشه.

لمساعده المحررين التانيين على فهم اسباب تعديلاتك اشرح دايما التغييرات فى ملخص التعديل, لو كان التعديل معقد بشكل موش ممكن شرحه فى ملخص التحرير ضيف قسم لصفحه المناقشه بيشرحه, كون مستعد لتبرير تغييراتك للمحررين التانيين على صفحه المناقشه, لو تم ترجيع تعديلك تابع شرح نفسك و ما تبداش حرب التحرير.

ناقش الطرف التانى

مناقشة الاطراف التانيه موش مجرد اجراء شكلى و هوا جزء من كتابه الموسوعه, المناقشه الساخنه او السيئه او عدمها بيخلي المحررين التانيين اقل تعاطف مع موقفك و بتمنعك من استخدام المراحل التانيه فى حل النزاع بشكل فعال, النقاش المستمر بين الطرفين حتى لو ما نجحش مباشره بيظهر حسن نيتك و انك بتحاول الوصول لتوافق فى الآراء, حاول التفاوض على هدنه او اقتراح حل وسط من خلال التفاوض.

ما تدخلش فى حرب تحرير, المناقشه هيا الحل الانسب, المحررين التانيين ممكن يشعرو بالارتباك لو شاوف فى عمليات تعديل و استرجاع كتيره.

ركز على المحتوى

ركز على محتوى المقاله فى المناقشات موش على سلوك المحرر, التعليق على المحتوى موش المساهم,ويكيبيديا اتكتبت من خلال التعاون و بالتالى افتراض ان جهود تمت بحسن نيه امر حيوى, مناقشه السلوك فى المناقشات عن المحتوى بيسبب تشتيت الانتباه عن المناقشه و ممكن يزيد حد الموقف.

اطلع من الموضوع

معظم المواقف موش ملحه, و مافيش توقيت نهائى لأى حاجه فى ويكيبيديا و الكمال موش مطلوب, فكر تاخد استراحه من النزاع, ارجع بعد فتره بحاله نفسيه افضل و براحه اكتر.

خد وقتك و استنى, ممكن يحصل توافق على وجهات النظر و ممكن تظهر وجهات نظر جديده و ممكن تبقى وجهة نظرك مقبوله.

دا بيبقى مقيد بشكل اكبر مع المستخدمين الجداد اللى لسا ما اتعرفوش على ويكيبيديا و اتأقلمو معاها و مع سياساتها.

حل نزاعات المحتوى بمساعده خارجيه

ممكن حل النزاعات من خلال زيادة المعرفه و الحصول على آراء طر تالت و لو انها موش ملزمه و موش الطريقه الوحيده لداه, المشاركه فى مناقشه الخلافات هيا عمليه طوعيه و ما حدش مجبر يشارك بيها لو كان موش عاوز يتدخل.

حل النزاعات المتعلقه بسلوك المستخدم

الاختلاف بين السلوك و الخلاف فى المحتوى هوا ان الخلاف بخصوص السلوك بيكون على أفعال المستخدم (زى انه ازاى بيحرر بيعلق على المستخدمين التانيين) لو ماكانش فى خلاف جوهرى لو كان المحرر بيتصرف بطريقه تخريبيه أو موش مهنيه, دا خلاف متعلق بالسلوك, لو كانت المشكله الاساسيه هى أن اتنين من المحررين موش قادرين يتفقو على محتوى المقاله فدا خلاف على المحتوى.

خليك هادى و اتأكد ان المستخدمين حاولو و ماقدروش يتوصلو لاتفاق, اطلب تدخل ادارى فهوا عنده السلطه يوقف النقاش و المستخدمين و ممكن تكون دى فتره لمراجعه النقاشات بعد فترة توقف.