ويكيبيديا:خليك جريئ

Blue check.svg

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيبيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيبيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد نقاش و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

خليك جريئ, مجتمع ويكيبيديا بيشجع المستخدمين يكونو جرئيين بتحديث الموسوعه, مواقع الويكى بتتطور بشكل أسرع لما يساعد الكل فى حل المشكلات و تصحيح القواعد اللغويه و إضافة الحقايق و التأكد من دقه الصياغه, الكل يكون جريئ و يساعدو انهم يخلو ويكيبيديا موسوعه أفضل, كم مره قريت حاجه و فكرت ليه الصفحه دى مافيهاش كلام افضل أو تخطيط أفضل؟ ويكيبيديا بتسمحلك تضيف المقالات و تعدلها و عاوزاك تعمل داه, ممكن غيرك يعدل اللى بتكتبه, ما تاخدش الموضوه انه شخصى! الكل عاوز يخلى ويكيبيديا موسوعه افضل, كمان لما تشوف تعارض فى صفحه نقاش خليك جريئ و قول رأيك هناك!

صلحها بنفسك بدل ما تتكلم عنها, لو خطأ أو مشكله من الأفضل تكون جريئ و تصلحه بنفسك بدل ما تقول لشخص تانى يصلحه.

ما تتدايقش لو تم التراجع عن تعديلاتك الجريئه.

انتبهتعديل

برغم من أن جرأه المساهمين زيك هيا واحده من أعظم أصول ويكيبيديا لكن من المهم تهتم بالصالح العام و ما تعملش تحرير بشكل مزعج أو متهور, اكيد ممكن التراجع عن أى تغييرات بتعملها و بتنعكس بشكل سيئ بسهوله, مهم ما تعتبرش الموضوع اهانه لو تم التراجع عن تغييراتك أو تعديلها أكتر مره, فيه تغييرات مهمه ممكن تكون طويله الأمد و صعب تصليحها, لو كنت موش متأكد من أى حاجه اطلب النصيحه.

كمان التغييرات على المقالات عن الموضوعات المعقده و المثيره للجدل اللى ليها تاريخ طويل أو على المقالات المميزه و المقالات الجيده ممكن تسبب تعارض, لو كنت عاوز تعمل تعديل مهم موش بسيط من المفيد تقرا المقاله الأول كلها و تشوف التعليقات على صفحه النقاش.

انك تكون جريئ موش عذر عشان تنتهك سياسه المواد المتعلقه بالناس اللى لسه عايشه.