مجددين الاسلام

مجددين الاسلام فى الدين الاسلامى هو عالم او مجموعة من العلماء يبعتهم الله على راس كل 100 سنة لتجديد علوم الدين عن طريق الاجتهاد والاصلاح وترك التقليد، وده بيرجع لحديث بيقول: «ان الله يبعث لهذه الأمة على رأس كل مائة سنة من يجدد ليها دينها».

مجددين الاسلام
 

والحديث ده حديث صحيح ذكره شمس الدين السخاوى فى "المقاصد الحسنة" وقال عنه: اسناده صحيح ورجاله كلهم ثقات، وصححه [ [الزرقانى (توضيح)|الزرقانى]] فى "مختصر المقاصد الحسنة"، وذكره العلجونى فى "كشف الخفاء" وقال عنه: اعتمد الأئمة على ده الحديث، وصححه نجم الدين محمد بن محمد الغزى فى "اتقان ما يحسن من الأخبار الدايرة على الألسن"، وصححه الحاكم فى "مستدركهوالسيوطى فى "الجامع الصغير"، والحافظ ابن حجر.[1]

قال الامام جلال الدين السيوطى فى رسالته "تقرير الاستناد فى تفسير الاجتهاد": "ومن الأحاديث الدالة على استمرار الاجتهاد لقيام الساعة، و لوجود أشراطها: قوله صلى الله عليه وسلم: "يبعث الله على رأس كل مائة سنة، من يجدد لهذه الأمة أمر دينها".

والمجدد ممكن يكون واحد أو أكتر، علشان لفظ (من) فى الحديث يطلق على الواحد ويطلق على الجمع، وعشان كده الحافظ ابن حجر العسقلانى فى "فتح البارى" والحافظ ابن كثير فى "دلائل النبوة" والحافظ ابن الأثير فى "جامع الأصول" أشاروا لامكانية حمل الحديث على عمومه فيبقى فى كل عصر مجموعة من المجددين من العلماء والقادة المصلحين الربانيين، ينفون عن الاسلام تحريف الغالين، وانتحال المبطلين، وتأويل الجاهلين، وده اللى أشار ليه حديث العدول، اللى بيقول: (أنه يحمل ده الدين من كل خلف عدوله)، بصيغة الجمع، ولم يقل: عدل واحد منهم، قال المناوى: قال الذهبى: لفظ (مَنْ) فى الحديث للجمع لا للمفرد، وقال ابن كثير: "وقد ادعى كل قوم فى امامهم أنه المراد بده الحديث، والظاهر والله أعلم أنه يعم حملة العلم من كل طائفة، وكل صنف من أصناف العلماء من مفسرين ومحدثين وفقهاء ونحاة ولغويين لمش ذلك من الأصناف"، وقال كمان فى (جامع الأصول): "تكلموا فى تأويل ده الحديث، وكل أشار لالقائم اللى هو من مذهبه، وحمل الحديث عليه، والأولى العموم، (من) على الواحد والجمع، ولا يختص كمان بيها الفقهاء، انتفاع الأمة يكون كمان بأولى الأمر، وأصحاب الحديث، والقراء، والوعاظ، لكن المبعوث ينبغى كونه مشاراً ليه فى دى الفنون". وقال الحافظ ابن حجر العسقلانى فى الفتح: "نبه بعض الأئمة على أنه لا يلزم أن يكون فى رأس كل قرن واحد بس،لكن الأمر فيه كمان ذكره النووى فى حديث: (لسه طائفة من أمتى ظاهرين على الحق) من أنه يجوز أن يكون طائفة متعددة من أنواع المؤمنين، ما بين شجاع وبصير بالحروب، وفقيه ومحدث ومفسر، وقائم بالأمر بالمعروف والنهى عن المنكر، وزاهد وعابد، ولا يلزم اجتماعهم فى بلد واحد،لكن يجوز اجتماعهم فى قطر واحد، وتفرقهم فى الأقطار، ويجوز تفرقهم فى بلد وأن يكونوا فى بعض دون البعض".ومنهم الشيخ بدر الدين الحسنى والشيخ الغزالى و الامام الشافعى والامام احمد بن حنبل ....وغيرهم الكثيرون...

معنى التجديد تعديل

اتفق العلماء على ان التجديد مش معناه المساس بكل حاجة فى القرآن والسنة الصحيحة من أحكام قطعية، ولا المساس بثوابت العقيدة من الايمان بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم التانى لكنه تشغيل للعقل والفكر فى مشاكل الحياة المعاصرة لاستنباط الأحكام المناسبة ليها من أدلتها الشرعية، فالتجديد ليه ضوابط وأسس يقوم عليها ومش معناه الانفلات من كل قيد أو بداية للتفريط فى الثوابت علشان فى حاجات ماتقبلش التجديد والتغيير والتبديل زى الصلاة والصوم والزكاة والحج، والأخلاق برضو ماتقبلش التجديد علشان الناس فى كل زمان ومكان اتفقوا على ان الفضائل فضائل والرذائل رذائل.

والتجديد عكس الجمود والتقليد، و هو لا يتعارض مع الحديث اللى بيقول ان كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة فى النار، علشان التطور والتغيير سنة الله فى خلقه، بنلاقى ده فى تعاقب الليل والنهار واختلاف الفصول ال 4 والمد والجزر والكسوف والخسوف والانسان فى مراحل عمره المختلفة. فالمجدد لازم يجتهد عشان يواكب عصره ويتقدم، ومن أمثلة التجديد مناداة الشيخ رفاعة الطهطاوى بتعليم البنات زى الولاد، وكان معاصريه بيرفضو تعليمهم ويعتقدو ان ده من الدين فبين ليهم ان ده غلط، كمان رأى الشيخ محمد عبده فى التماثيل والصور انها مش حرام علشان سبب التحريم كان عشان عبادة الناس ليها، فلما راح السبب والناس مابقتش تعبدها بقت فن جميل حلال.

المجددين تعديل

 
الشيخ محمود شلتوت

مجدد القرن الاولانى تعديل

مجدد القرن التانى تعديل

مجدد القرن التالت تعديل

مجدد القرن الرابع تعديل

مجدد القرن الخامس تعديل

مجدد القرن السادس تعديل

مجدد القرن السابع تعديل

مجدد القرن التامن تعديل

مجدد القرن التاسع تعديل

مجدد القرن العاشر تعديل

مجدد القرن ال11 تعديل

مجدد القرن ال12 تعديل

مجدد القرن ال13 تعديل

مجدد القرن ال14 تعديل

انتقادات تعديل

رد الامام الرازى على من يطعن فى عقيدته فى كتابه "اعتقادات فرق المسلمين والمشركين" قائلا:

"فان الأعداء والحساد لسه يطعنون فينا وفى ديننا مع ما بذلنا من الجد والاجتهاد فى نصـرة اعتقاد أهل السنة والجماعة. ويعتقدون أننى لست على مذهب أهل السنة والجماعة، ولم تزال تلامذتى وتلامذة والدى فى سائر أطراف العالم يدعون لدين الحق، والمذهب الحق، و أبطلوا كل البدع".

ذكر شيخ الاسلام قاضى القضاة الامام تاج الدين السبكى فى "طبقات الشافعية الكبرى" تحت عنوان "قاعدة فى المؤرخين نافعة جداً"، فقال:

فان أهل التاريخ ممكن وضعوا من أناس، أو رفعوا أناساً، اما لتعصب، أو لجهل، أو لمجرد اعتماد على نقل من لا يوثق به، أو مش ذلك من الأسباب، والجهل فى المؤرخين اكتر منه فى أهل الجرح والتعديل، كمان التعصب، قل أن رأيت تاريخاً خالى من كده.

وأما تاريخ شيخنا الذهبى غفر الله له، فانه على حسنه وجمعه، مشحون بالتعصب المُفرط، لا واخذه الله، فلقد اكتر الوقيعة فى أهل الدين، أعنى الفقرا اللى هم صفوة الخلق، واستطال بلسانه على كثير من أئمة الشافعيين والحنفيين، ومال فأفرط على الأشاعرة، ومدح فزاد فى المُجسمة. ده و هو الحافظ المِدره، والامام المبجل، فما ظنك بعوام المؤرخين؟ فالرأى عندنا لا يقبل مدح ولا ذم من المؤرخين، الا بما اشترطه امام الأئمة، وحبر الأمة، و هو الشيخ الامام الوالد رحمه الله تعالى، قال، ونقلته من خطه فى مجاميعه: يُشترط فى المؤرخ الصدق، و اذا نقل يعتمد اللفظ دون المعنى، وأن لا يكون ذلك اللى نقله أخذه فى المذاكرة، وكتبه بعد ذلك، وأن يسمى المنقول عنه؛ فهذه شروط 4 فيما ينقله. ويُشترط فيه كمان لما يُترجمه من عند نفسه، ولما عساه يطول فى التراجم من المنقول ويقصر، أن يكون عارفاً بحال صاحب الترجمة، علماً، ودين، وغيرهما من الصفات، وده عزيز جداً، وأن يكون حسن العبارة، عارفاً بمدلولات الألفاظ، وأن يكون حسن التصور، لحد يتصور حال ترجمته كل حال ذلك الشخص، ويعبر عنه بعبارة لا تزيد عليه ولا تنقص عنه، وأن لا يغلبه الهوى، فيخيل ليه هواه الاطناب فى مدح من يحبه، والتقصير فى غيره،لكن يكون مجرداً عن الهوى، و هو عزيز جداً و اما أن يكون عنده من العدل ما يقهر به هواه، ويسلك طريق الانصاف. فهذه 4 شروط تانيه، ولك أن تجعلها خمسة؛ علشان حسن تصوره وعلمه، قد لا يحصل معهما الاستحضار حين التصنيف، فتجعل حضور التصور زائداً على حسن التصور، والعلم. فهذه تسعة شروط فى المؤرخ. وأصعبها الاطلاع على حال الشخص فى العلم؛ فانه يحتاج لالمشاركة فى علمه، والقرب منه لحد يعرف مرتبته. انتهى.[66]

ويقول تقى الدين الغزى فى "الطبقات السنية فى تراجم الحنفية" معلقاً على كلام قاضى القضاة تاج الدين السبكى:

ولقد وقفت فى "تاريخ الذهبي" على ترجمة الشيخ الموفق ابن قدامة الحنبلي، والشيخ فخر الدين ابن عساكر، و أطال تلك، وقصر هذه، وأتى بما لا يشك الثبت أنه لم يحمله على ذلك لكن ده أشعري، وذلك حنبلي، وسيقفون بين يدى رب العالمين.

و كمان ما أحسن قول الشيخ الامام: "وأن لا يغلبه الهوى"؛ الهوى غلاب الا من عصمه الله تعالى. وقوله: "فاما أن يتجرد عن الهوى، أو يكون عنده العدل ما يقهر به هواه" عندنا فيه زيادة، فنقول: قد لا يتجرد من الهوى، ولكنه لا يظنه هوى،لكن يظنه لجهله، أو لبدعته حقاً؛ و علشان كده لا يتطلب ما يقهر به هواه؛ علشان المستقر فى ذهنه أن محق، وده كمان يفعل كثير من المتخالفين فى العقائد بعضهم فى بعض، ف مش ضرورى أن يقبل قول مُخالف فى العقيدة على الاطلاق، لكن يكون ثقة، و روى شيئاً مضبوطاً عاينه أو حققه. وقولنا: "مضبوطاً" احترزنا به عن رواية مالا ينضبط، من الترهات اللى لا يترتب عليها عند التأمل و دخلق شيء. وقولنا: "عاينه أو حققه" ليخرج ما يرويه عن من غلا أو رخص ترويجاً لعقيدته.[67]

وبسبب العقائد انتقد الذهبى من بعض معاصريه خصوصا تلميذه تاج الدين السبكى فى كذا موضع من كتابه "طبقات الشافعية الكبرى" وفى كتابه التانى "معيد النعم"، فقال فى ترجمته من الطبقات: "وكان شيخنا - والحق أحق ما قيل، والصدق أولى ما آثره ذو السبيل - شديد الميل لآراء الحنابلة، كثير الازدراء بأهل السنة، اللى اذا حضروا كان أبو الحسن الاشعرى فيهم مقدم القافلة، ف علشان كده لا ينصفهم فى التراجم، ولا يصفهم بخير الا و رغم منه أنف الراغم. صنف التاريخ الكبير، وما أحسنه لولا تعصب فيه، وأكمله لولا نقص فيه وأى نقص يعتريه".

وذكر فى موضع تانى أنه نقل من خط صلاح الدين العلائى، و هو من تلاميذ الذهبى والمتصلين بيه، أنه قال: "الشيخ الحافظ شمس الدين الذهبى لا أشك فى دينه وورعه وتحريه فيما يقوله الناس، ولكنه غلب عليه مذهب الاثبات، ومنافرة التأويل، والغفلة عن التنزيه، لحد أثر ذلك فى طبعه انحرافا شديدا عن أهل التنزيه، وميلا قويا لأهل الاثبات، فاذا ترجم لواحد منهم يطنب فى وصفه ب كل ما قيل فيه من المحاسن، ويبالغ فى وصفه، ويتغافل عن غلطاته ويتأول له ما أمكن، و اذا ذكر أحدا من الطرف التانى كامام الحرمين والغزالى ونحو هما لا يبالغ فى وصفه، ويكثر من قول من طعن فيه، ويعيد ذلك ويبديه، يعتقده دينا، و هو لا يشعر، ويعرض عن محاسنهم الطافحة، فلا يستوعبها، و اذا ظفر لاحد منهم بغلطة، ذكرها. كمان فعله فى أهل عصرنا، اذا لم يقدر على واحد من منهم بتصريح يقول فى ترجمته: والله يصلحه، ونحو ذلك وسببه المخالفة فى العقائد".

بعدين ذكر السبكى أن الحال أزيد مما وصف العلائى، فقال: " اللى أدركنا عليه المشايخ النهى عن النظر فى كلامه، وعدم اعتبار قوله، وماكانش يستجرئ أن يظهر كتبه التاريخية الا لمن يغلب على ظنه أنه لا ينقل عنه ما يعاب عليه".[68]

يقول ابن عابدين فى حاشيته رد المحتار: "مطلب فى أتباع عبد الوهاب الخوارج فى زماننا قوله: (ويكفرون أصحاب نبينا (ص)) علمت أن ده مش شرط فى مسمى الخوارج،لكن هو بيان لمن خرجوا على سيدنا على رضى الله تعالى عنه، و الا فيكفى فيهم اعتقادهم كفر من خرجوا عليه، كمان وقع فى زماننا فى اتباع عبد الوهاب اللى خرجوا من نجد وتغلبوا على الحرمين وكانوا ينتحلون مذهب الحنابلة، لكنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمين وأن من خالف اعتقادهم مشركون، واستباحوا بكده قتل أهل السنة وقتل علمائهم، لحد كسر الله تعالى شوكتهم وخرب بلادهم وظفر بهم عساكر المسلمين سنة 3 وثلاثين ومائتين وألف".[79]

وده برضو رأى الشيخ أحمد الصاوى المالكى فى حاشيته (يعنى تعليقه) على تفسير الجلالين فى سورة فاطر الآية 6 قال:

"وقيل دى الآية نزلت فى الخوارج اللى يحرفون تأويل الكتاب والسنة ويستحلون بكده دماء المسلمين وأموالهم كمان هو مشاهد دلوقتى فى نظائرهم، وهم فرقة بأرض الحجاز يقال لهم الوهابية يحسبون أنهم على شيء ألا انهم هم الكاذبون، استحوذ عليهم الشيطان فأنساهم ذكر الله دول حزب الشيطان ألا ان حزب الشيطان هم الخاسرون، نسأل الله الكريم أن يقطع دابرهم". ملحوظة: بعض النسخ الحديثة محذوف منها الجزء ده.[80][81][82][83]

أرجوزة السيوطى تعديل

صنف الامام السيوطى أرجوزة سماها "تحفة المهتدين بأخبار المجددين" بين فيها أسماء المجددين من القرن الاولانى لالقرن التاسع الهجري، قال فيها:

الحمد لله العظيم المنة المانح الفضل لأهل السنة
بعدين الصلاة والسلام نلتمس على نبى دينه لا يندرس
لقد أتى فى خبر مشتهر رواه كل حافظ معتبر
بأنه فى رأس كل مائة يبعث ربنا لهذى الأمة
منا عليها عالما يجدد دين الهدى لأنه مجتهد
فكان عند المائة الأولى عمر خليفة العدل باجماع وقر
والشافعى كان عند الثانية لما له من العلوم السامية
وابن سريج تالت الأئمة والأشعرى عده من أمه
والباقلانى رابع أو سهل أو الاسفرايينى خلف قد حكوا
والخامس الحبر هو الغزالى وعده ما فيه من جدال
والسادس الفخر الامام الرازى والرافعى مثله يوازي
والسابع الراقى لالمراقي ابن دقيق العيد باتفاق
والثامن الحبر هو البلقينى أو حافظ الأنام زين الدين
والشرط فى ذلك أن تمضى المائة وهو على حياته بين الفئة
يشار بالعلم لمقامه وينصر السنة فى كلامه
وأن يكون جامعا لكل فن وأن يعم علمه أهل الزمن
وأن يكون فى حديث قد روي من أهل بيت المصطفى و قوي
وكونه فردا هو المشهور قد نطق الحديث والجمهور
وهذه تاسعة المئين قد أتت ولا يخلف ما الهادى وعد
وقد رجوت أننى المجدد فيها ففضل الله مش يجحد
وآخر المئين فيما يأتي عيسى نبى الله ذو الآيات
يجدد الدين لهذى الأمة وفى الصلاة بعضنا قد أمه
مقررا لشرعنا ويحكم بحكمنا اذ فى السماء يعلم
وبعده لم يبق من مجدد ويرفع القرآن زى ما بدي
وتكثر الأشرار والاضاعة من رفعه لقيام الساعة
وأحمد الله على ما علما وما جلا من الخفا وأنعما
مصليا على نبى الرحمة والآل مع أصحابه المكرمة

كتب ومؤلفات تعديل

المصادر تعديل

  1. ورود لفظ (أمر دينها) فى تجديد الدين على رأس كل مائة سنة
  2. أ ب مناقب الشافعي، تأليف: البيهقى، ص55، مكتبة دار التراث، ط1970، تحقيق: السيد أحمد صقر.
  3. أ ب "عون المعبود على سنن أبى داود". Archived from the original on 2017-06-29. Retrieved 2015-11-30.
  4. أ ب ت ث Nieuwenhuijze, C.A.O.van (1997). Paradise Lost: Reflections on the Struggle for Authenticity in the Middle East. p. 24. ISBN 90 04 10672 3. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coathors= (help)
  5. أعلام الاشعرية: الامام المجدد أبـو الحسن الأشعري[permanent dead link]
  6. Paradise Lost
  7. "خلاصة الأثر فى أعيان القرن الحداشر/ تأليف: المحبي". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-12-10.
  8. "فيض القدير شرح الجامع الصغير/ تأليف: عبد الرؤوف المناوي". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-12-10.
  9. "سير أعلام النبلاء للذهبي". Archived from the original on 2016-04-14. Retrieved 2015-12-13.
  10. "سير أعلام النبلاء للذهبي". Archived from the original on 2016-03-05. Retrieved 2015-12-13.
  11. "Imam Ghazali: The Sun of the Fifth Century Hujjat al-Islam". The Pen. February 1, 2011. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  12. الامام أحمد الرفاعى المصلح المجدد/ تأليف: الدكتور جمال الدين فالح الكيلانى والدكتور زياد حمد الصميدعي.
  13. "Mujaddid - Islamic Encyclopedia". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-11-30.
  14. "al-Razi, Fakhr al-Din (1149-1209)". Muslim Philosophy.
  15. On Taqlid: Ibn al Qayyim's Critique of Authority in Islamic Law by Abdul-Rahman Mustafa
  16. Law and Legal Theory in Classical and Medieval Islam by Wael B. Hallaq
  17. أ ب ت ث موسوعة أعلام المجددين فى الاسلام/ تأليف: سامح كريم.
  18. Ibn Arabi in the Later Islamic Tradition: The Making of a Polemical Image in Medieval Islam by Alexander D. Knysh
  19. أ ب "Mujaddid Ulema". Living Islam.
  20. أ ب Azra, Azyumardi (2004). The Origins of Islamic Reformism in Southeast Asia part of the ASAA Southeast Asia Publications Series. University of Hawaii Press. p. 18. ISBN 9780824828486. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coathors= (help); Unknown parameter |وصلة= ignored (help)
  21. The Origins of Islamic Reformism in Southeast Asia: Networks of Malay-Indonesian and Middle Eastern 'Ulama' in the Seventeenth and Eighteenth Centuries by Azyumardi Azra
  22. خلاصة الأثر فى أعيان القرن الحداشر للمحبى فى ترجمة شمس الدين الرملى
  23. Glasse, Cyril (1997). The New Encyclopedia of Islam. AltaMira Press. p. 432. ISBN 90 04 10672 3. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coathors= (help)
  24. "A Short Biographical Sketch of Mawlana al-Haddad". Iqra Islamic Publications. Archived from the original on 2018-12-26.
  25. The New Central Asia: The Creation of Nations by Olivier Roy
  26. "Esoteric Hermeneutic of Ibn 'Ajiba by Faris Casewit". Archived from the original on 2011-06-15. Retrieved 2015-11-30.
  27. كتاب اشكالية اصلاح الفكر الصوفى فى القرنين 18-19م ، تأليف: عبد المجيد الصغير.
  28. "Gyarwee Sharif". al-mukhtar books. Archived from the original on 2012-04-26.
  29. O. Hunwick, John (1995). African And Islamic Revival in Sudanic Africa: A Journal of Historical Sources. p. 6. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |coathors= (help)
  30. خصائص الأمة الاسلامية عند المجدد "محمد رشيد رضا"
  31. الامام المجدد محمد رشيد بن على رضا[permanent dead link]
  32. Muhammad 'Abduh and Rashid Rida: Contributions to the Reinterpretation of Islamic Constitutional and Legal Theory by Malcolm H. Kerr
  33. Biographical Dictionary of Modern Egypt by Arthur Goldschmidt
  34. Modernist Islam, 1840-1940: A Sourcebook by Charles Kurzman
  35. Intellectuals in the Modern Islamic World: Transmission, Transformation and Communication (New Horizons in Islamic Studies) by Stephane A. Dudoignon, Komatsu Hisao, Kosugi Yasushi
  36. الطاهر بن عاشور.. رائد الاصلاح والتجديد
  37. الطاهر بن عاشور... فارس التحرير والتنوير
  38. كتاب «الشيخ محمد الطاهر ابن عاشور وقضايا الاصلاح والتجديد فى الفكر الاسلامى المعاصر: رؤية معرفية ومنهجية»، تحرير: د.فتحى حسن ملكاوي.
  39. Tahir ibn 'Ashur: The Career And Thought Of A Contemporary Reformist Alim
  40. "العلامة بديع الزمان سعيد النورسى فى ذكراه الخامسة والخمسين". Archived from the original on 2015-11-17. Retrieved 2015-11-30.
  41. "برنامج "عُـمّار الأرض" المجدد سعيد النورسى". Archived from the original on 2015-11-17. Retrieved 2015-11-30.
  42. "The Spiritual Interface Between Two Mujaddids: Mujaddid-I Alf-I Thani Shaikh Ahmad Sirhindi (1564-1624) and Bediuzzaman Said Nursi (1876-1960)". Archived from the original on 2015-09-23. Retrieved 2015-11-30. {{cite web}}: Unknown parameter |تاريخ الارشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الارشيف= ignored (help)
  43. Badi'Uzzaman Said Nursi - Mujaddid Islam Turki by Shafie Abd. Rahman
  44. شيخ علماء الاسلام محمد زاهد الكوثري
  45. الكوثرى امام العصر ومجدد علوم الاسلام[permanent dead link]
  46. Those Who Attack Al-Kawthari by Sh. G. F. Haddad
  47. محمد مصطفى المراغى الامام المجدد الفقيه
  48. Mahmud Shaltut and Islamic Modernism by Kate Zebiri
  49. "ذاكرة الأزهر". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-11-30.
  50. الشيخ محمود شلتوت: أهمية التجديد الفقهى كى تواءم الشريعة الاسلامية حاجات العصر
  51. المجددون فى الاسلام: الشيخ محمود شلتوت.. واحد من فرسان الاصلاح والتقريب بين المذاهب
  52. الشيخ شلتوت امام التوفيق والتقريب
  53. Between Heaven and Hell: Islam, Salvation, and the Fate of Others by Mohammad Hassan Khalil
  54. "دعا لتنقية التراث وتطبيق فقه الواقع عبد الحليم محمود.. الامام المجدد". Archived from the original on 2015-11-21. Retrieved 2015-11-30.
  55. النهارده السابع
  56. الدكتور عبد الحليم محمود – فيلسوف الفقهاء وفقيه المتصوفة
  57. "الشيخ الشعراوي.. مازال مجدد الأمة ومضيء دربها رغم المؤامرات". Archived from the original on 2015-11-17. Retrieved 2015-11-30.
  58. ذاكرة الأزهر[permanent dead link]
  59. قالوا عن الشيخ الشعراوي
  60. "الشعراوي".. مجمع الفرقاء .. ويفقده المصريون فى رمضان
  61. "An Interview with Sh. Muhammad Awal, the Great Debator". Archived from the original on 2015-07-10. Retrieved 2015-11-30.
  62. Ahmed Deedat: The Man and His Mission by Goolam Vahed
  63. عبد الله الهررى مجدد العصر
  64. المجتهد المجدّد الحافظ، الشيخ عبد الله الهرريّ[permanent dead link]
  65. Mostafa Mahmoud: The Life Path of a Polymath by Wael Hazem Fouda
  66. طبقات الشافعية الكبرى: للامام تاج الدين السبكي.[permanent dead link]
  67. الطبقات السنية فى تراجم الحنفية[permanent dead link]
  68. "الموسوعة الشاملة - سير أعلام النبلاء". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-12-11.
  69. حقيقة ابن تيمية وتحذير علماء أهل السنة منه[permanent dead link]
  70. ردود أهل السنة والجماعة على ابن تيمية[permanent dead link]
  71. شذوذ ابن تيمية فى كلامه عن الله ووصفه له بالجلوس[permanent dead link]
  72. التحذير من ابن تيمية
  73. "Ibn Taymiyyah, Salafi calls "Sheikh-ul-Islam" - Hidaya Research". Archived from the original on 2015-06-30. Retrieved 2015-11-30.
  74. Islamic Intellectual History in the Seventeenth Century by Khaled El-Rouayheb
  75. كلام الشيخ محمد أبو زهره
  76. بعض علماء وفقهاء أهل السنة اللى ردوا على ابن تيمية[permanent dead link]
  77. شرح حديث النزول لابن تيمية
  78. قول الحافظ ابن حجر العسقلانى فى ابن تيمية[permanent dead link]
  79. "حاشية رد المحتار على الدر المختار شرح تنوير الأبصار فى فقه مذهب الامام أبى حنيفة النعمان لمحمد أمين الشهير بابن عابدين". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2015-12-09.
  80. رسالة مفتى الديار التونسية فى الرد على الشيخ محمد عبد الوهاب
  81. بعض من ردّ على محمد بن عبد الوهاب وأتباعه الوهابية[permanent dead link]
  82. التحذير من محمد بن عبد الوهاب واتباعه
  83. موقف أعلام القرن الاتناشر والتالى من حركة الشيخ محمد بن عبد الوهاب[permanent dead link]
  84. فى أصول «الجهادية الأفريقية»
  85. التطرف الديني... التماثل مع عسكرة العالم
  86. خبراء ألمان يحللون ظاهرة انتشار "الجهاديين" فى غرب افريقيا
  87. بوكو حرام والسياقات المتداخلة.. مبايعة البغدادى ومعارضة الانتخابات[permanent dead link]
  88. الرد على الألباني
  89. كتاب الرد على ناصر الدين الألبانى alsunna.org
  90. الرد على الألباني
  91. ما رأيكم بالشيخ الألباني؟ وهل تعتبرونه محدثاً؟[permanent dead link]
  92. هل تعلم دى الأشياء عن الوهابية؟[permanent dead link]

المراجع تعديل

لينكات برانيه تعديل