مستقبل الثقافه فى مصر

مستقبل الثقافه فى مصر هو كتاب لطه حسين اتنشر فى القاهره سنة 1938، ومع انه بيعتبر من اصغر كتبه لكن فى نفس الوقت بيعتبر من أهم الكتب لدرجة إنه لسه بيتناقش وبتتعمل ندوات عنه لحد دلوقتى. طه حسين كتب " مستقبل الثقافه فى مصر " بعد معاهدة 1936 بين مصر و بريطانيا، و كتب فيه افكاره بخصوص اللى المفروض يحصل طالما مصر نالت الاستقلال و ما بقاش ناقصها غير انها حاجات عشان تبقى دوله متقدمه و متحضره.

مستقبل الثقافه فى مصر
المؤلف تيم الله   تعديل قيمة خاصية مؤلف (P50) في ويكي بيانات
طه حسين مؤلف كتاب مستقبل الثقافه فى مصر.
غلاف كتاب مستقبل الثقافه فى مصر.

الكتاب كمان بيقول ان المصريين عمرهم ما كانوا عرب ولا حيكونوا مع ان مصر وسط المنطقه العربيه لكن ليها تاريخ وثقافه وعادات مختلفه عن العرب و ان ثقافتها وتاريخها اقرب لثقافه و تاريخ الدول المتوسطيه زى اليونان وايطاليا، بعكس العرب اللى ليهم ثقافتهم الخاصه و اللى اتفرضت مع الوقت على بقيه المنطقه وان الاحتلال التركى قبل فتره محمد على دخل مصر فى العصور الوسطى زى ما كان فى اوروبا زمان. و حذر الكتاب كمان من التطرف الدينى المدعوم من جهات بره مصر او من الرجعيين و الخطوات السياسيه اللى ممكن تدخل مصر فى مشاكل كتيره هى ملهاش دعوه بيها، و ايّد تطبيق الديموقراطيه و الليبراليه اللى كانت فى قوتها وعصرها الدهبى وقتها). الكتاب اتنشر تانى بدعم من الدوله فى تمنينات و تسعينات القرن العشرين وقت ما كان فيه موجة تطرف و ارهاب.

مناقشات عن الكتاب تعديل

بيعتبر من اكتر كتبه اللى بتتناقش افكاره وبتتعمل عنه ندوات لحد دلوقتى ما بين مؤيد لكلامه بخصوص ان مصر دوله مستقله و مختلفه عن العرب وان الافكار و ثقافتهم اتفرضت على المصريين مع الوقت بعد ما العرب فتحوا/غزو مصر، و المعارضين للفكره و لطه حسين نفسه بتوصل لحد التكفير من مجموعات من المتطرفين اللى بيقولو ان مصر عربيه وحتفضل كده طول عمرها و كلام عن القوميه العربيه.

كلام عن الكتاب تعديل

  • جابر عصفور (امين المجلس الاعلى للثقافة عن مشروع طه حسين الثقافي): "اللى يقرا كتاب طه حسين مستقبل الثقافة فى مصر يلاقى ان فيه حاجات لسه حلم".
  • قال اسامه انور عكاشه: ان فيه ناس كتيره فاكره ان اكبر حسنات طه حسين كانت اعلانه ان العلم زى المايه و الهوا حق لكل المصريين بحيث ان اعلانه ده كان اساس لتطبيق مبدأ التعليم المجانى. لكن فى رأى اسامه انور عكاشه ان أهم انجازات طه حسين كانت معركه الفكريه و تراثه الادبى و النقدى و بيدعو كل المصريين بقراية أصغر كتبه و هو كتاب مستقبل الثقافه فى مصر لإنهم جايز بقو النهارده محتاجين جداً يقرو الكتاب ده.

اقتباسات تعديل

مصر ثقافيا وحضاريا، هى دولة غربية بكل ما تعنيه هذه الكلمة من دلالة. فالعالم ينقسم الى حضارتين لا ثالث لهما. الأولى، تأخذ جذورها من الحضارة المصرية القديمة وفلسفة اليونان والقانون الرومانى. والثانية، تأتى من الهند...

وإذن فالعقل المصري القديم ليس عقلا شرقيا اذا فهم من الشرق الصين واليابان والهند وما يتصل بها من الاقطار[1][2]

 

نوتات تعديل

  1. ... مصر تنتمى إلى الحضارة الأولى. فلماذا إذن ينظر المصريون إلى أنفسهم على أنهم من أهل الشرق؟ يأتى هذا بسبب اللغة والدين. والمشاركة فى هموم الإحتلال والتخلف. وما دمنا متخلفين مثل دول الشرق، ونتحدث بلغتهم، فنحن مع حضارة الشرق. ولكن تاريخ مصر يقول عكس ذلك... مصر كانت عبر التاريخ على إتصال بدول البحر المتوسط وبحر إيجة. وكانت هى نفسها مهد حضارة غمرت الآفاق آلاف من السنين. هذه الحضارة هى جذور وأصل الحضارة الغربية الحديثة. وخلال التاريخ، كان تأثير حضارة مصر على اليونان، وتأثير حضارة اليونان على مصر واضح ومستمر. وحتى عندما كانت مصر جزءا من الدولة الإسلاميه. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mustaqbal_althqafa_fi_misr_Taha_HusseinPart3Ch37P235.jpg
  2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mustaqbal_althqafa_fi_misr_Taha_HusseinPart3Ch37P236.jpg

لينكات ليها علاقه بالموضوع تعديل