التاريخ

بوابة عن علم تاريخ و التأريخ


Mongol Empire map 2.gif



التاريخ ، بالانجليزى History و بالفرنساوى Histoire و الكلمتين مشتقين من الكلمه اليوناني ‹هيستوريا› "ἱστορία" بمعنى التعلم أو المشاهده، يعنى كل حاجه بتتعلق بالإنسان من وقت ما بدا يسيب آثاره على الأرض.

بيقول المؤرخ السخاوى إن التاريخ " فن بيبحث عن وقائع الزمان من حيث التعيين و التوقيت، و موضوعه الانسان و الزمان ". ارسطو استعمل كلمة " هستوريا " بمعنى السرد المنظم لمجموعه من الظواهر الطبيعيه بغض النظر عن إذا كان السرد ده وفق تسلسل زمنى أو لاء، زى ما بيستعمل دلوقتى فى " التاريخ الطبيعى ". لكن دلوقتى استعمال كلمة تاريخ بتختص بحالة السرد المرتب زمنياً، و فى المعنى العام كلمة تاريخ بقت معناها " ماضى الانسان ".

كلمة تاريخ معناها مجموعه من الأحداث حصلت فى الماضى، و بتحصل دلوقتى، و بعدين التنبؤ على هداها باللى حا يحصل فى المستقبل. بيقول ابن خلدون فى مقدمته " فن التاريخ عزيز المذهب شريف الغايه، أذ هو يوقفنا على أحوال الماضيين من الأمم فى أخلاقهم، و الأنبياء فى سيرهم، والملوك فى دولهم و سياستهم، حتى تتم الفائدة فى الإقتداء بذلك لمن يرومه فى أحوال الدين الدنيا "، بالمفهوم ده التاريخ بيتناول الماضى و الحاضر و المستقبل......علم التاريخ


علم التاريخ و التأريخ

هرم و ابو الهول

مؤرخيين واثريين

هيرودوتوس

من العصور القديمه :

من العصور الوسطى :

شرقيين :

غربيين :

من العصور الحديثه :

شرقيين :

غربيين :

كتب و مواضيع و دراسات

السلوك

متاحف و اثارات و مزارات

مزارات تاريخيه كمواقع تراث عالمى