القوانين الغذائيه فى المسيحيه

الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

الديانه المسيحيه لا تحرم أى نوع من المأكولات أو المشروبات، انما الأمر خاضع لقاعدة العهد الجديد "كل شيء حلال، لكن مش كل شيء ينفع"؛ وبينما يعتبر اذهاب العقل بالسكر خطيئه، شرب كميات معتدلة من الكحول لا ابعدين عليه. فى الثقافة والعبادة المسيحية يتم الصلاة فى الغالب قبل و بعد الطعام لشكر الله على النعم. مافيش أطباق مسيحيه موحده، بعض الأطباق تختلف من بلد لبلد باختلاف الثقافات. فى بعض الثقافات زى الهند عند المسيحيين مطبخ خاص بهم زى المطبخ الكاثوليكى ل(مقاطعة جوا) ومطبخ كاثوليك مانجلور.

المقاله دى جزء من سلسله عن

المسيحية


العقائد

الثالوث الاقدس
الله الاب
الله الابنالروح القدس

شخصيات اساسيه

يسوع المسيح • الباراكليت
العدرا مريم
والدة الاله
بولس الرسولتوما الاكوينى
اثناسيوسمارتن لوثرجون كالفين

الكتاب المقدس

العهد القديم · العهد الجديد
الأسفار المقدسة · ابوكريفون · مخطوطات · الترجمات

الطوايف المسيحية

كاتوليكيه
الكنيسة الكاتوليكية الرومانية
الكنيسة الكاتوليكية الشرقية
ارتودوكسيه
ارتودوكسيه شرقيهالارثوذكسيه المشرقيه
كنيسة المشرق
بروتيستانتيه
بروتيستانتيهلوثريه
كنايس تانيه
انجليكانيهكالفينيهمعمدانيه
مثيوديهانجيليه
ادفنتيستمورمونشهود يهوه

الحضارة

التقويم · التأثير العام · شخصيات بارزة · علماء مسيحيون

اماكن مقدسه

القدس
كنيسه القيامه
كنيسه المهدكنيسة البشاره
اماكن مقدسه عند الارتودوكسيه الشرقيه
جبل اثوس
اماكن مقدسه عند الكاتوليك
كاتدرائيه القديس بطرس

المسيحيه فى العالم

المسيحيه فى اوروبا
المسيحيه فى افريقيا
المسيحيه فى اسيا
المسيحيه فى امريكا الشمالية
المسيحيه فى امريكا الجنوبية
المسيحيه فى اوقيانوسيا

شوف كمان

البوابة المسيحية
قائمة مقالات المسيحية

لاكن بره التيار المسيحى العام تقوم كنيسة التوحيد الأرثوذكسية الاثيوبية والأدفنتست بفرض سلسه من الشرائع على الطعام هيا تشابه القيود الموجودة فى الديانة اليهودية واللى تعرف بالكشروت.

فى الكتاب المقدس تعديل

فى الكتاب المقدس فى سفر اللاويين ذكرت قواعد النجاسه والطهر، والذبائح المقدمة عند شهادة الزور أو الامتناع عن الشهادة أو القيام بنجاسة ما.

الفصل الحداشر من السفر، ينظم قوائم محرمات الطعام ومحللاتها فى العهد القديم والديانة اليهودية:

النوع الطاهر النجس
الثدييات تنظم فى فئتين: 1. عاشبة، مجترة. 2. صحيحة الحوافر. ما لا يحقق واحد من الشرطين.
الطيور ما لم يذكر صراحة فى القائمة نجاسته. الطيور اللاحمة اللى تعيش فى أماكن الخراب أو النجاسة.
الزواحف لا شيء. الجميع.
الحيوانات المائية شرطين: 1. تملك زعانف. 2. تملك حراشف أو قشرة خارجية. ما لا يحقق واحد من الشرطين.
الحشرات لاشيء، عدا الجراد. الجميع، عدا الجراد.

لا يتلزم المسيحيين باستمدح كنيسة التوحيد الأرثوذكسية الاثيوبية والأدفنتست بشريعة مسموحات الطعام وممنوعاته: 'ان نظام العهد السابق قد اقتصر على تحريم بعض المأكولات والمشروبات وتحليل غيرها، وعلى وضع نظم مختصة بطقوس الاغتسال المختلفة، ان كل ما ضمه ذلك النظام كانت قوانين جسدية ينتهى عملها حين يأتِ وقت الاصلاح.[1] 

لحم الخنزير وشرب الكحول تعديل

 
السمك المقليّ؛ و هو من مأكولات يوم الجمعة فى العالم المسيحى.
 
بيتا جيروس من المطبخ اليوناني؛ لا تحرم الديانة المسيحيَّة أكل لحم الخنزير.

لا توجد عند أغلبية الطوايف المسيحية موانع بأكل لحم الخنزير. وان كام بعض الطوايف المسيحيه تحرم أكل الخنزير ومن أبرز دى الطوايف كنيسة التوحيد الأرثوذكسية الاثيوبية،[2] والأدفنست، وكنيسة الله المتحدة واليهود المسيانيين. ّ الكنيسة القبطية الأرثوذكسية تنقسم حول ده الموضوع. فى المقابل، الكتير من أعضاء الكنيسة المقدونية الأرثوذكسية تنظر لاستهلاك لحم الخنزير كتقليد مهم، وترمز لبقاء ووفاء أجدادهم للهوية المسيحيه فى أوقات الحكم العثمانى.

لا تحرم المسيحيه أى نوع من الشراب، غير أن بعض الكنائس البروتستانتية تحرم الخمر أو تدعو للابتعاد عنه، منها الخمسينية والكنيسة المعمدانية واللوثرية والميثودية والأدفنتست.

كمان تحرم كنيسة يسوع المسيح لقديسى الأيام الأخيرة شرب الخمر، وغالبية أتباعها لا يشربون الشاى والقهوة وكل ما يحتوى على الكافيين، كما أن المورمون لا يدخنون السجائر.

طريقة الذبح فى المسيحيه تعديل

بالنسبة لذبح الحيوانات فالأساس لازم تصفية الذبيحه من الدم،[3] وتمنع المسيحية عن أكل الدم زى الديانة اليهودية والاسلام. الكنائس المسيحية الشرقية زى الكنيسة الرسولية الأرمنية و غيرها من الكنائس الأرثوذكسية المشرقية والشرقية تعتمد على الطريقة اليهوديه فى الذبح اللى تسمى شحيطه، دى الطريقة مستقاة من العهد القديم فالشحيطة تتطلب ان يكون الحيوان واعى وده يعنى أن صعقه بالكهرباء قبل ذبحه محظور.[3]

الامتناع عن اللحوم تعديل

فى الثقافة الكاثوليكية تنتشر فى العاده أكل السمك والمأكولات البحرية فى يوم الجمعة. فى الصوم الكبير وباختلاف الطوايف ومن منطقة لتانيه، يتنوع بين الامتناع عن الطعام ساعات محددة أو الامتناع عن ألوان محددة من الطعام؛ الكنيسه الرومانيه الكاثوليكيه و غيرها من الكنائس المسيحية الغربية تفرض على أتباعها انقطاع عن الللحوم ومنتجات الحليب والأجبان يومى الأربعاء والجمعه،[4][5][6][7] لاكن فى الكنايس الأرثوذكسية الشرقية و غيرها من الكنائس ذات التقاليد المسيحية الشرقية تفرض انقطاع عن اللحوم لمدة أربعين يوم.

أطباق من العالم المسيحى تعديل

أطباق ومشروبات من العالم المسيحي

مصادر تعديل

  1. الرسالة لالعبرانيين 10/9
  2. Charles Kong Soo Ethiopian Holy Week clashes with Christians' 21 April 2011 Trinidad and Tobago Guardian Retrieved 11 March 2012 Archived 2017-07-20 at the Wayback Machine
  3. أ ب Deem, Rich (21 June 2008). "Should Christians Eat Meat or Should We Be Vegetarians?". Evidence for God from Science. Archived from the original on 2020-07-28. Retrieved 2 May 2014. Therefore, the Christian is free to eat or not eat meat according to his own conscience. However, all eating should be done giving thanks to God.
  4. {{cite web}}: Empty citation (help)
  5. {{cite book}}: Empty citation (help)
  6. {{cite book}}: Empty citation (help)
  7. {{cite book}}: Empty citation (help)